Nvidia har bekräftat att Battlefield 2042 från EA och Dice kommer utrustat med tonvis av RTX-teknologi. Titeln ska få tillgång till DLSS, ray traced ambient occlusion och Nvidias latensdödande Reflex-teknik.

Under en period stod det inte riktigt klart om kommande Battlefield 2042 skulle lanseras med tekniker som till exempel raytracing. Nu har det dock bekräftats att speltiteln kommer att få stöd för en rad RTX-tekniker från Nvidia. I alla fall när det kommer till spelets PC-version.

Nvidia har bekräftat att spelet kommer få stöd för så kallad Ray Traced Ambient Occlusion (RTAO). Det ser dock inte ut som att raytracing-baserade reflektioner kommer att hitta sin väg till spelet. Något som finns tillgängligt hos PC-versionen av seriens tidigare installation Battlefield V.

Inte helt förvånansvärt kommer spelet även med stöd för Deep Learning Super Sampling (DLSS). Nvidias teknik för att rendera texturer och dylikt i en lägre upplösning än vad som används av bildskärmen i fråga för att sedan skala upp dessa till korrekt upplösning. Något som kan leda till aningen sämre visuell krispighet men som kan erbjuda förvånande prestandaförbättringar.

Sist men inte minst implementeras spelet också med stöd för Nvidia Reflex. En teknik som enligt tillverkaren ska hjälpa med att sänka latensen mellan datormus och spelet i sig. Något tävlingsinriktade speltitlar som just Battlefield 2042 där “input lag” är något man vill hålla borta så gott som möjligt.

Spelet kommer att bli tillgängligt den 12 november för de som förbeställt spelets premiumversion. Den faktiska lanseringen kommer sedan att ta plats den 19 november.

Lägsta pris på Prisjakt.se (Affiliate)

Subscribe
Notifiera vid
0 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments