För att minska suddigheten vid snabba rörelser på bildskärmen introducerar Benq “Dynamic Accuracy” i sin nya e-sportsskärm, och skippar G-Sync och Freesync helt och hållet.
Tekniker som G-Sync och Freesync används för att synkronisera uppdateringsfrekvensen på din bildskärm med bildfrekvensen från grafikkortet, och har vuxit kraftigt i popularitet de senaste två åren. Gemensamt för båda dessa tekniker är dock att de inte är som mest effektiva när skärmen körs i sin fulla uppdateringsfrekvens, utan snarare kommer de till mest nytta i ett spann med varierande bildfrekvens, exempelvis mellan 60 och 100 bildrutor per sekund.
Med sin nya TN-baserade spelskärm XL2735 menar sig Benq istället vilja minska suddigheten på snabba rörelser när skärmen arbetar i sin fulla hastighet, i det här fallet 144 hertz. För ändamålet används en teknik Benq kallar “Dynamic Accuracy”, eller DynAc, som är helt hårdvarubaserad och som därmed inte kräver någon särskild mjukvara på datorn.
Exakt hur DynAc fungerar framgår dock inte. Benq menar att man håller detaljerna hemliga i nuläget för att inte röja dem för konkurrenterna. Användare på Blur Busters forum har bland annat spekulerat i att det hela kan handla om en justerad bakbelysning som ger illusionen av en mjukare bilduppdatering, men innan Benq delar med sig av några tekniska detaljer har vi helt enkelt inga klara svar.
Benq XL2735 bör dyka upp i butik inom kort, med en prislapp på cirka 7 990 kronor.
Är inte detta en 2560×1440 skärm..? Kan ju bli lite tuft att ligga runt 144Hz/144 FPS då eller tänker jag fel..?
@-- Hasse Busse
Detta gäller ju skärmar för e-sport (CS, overwatch etc) och då kommer man upp i de frekvenserna utan problem med en bra burk och lagom neddragna inställningar. Själv ligger jag i ungefär 250 fps med 1080p i overwatch till exempel.
Exakt, spel för eSport är ofta inte speciellt krävande alls för dagens datorer. Du kommer långt med ett låg-medel grafikkort och allt över en i3:a.
Detta kommer stå dyrt till Benq.
“Dynamic Accuracy” fungerar inte så som det förespråkas om, samt förstår jag inte varför de försöker tycka ut något sånt när andra företag som eizo höll på med dylik strunt och är mindre “omtyckt” bland “esportare”.
Att släppa en spel-inriktad skärm utan åtminstone freesynch känns som ett misstag, får man ju tillstå, ety att en skärm fungerar bättre vid max FPS är ju inget substitut mot att den fungerar bättre vid lägre än max FPS… 😉
Fast Freesync och G-Sync är väl ändå inte till för att göra bilden mindre suddig, de är till för att få bort frame tearing. Så jag förstår inte vad deras tanke bakom att slopa Freesync och G-Sync är.
Rätt, det har inget med bildens suddighet att göra. Dock är detta en ny patenterad teknik hävdar BenQ, och det är inte säkert det fungerar i kombination vare sig G-sync eller Free-sync. De kan naturligtvis även slopat tekniker på grund av kostnad, dvs det vill göra skärmen så billig som möjligt. Hur som helst, så har inte Free-sync eller G-sync några som helst fördelar på en sådan här skärm. Både G-sync och Free-sync introducerar en viss Input-lag, det vet alla som har en aning om hur teknikerna fungerar, och det är inte välkommet här. Sen är det även så att… Läs hela »