Återigen har jag köpt en datorpryl (tangentbord) som jag varit tvungen att lämna tillbaka på grund av undermålig kvalitet. Jag vet inte hur många gånger det hänt. Ibland känns det som om företagen spottar ut sig kassa produkter till höger och vänster. Och om jag inte visste mina rättigheter som konsument undrar jag hur blåst jag hade kunnat bli genom åren.
En av mina favoritsysslor är att pyssla om min HTPC. Den är i sig inget märkvärdig vare sig när det gäller prestanda eller någonting annat, men den används flitigt av flera i familjen. Det enda som sticker ut är kanske chassit som är en vit variant från In-win med blommigt(!) mönster på. En låda som faktiskt inte skämmer ut sig i vårt vardagsrum och som min fru inte har några problem att acceptera. För övrigt recenserad här på NH av chefredaktör-Anton ett par år sedan.
På senare tid har jag blivit sugen på att byta ut tangentbordet jag använder. Efter lite efterforskningar på nätet fastnade jag för en variant från Deltaco som verkade uppfylla allt jag önskade; litet format, bakgrundsbelyst, bluetooth och touchpad. Som grädde på moset hade det dessutom inbyggd IR-kontroll som skulle gå att programmera.
Det såg lovande ut när paketet kom men slutade med ännu en promenad till posten för att göra en retur. |
Hittade bra pris (lite under 500 kronor) på en e-handelssajt som heter 24.se, och några dagar senare kom det med posten.
Så långt var allt bra men sedan började strulet. Tangentbordet jag fått hem funkade helt enkelt inte. Snabb kontakt med 24.se och en retur tillbaka. Fick ett annat i utbyte men……..det var också defekt. Visserligen gick det i alla fall att para ihop det med min HTPC men på längre avstånd än ca 30 cm var det i princip oanvändbart. Dessutom fungerade bakgrundsbelysningen endast fläckvis. Ny retur alltså, och nu var frågan om jag skulle pröva ett tredje exemplar eller lägga ner köpet. 24.se hade inget emot att skicka ett tredje exemplar men jag bestämde mig för att avstå. Förtroendet för produkten fanns helt enkelt inte längre.
Nu rörde det här ett tangentbord från Deltaco. Jag har haft andra produkter av det märket som fungerat bra. Men annars tycker jag att det förbluffande ofta är riktigt dålig kvalitet på datorprylar. Vet inte hur många gånger har jag varit tvungen att lämna tillbaka eller byta defekta produkter. En datorhögtalare från Creative fick jag lämna tillbaka tre olika par av eftersom alla var defekta på olika sätt. Då svor jag att aldrig köpa något av dem igen, men nu har jag ändå några år senare slagit till på en annan högtalare från Creative, och som jag är klart nöjd med.
Just för att det ofta är så usel kvalitet är det så bra med e-handel, eftersom den ger oss konsumenter rätten att ångra köpet. I det sammanhanget har 24.se varit en positiv bekantskap. Alla kontakter med deras kundtjänst har gått bra. Fått snabba svar på mail och de har även svarat i telefon när jag ringt (om än lite telefonkö). De har heller inte hållit på och fulat sig på något sätt när det gäller min rätt som konsument. Något som jag varit med om hos en del andra e-handlare.
Jag tror inte att jag är ensam om att ha stött på produkter av dålig kvalitet och som jag stört mig på, men frågan är väl om detta är en tydlig negativ trend eller bara jag som haft otur?
Ta i trä, men jag tror faktiskt att jag haft hyfsad flyt med måndagsex osv. Klart det hänt att man fått dåliga exemplar men det är faktiskt ganska sällan som det varit uppenbara kvalitetsbrister.
Kan faktiskt inte påminna mig att jag haft sådan otur att man behövt skicka tillbaka fler exemplar av samma produkt, men å andra sidan är jag rätt bra på att förtränga sådant. 🙂
Skönt med butiker som inte strular när det väl blir problem i alla fall!
Det blir vanligare och vanligare att företag utökar sina egna produkter med ommärkta dussinprodukter bara för att just bredda lite. Kvaliteten på dessa är ofta diskutabla.
Jag tror nätaggregatsmarknaden är den marknad man märker detta tydligast på. Det kan vara ett enormt spann i kvalitet hos även de största och mest erkända tillverkarna.
Lustigt att du nämner deltaco. Du skall veta att det tangentbordet finns på DealExtreme för en spottstyver. Jag har Bluetooth varianten och den fungerar utmärkt. Har inte haft behov av att köra IR särskilt då jag inte klarar när det måste se alla sakerna.
Deltaco märker om många saker och sätter en ganska markant prislapp på sakerna mestadels.
Precis som nämnts är Deltaco en grossist / import firma som köper in billiga kinaprodukter och sätter sitt namn på dem.
Skulle inte direkt kalla dem för ett “märke”. Då de inte har någon direkt egen tillverkning.
Och något större kvalitetskrav finns inte alltid på produkterna, så en och annan rent usel produkt kan enkelt slinka igenom.
Inget fel på det, men det går ofta att köpa sakerna själv via Ebay eller DealExtreame i stället.
Deltaco är väll kjell&kompanis egna producent? Tvek att det finns fler som säljer det “riktiga”
Logitech har ett som fungerar ypperligt på längre avstånd och jag köpte det för ca 220kr eller nåt sånt på nätet.
kör med mekaniska brytare, klockrent.
[quote name=”Anton Karmehed”]Kan faktiskt inte påminna mig att jag haft sådan otur att man behövt skicka tillbaka fler exemplar av samma produkt, men å andra sidan är jag rätt bra på att förtränga sådant. :[/quote]
Intelimusen som du blev anklagad att ha spikat spik med av datorbutiken?
Jag håller med dig fullständigt Ulf.
Många gånger går jag tillbaka med produkten mer för att jag vill tvinga tillverkarna att inte göra sån skit än att jag vill ha en ny/pengarna tillbaka.
Om alla konsumenter returnerar kassa produkter tvingas tillverkarna öka kvaliteten på produkterna.
Sen är det ju även upp till oss konsumenter att inte köpa vilken skit som helst utan att satsa på kvalitet. Det tjänar både miljön och vår mentala hälsa på…
Kass kvalité är nog egentligen det värsta för ett märke. Får man flera måndags ex kan man lätt bli övertygad om att märket är dåligt men det kan då vara så att just bara den produkten är undermålig… Har som så många andra haft billiga prylar som håll i evigheter (liten jäkla tjock tv som vägrat dö i över 10år) Medans andra dyra “fina” prylar typ Ipod som dog efter en månad…(Fler exempel är morsans jobb, dyr 2k+ laminerings maskin sönder ca 1ggr/månad vs. billig ~200kr över ett år och inte trasig…) Så det är väl inte en sjunkande trend… Läs hela »
[quote name=”Kogster”]Deltaco är väll kjell&kompanis egna producent? Tvek att det finns fler som säljer det “riktiga”[/quote]
Deltaco har inget med Kjell att göra som bolag.
Har själv ett bluetooth-tangentbord från DealExtreme för min HTPC som fungerar alldeles utmärkt. Jag var dock tvungen att skaffa en ordentlig bluetooth-usb-adapter, för de där ultra-mini adaptrarna har på tok för låg räckvidd.
Verklig otur har jag bara haft med HD4850 från Club3D – fel på grafikminnet i hela serien. Fick tillbaks pengarna och bytte till Gainward som har fungerat alldeles utmärkt sen dess.
[quote name=”ctrl”]Lustigt att du nämner deltaco. Du skall veta att det tangentbordet finns på DealExtreme för en spottstyver. Jag har Bluetooth varianten och den fungerar utmärkt.[/quote]Har handlat annat på DealExtree (som faktiskt har funkat) men jag ville ha skandinaviskt tangentbordslayout den här gången. [quote name=”WIRN”]Många gånger går jag tillbaka med produkten mer för att jag vill tvinga tillverkarna att inte göra sån skit än att jag vill ha en ny/pengarna tillbaka.[/quote]Många orkar kanske inte klaga när något är fel, vilket är synd. Jag tycker inte man ska acceptera minsta lilla fel/skavank på en ny pryl. Då är det retur direkt.… Läs hela »
Jag blev tillbedd att bygga två arbetsstationer till jobbet som skulle användas för CAD. Kul tänkte jag som gillar att bygga datorer =) Bygget gick bra, även om ett av moderkorten från Asus var DOA. Dustin var hyggliga nog att skicka ut ett nytt samma dag, “no questions asked” efter att jag förklarat hur jag felsökt. (btw, felsökning är en barnlek när man har flera av samma produkt ;)) Ca en vecka senare dog ett nätagg, märke Corsair. Detta ville dustin ha tillbaka för att kontrollera, vilket de fick. 4 veckor senare (!) kom ett nytt agg. Synd bara att… Läs hela »
[quote name=”murak”]Hur som haver, jag är förbluffad över att datorkomponenter har så dålig kvalitet, företag kan inte gå runt på att ha sån fail-rate!? Eller är det så att ingen returnerar kassa produkter?[/quote] Jag tror många företag rättfärdigar det hela med att så länge de säljer mycket och företaget växer så tar man smällarna av “några” felaktiga enheter här och där. Det är en extremt vanlig mentalitet idag där det är svårare och svårare att göra vinst. Istället för att man stirrar på vinsten tittar man tillväxten. Så länge man växer gör det inget om man förlorar pengar. Bokhandeln är… Läs hela »
[quote name=”Andreas G”] Jag tror många företag rättfärdigar det hela med att så länge de säljer mycket och företaget växer så tar man smällarna av “några” felaktiga enheter här och där. Det är en extremt vanlig mentalitet idag där det är svårare och svårare att göra vinst. Istället för att man stirrar på vinsten tittar man tillväxten. Så länge man växer gör det inget om man förlorar pengar. Bokhandeln är ett utmärkt exempel på detta. Bokus och Adlibris har gjort stora förluster många år i rad, men ändå fortsätter eftersom de växer och slår ut de mindre bokhandlarna.[/quote] Intressant, det… Läs hela »
Själv har jag dålig erfarenhet av deltaco.
Exempelvis deras “sata to usb” adapter som inte funkade alls oavsett extra ström eller inte.
Butiken 24 har jag aldrig handlat av just pga det extremt oproffsiga namnet. Det låter som Buffel&Båg på lång väg – även om det tydligen inte verkar vara det (enligt denna artikel).
[quote name=”Andreas G”] Jag tror många företag rättfärdigar det hela med att så länge de säljer mycket och företaget växer så tar man smällarna av “några” felaktiga enheter här och där. Det är en extremt vanlig mentalitet idag där det är svårare och svårare att göra vinst. Istället för att man stirrar på vinsten tittar man tillväxten. Så länge man växer gör det inget om man förlorar pengar. Bokhandeln är ett utmärkt exempel på detta. Bokus och Adlibris har gjort stora förluster många år i rad, men ändå fortsätter eftersom de växer och slår ut de mindre bokhandlarna.[/quote] Jysk är… Läs hela »
[quote name=”emokid”][quote name=”Andreas G”] Jag tror många företag rättfärdigar det hela med att så länge de säljer mycket och företaget växer så tar man smällarna av “några” felaktiga enheter här och där. Det är en extremt vanlig mentalitet idag där det är svårare och svårare att göra vinst. Istället för att man stirrar på vinsten tittar man tillväxten. Så länge man växer gör det inget om man förlorar pengar. Bokhandeln är ett utmärkt exempel på detta. Bokus och Adlibris har gjort stora förluster många år i rad, men ändå fortsätter eftersom de växer och slår ut de mindre bokhandlarna.[/quote] Jysk… Läs hela »