The Hobbit är inte världens bästa film, men som filmupplevelse är det i mina ögon en svårslagen kompott av häftiga CG-effekter, underbara landskap och lurviga hobbitfötter. Ett knappt dygn har passerat sedan jag blev av med min HFR-oskuld och min starkaste känsla är nu en fråga – vad klagar ni över?
Jag hade som många andra sett fram emot att se Peter Jacksons senaste tolkning av J. R. R. Tolkiens verk och för en som betydligt oftare läser om nya teknikframsteg än prisade äventyrsnoveller fanns det ytterligare en dimension av The Hobbit jag varit nyfiken på. Min böjelse för teknik har gjort att jag läst betydligt mer om High Frame Rate-tekniken än vad jag läst sidor ur The Hobbit – vilket förvisso inte säger särskilt mycket då jag inte ens bläddrat i boken ännu.
High Frame Rate, i filmbranschen även kallat 48p, är kort och gott en film som spelas upp med 48 bildrutor per sekund, mot de 24 bildrutor per sekund vi är vana vid. För datorspelare är jakten på höga bildfrekvenser inget nytt men filmbranschen har ganska nyligen gett sig in på detta området och The Hobbit är den första film som filmats och visas i 48p på biograferna.
Tanken med HFR 48p är att det fördubblade antalet bildrutor ska ge filmer mindre problem med rörelseoskärpa och flimmer, vilket i slutändan ger en bättre närvarokänsla än traditionell filmteknik. Tillsammans med 3D-tekniken hoppas filmskapare som Peter Jackson och James Cameron, uppföljarna till Avatar ska filmas i 48p, att vi som sitter i biosalongen ska sugas in i filmens värld snarare än att betrakta en filmisk föreställning på avstånd.
De första rapporterna kring The Hobbit och dess användning av HFR-teknik var delade. Vissa hävdade att det gav filmen en känsla av dokumentär eller live-TV och att man tappade magin i Tolkiens fantasivärld. Andra pratade om lysande skärpa och detaljrikedom.
Jag har själv svårt för dokumentärkänslan man kan få av linjedubblering och liknande efterbearbetningseffekter i TV-apparater och var därför försiktigt skeptisk till den nya tekniken.
Med facit i hand är jag däremot riktigt imponerad, samtidigt som jag ser potentiella problem för filmbranschen.
Jag hade personligen ingen invänjningstid att tala om, det kändes faktiskt som att man själv stod där på ängen när Bilbo skuttade fram över staketen och att det var jag själv som svepte blicken över storslagna landskap och städer i de följsamma panoreringarna. Orcer och gobliner var fulare och vårtigare än någonsin och Galadriel om möjligt vackrare än jag mindes.
Även om mina ögon fortfarande har svårt att få till riktigt bra skärpa i 3D-filmer var det inget tvivel om att The Hobbit höjt detaljrikedomen till en ny nivå med sin HFR-teknik.
Från marknadsledande CG-effekter till fantasifulla och exemplariskt detaljerade kostymer är The Hobbit en visuell orgasm. Men här kommer också utmaningen för filmmakare och branschen i helhet. Peter Jackson sägs fått en budget på motsvarande 3,2 miljarder kronor för att spela in sina tre Hobbit-rullar, 3,2 miljarder kronor! Trots detta finns det ett fåtal tillfällen där man faktiskt kan få en känsla av att världen och dess karaktärer antingen är lite för perfekta eller inte riktigt beter sig som mitt sinne förväntar sig.
Gigantiska produktioner som The Hobbit och de “väldigt oväntade” uppföljarna till Avatar kan bli milstolpar i filmhistorien med sitt användande av den nya HFR-tekniken. Men jag har också en känsla av att den oförlåtande skärpan och detaljrikedomen som tekniken tillför kommer ge upphov till både en och annan bloopers-lista där filmmakare tagit sig vatten över huvudet.
Visst, The Hobbit är en tidsvis långdragen historia men det är också bitvis ett mycket fängslande äventyr där den nya HFR-tekniken utan tvivel är en bidragande orsak. Nu ser jag fram emot att se hur The Hobbit ser ut när den når Blu-ray formatet och givetvis även andra kommande HFR-produktioner.
Men först måste jag skaka av mig de där detaljerade bilderna på lurviga hobfötter, de blir sannerligen inte vackrare av att visas upp 48 gånger per sekund.
såg hobbiten i HFR3D igår afton.
spelar ingen roll vilken film som visas på bio men har de inte minst 48fps och 3D går inte jag dit och ser den.
Helt grymt att få vara med att uppleva filmhistoria samt vara delaktig i ett skifte i tekniken som gjorde filmen så jäkla bra. Ingen huvudvärk som i vanlig 3D utan satt bara och njöt av filmen.
Kan nog bara hålla med, en helt annan form av upplevelse va det faktiskt. Hade önskat man kunde se den i fyra versioner, 2D utan HFR, 2D med HFR, 3D utan HFR och 3D med HFR. Mest för att få en känsla för hur upplevelsen skulle påverkas.
Var tyvärr ett tag sedan jag såg en 3D-film på bio så svårt att göra en direkt jämförelse. Men det var ju onekligen den i särklass bästa bioupplevelsen hittills rent visuellt och inlevelsemässigt.
[quote name=”Anton Karmehed”]Kan nog bara hålla med, en helt annan form av upplevelse va det faktiskt. Hade önskat man kunde se den i fyra versioner, 2D utan HFR, 2D med HFR, 3D utan HFR och 3D med HFR. Mest för att få en känsla för hur upplevelsen skulle påverkas. Var tyvärr ett tag sedan jag såg en 3D-film på bio så svårt att göra en direkt jämförelse. Men det var ju onekligen den i särklass bästa bioupplevelsen hittills rent visuellt och inlevelsemässigt.[/quote] samtidigt? 😉 Ljuset var magiskt i filmen, när Galadriel vände sig om så ville jag också ha ett… Läs hela »
Är det alltså 3D bio, Hobbit vi pratar om här som går på valfri SF biograf?
Ja det hade ju varit något, att se dem samtidigt. 😉
Ja ljuset var något jag också reagerade över, särskilt dagsscenerna i Fylke, grym punch i ljus och färger. Jag klarade mig ifrån att ducka osv men riktigt bra känsla.
Du har inte problem att få 100% fokus med ögonen i 3D-filmer Flopper?
Det där tänkte jag också på faktiskt. Tror att detta med att dela upp filmen i tre delar också är ett sätt att testa HFR-tekniken. Man har ju ett berg av feedback som man kan använda för att finslipa de kommande produktionerna.
[quote name=”this”]Är det alltså 3D bio, Hobbit vi pratar om här som går på valfri SF biograf?[/quote]
Yes, The Hobbit 3D – High Frame Rate som SF kallar den.
http://www.sf.se/filmer/Hobbit-3D-High-Frame-Rate/
Ingen IMAX eller liknande om du tänkte på det.
Edit: Jag såg den för övrigt på Royal i Malmö.
Inte alla biografer som kör HFR dock så kolla vad som gäller för din lokala biograf. Hörde om en kille i USA som frågat en del vad de tyckte. De klagade på huvudvärk etc och så. Sade att det var skit. När han sedan hörde med de vilken bio de kollat på. Visade det sig i majoriteten av fallen vara den vanliga 24p de kollat på.Humor hur många kan inbilla sig saker, placebo är något som är väldigt starkt för hjärnan. Själv tycker jag 3D fungerar fint om inte kameramannen dragit i sig en kanna kaffe och 10kg godis. Bästa… Läs hela »
Är det bara jag som upplevde vissa scener (väldigt många) som att de spelades i 1.5x hastighet? Det är ganska svårt att förklara, men både jag och mina 2 vänner som jag såg filmen med (Helsingborg) upplevde en del scener som att du startar en film och spelar den i 1.5x hastighet, fast med normalt ljud. Jag vet inte om det är inbillning från vår sida (ingen annan verkar ju rapportera om detta), om det är en barnsjukom för HFR eller om alla ni andra inte bara bryr er om p.g.a. de andra effekterna? Någon som har någonting att säga… Läs hela »
Jo det stämmer Larsson, 48p får det ibland att gå “för snabbt”. Eller hjärnan upplever det i alla fall så. Vet att det var någon panorering och även när man växlade mellan olika vinklar då det kändes som att det nästan gick för snabbt. Bland annat i “diskscenen” om man kan kalla det så 🙂 Det var däremot inget jag störde mig nämnvärt på och vet inte om det är hjärnan som är ovan eller något specifikt med hur The Hobbit är inspelad/uppspelad. Kan i alla fall bekräfta att även jag kände att det gick snabbare än vad man väntat… Läs hela »
Det går rykten om att de som har sett filmen, försöker odla massvis med hår på fötterna, samtidigt som de böljar i sig rikliga mängder av mjöl. Även stora mängder med mat i form av pizza och chips intas under ledig dagar. Inför julen brukar antal hobbits öka. Dessa kan observeras genom de ligger i sängläge klagande över smärta i huvudet. 😉
Såg både HFR och vanliga med två dagars mellanrum. Några svepningar med kameran blev mjukare men var inte speciellt stor skillnad. Spel och film är väldigt olika när det kommer till bildfrekvens. Jag tycker 3D är extremt överskattat. Tillför lite mer djup men på bekostnaden av skärpa och komfort är jag inget större fan. HFR är trevligt men inte direkt ett måste, väljer det nog över vanligt om priset är detsamma.
[quote name=”Kogster”]Såg både HFR och vanliga med två dagars mellanrum. Några svepningar med kameran blev mjukare men var inte speciellt stor skillnad. Spel och film är väldigt olika när det kommer till bildfrekvens. Jag tycker 3D är extremt överskattat. Tillför lite mer djup men på bekostnaden av skärpa och komfort är jag inget större fan. HFR är trevligt men inte direkt ett måste, väljer det nog över vanligt om priset är detsamma.[/quote]
Så vilket är det bästa om du verkligen måste var tvungen och välja någon av dem?
HFR *shrug* Jag märkte ingen större skillnad måste nog se båda versinerna samtidigt för att uppleva någon skillnad.
D3: Jag har sagt det förut: Aldrig mer 3D om inte tekniken förbättras nått enormt. Trodde att HFR skulle vara en förbättring men jag säger det igen: Aldrig mer 3D så länge inte tekniken förbättras nått [b]enormt[/b].
[quote name=”Anton Karmehed”]Du har inte problem att få 100% fokus med ögonen i 3D-filmer Flopper? Det där tänkte jag också på faktiskt. Tror att detta med att dela upp filmen i tre delar också är ett sätt att testa HFR-tekniken. Man har ju ett berg av feedback som man kan använda för att finslipa de kommande produktionerna.[/quote] Hade enorma bekymmer med avatar och fokus med huvudvärk.Men med hobbiten inga bekymmer alls.Tror det har med 24fps att göra, då hjärnan helt enkelt inte kan synka med 24fps ordentligt och det är ansträngande.Upplever liknande skillnad med 60/120hz skärmarna hemma. Inget av detta… Läs hela »
[quote name=”Morkul”]HFR *shrug* Jag märkte ingen större skillnad måste nog se båda versinerna samtidigt för att uppleva någon skillnad. D3: Jag har sagt det förut: Aldrig mer 3D om inte tekniken förbättras nått enormt. Trodde att HFR skulle vara en förbättring men jag säger det igen: Aldrig mer 3D så länge inte tekniken förbättras nått [b]enormt[/b].[/quote]Vad är det du jämför med som inte var någon stor skillnad med HFR? För om du inte märker stor skillnad på en “vanlig” 3D-film och en med HFR 3D så blir jag lite orolig =) I övrigt håller jag med till viss del med… Läs hela »
Jag vill ha HFR utan 3D… När kan man få det?
[quote name=”-Tjalve-“]Jag vill ha HFR utan 3D… När kan man få det?[/quote]
I second this!
[quote name=”Anton Karmehed”][quote name=”Morkul”]HFR *shrug* Jag märkte ingen större skillnad måste nog se båda versinerna samtidigt för att uppleva någon skillnad. D3: Jag har sagt det förut: Aldrig mer 3D om inte tekniken förbättras nått enormt. Trodde att HFR skulle vara en förbättring men jag säger det igen: Aldrig mer 3D så länge inte tekniken förbättras nått [b]enormt[/b].[/quote]Vad är det du jämför med som inte var någon stor skillnad med HFR? För om du inte märker stor skillnad på en “vanlig” 3D-film och en med HFR 3D så blir jag lite orolig =)[/quote] På diverse mässor så har det visat… Läs hela »
Jag håller inte med ens lite grann. Den visuella upplevelsen av The Hobbit i HFR 3D var på så många plan ett fullständigt bottennapp att det blev svårt att fokusera på själva filmen.
Det du kallar marknadsledande CG blottades fullständigt med alla sina fel och brister. Detta som en direkt följd av påklistrade 3D-effekter och den ökade (onaturliga) detaljrikedomen som HFR innebär. Jag har ALDRIG sett en spelfilm av klass där CG:n gör ett så dåligt jobb med att lura tittaren.
Nej tvi vale.
Jag såg The Hobbit här om veckan. Jag är en riktig Sagan Om Ringen fantast och kan bara snacka varmt om handlingen i The Hobbit. Älskar man dvärgar och krig och godtar kopplingen till LOTR så kommer man att älska filmen. Kvalitén gör det inte sämre när bild pixlarna flödar över och allting utmynnar i succé.
[quote name=”Olegh”]Jag håller inte med ens lite grann. Den visuella upplevelsen av The Hobbit i HFR 3D var på så många plan ett fullständigt bottennapp att det blev svårt att fokusera på själva filmen. Det du kallar marknadsledande CG blottades fullständigt med alla sina fel och brister. Detta som en direkt följd av påklistrade 3D-effekter och den ökade (onaturliga) detaljrikedomen som HFR innebär. Jag har ALDRIG sett en spelfilm av klass där CG:n gör ett så dåligt jobb med att lura tittaren. Nej tvi vale.[/quote] Härligt med hur man kan ha helt olika smak. 🙂 Jag kan hålla med om… Läs hela »