Blogg: Twitter-spam när Facebook inte räcker till

7
Twitter_logo_2012

Jag har sedan länge slutat skriva på Facebook, men jag läser sporadiskt min familjs och mina vänners uppdateringar. Twitter har ersatt Facebook för mig, men snart får jag kanske lägga ner det med. Det börjar likna Facebook alltmer tyvärr.

Medan Facebook handlar så mycket om äckligt skryt, meningslösa uppdateringar, inbjudningar till allt möjligt skräp jag inte är intresserad av och så mycket mer som bara ger mig magknip har Twitter på något sätt hållit en aningen högre nivå.

Det beror givetvis på vem man väljer att följa, men till exempel fick Chris Härenstam och Glenn Strömberg mig att skratta högt under Fotbolls-EM tidigare i år. De bjöd på sig själva och nu under OS har de två tillsammans med Marie Lehmann varit oerhört underhållande att följa. Även Jacob Hård har varit med på ett hörn och pikarna de alla skickar till varandra kan vara riktigt skrattframkallande. Sen skriver den en del om sport också.

Det har dock inte varit enbart roligt. Glenn är en väldigt driven entreprenör och gör konstant reklam för sina egna varumärken och nya projekt. Chris gör ofta “retweets” från personer som säljer sin själ och all självrespekt när de tigger om en “RT för min …” Det är så oerhört tragiskt hur man kan tigga en liten bit av en “kändis” tid för att vinna lite marknadsföring.

Och det kommer bara bli värre eftersom fler företag börjar nu inse att Facebook är så proppfullt att det är svårt att nå ut och vänder sig Twitter istället. Tyvärr gör man det genom att tigga uppmärksamhet från personer med många följare. De kan till och med betala för att få inlägg på deras Twitter. Det är på samma nivå som att tigga inlägg av bloggare, bara en ny variant av det.

Skillnaden är att de verkar vända sig till vem som helst, det behöver inte ens vara personer som är del av deras huvudsakliga målgrupp. Om de hittar en person med tillräckligt många följare borde ju någon av dem vara intresserad av deras retweet. Strunt samma att resten av användarna är totalt ointresserade och troligtvis gör många av dem irriterade.

Närvaro i sociala medier har växt till en otroligt viktig kugge i ett företags marknadsföring, men när man gör det genom att sälja ut sig irriterar man fler människor än man attraherar. Jag hoppas att dessa sorgliga “retweets” inte blir vanligare, men jag tvivlar på det.

Subscribe
Notifiera vid
7 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments
eriohm
12 Årtal sedan

Är det inte bara att stänga av retweets från dom du följer?

Anton Karmehed
Admin
12 Årtal sedan

Måste erkänna att jag grämer mig lite över att jag aldrig “kommit in” i twitter svängen. Har bara aldrig fastnat där, kanske är för att jag är så jäkla dålig på att skriva kortfattat.. 🙂

Trist om utvecklingen på Twitter går åt detta hållet, men knappast föga överraskande. Alla stora tjänster faller in i kommersialismen för eller senare, bara olika hur länge de håller ut känns det som.

ctrl
ctrl
12 Årtal sedan

Skaffade Twitter ganska nyligen för att hålla koll på en del scheman och så. Mest till en del personer inom spel och underhållning, på så sätt att jag istället för att uppdatera flera webbsidor. Kan se om de har något nytt material eller så postat.

Flanhare
Flanhare
12 Årtal sedan

Kan du ge exempel (länk) på när Chris har retweetat “personer som säljer sin själ”? Har följt honom så länge jag kan minnas och kan inte erinera mig något sådant. Skummade även igenom några dagar bakåt för att kolla och såg i stort sett bara retweets från kollegor. Kanske är twitterblind 🙂