Det har pågått en debatt under en period nu där olika utvecklare försöker förklara varför de lägger mer krut på appar till Itunes och Apples plattform än gå Play och Googles motsvarighet. Det är inte alls “fragmentering” som är största bekymret, utan något helt annat.

När det kommer till kritan är inte den så kallade fragmenteringen som ofta åberopas något verkligt problem för utvecklarna. I alla fall om man frågar de utvecklare som ventilerat sina åsikter på sistone. Anledningen till att utvecklare föredrar Apples plattform över Googles är inte så mycket hårdvara eller utvecklarverktyg utan snarare användarna och deras köpvanor.

När utvecklarna själva gräver ner sig och undersöker sina kunders köpvanor visar det sig att det finns en klyfta, en ganska betydande sådan, mellan hur mycket pengar de spenderar. Det ska sägas att de flesta av dessa företag gör spel som är så kallade “free-to-play” (F2P) och att inkomsterna istället genereras genom “in-app-purchases” (IAP). Enligt en studie gjord av Flurry spenderar en Android-användare så lite som en 20-25% av pengarna som en Iphone-användare.

Från en utvecklares syn är alltså varje Iphone-användare värd upp till fem gånger så mycket ifråga om omsättning. Det är en enorm skillnad med tanke på hur små de flesta av dessa företag är och att en misslyckad lansering kan vara nog för att gå omkull. Det finns därför ett starkt rättfärdigande för utvecklare att välja Apples plattform i första hand, och hantera Google Play som det sekundära alternativet. De tjänar helt enkelt mer pengar på det; eller det gör det möjligt för dem att gå runt.

Mitt i denna diskussion hittar vi sedan Amazon Market, som är baserat på Google Android, men står på egna ben. Användarna på Amazon Market genererar enligt Flurry upp till 89% av samma värde som Itunes-användare. Det vill säga att för varje dollar en Itunes-användare spenderar, spenderar motsvarande person på Amazon Market 89 cent. Enligt en studie som TinyCo gjort är dock siffrorna ännu bättre. Amazon-användare spenderar up till 80% MER än Itunes-användare på deras produkter.

tinyvil
Tiny Village får lika mycket uppmärksamhet till alla plattformar

TinyCo har även mycket bättre siffror för sina Android-användare som spenderar upp till 82% av vad en Itunes-använare gör. Enligt dem själva beror detta på att de faktiskt lägger ner mycket tid och energi på att hålla deras spel uppdaterade till båda plattformarna och inte behandlar Google som ett andrahandsval. Så, frågan är om man utvecklarna skjuter sig själva i foten när väljer att inte ta Google på allvar och lägga allt krut på Apple, men samtidigt kan man inte klandra dem för att ta den säkra vägen.

Frågan är då om det kommer komma en vändning i den här trenden där Android-användarna får nöja sig med att vara andrahandsvalet och helt enkelt får dras med buggar och konstigheter i större utsträckning, eller om det kanske är på väg att jämna ut sig. Jag tror inte att varken Google eller Apple som står bakom respektive marknad kommer att göra några större justeringar i sina avtal och licenser, vilket betyder att ändringen måste komma från utvecklarna.

Vad tror ni, går det att övertala utvecklarna att Google Play är värd lika mycket uppmärksamhet som Apple Itunes?

Subscribe
Notifiera vid
9 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments
Sebbe
12 Årtal sedan

Jag tror att kravet ser helt annorlunda ut idag, jämfört med på den tiden då man i princip körde en separat dator från varje tillverkare som tex ATARI, Commodore 64 och tidiga macar. Idag innebär internet att sharewarebranchen är en stenhård konkuransmarknad och det går helt enkelt inte att fuska. I princip bygger internet på UNIX och förutom Linux så är egentligen alla operativsystem i dag UNIX-baserade – mer eller mindre, där MAC OS X är närmast och Windows minst om man nu skulle värdera på så vis. Mobiltelefoner med android är helt klart “UNIX-baserade” vilket innebär att i princip… Läs hela »

UT_lol
12 Årtal sedan

[quote name=”Sebbe”]I princip bygger internet på UNIX och förutom Linux så är egentligen alla operativsystem i dag UNIX-baserade – mer eller mindre, där MAC OS X är närmast och Windows minst om man nu skulle värdera på så vis.

Mobiltelefoner med android är helt klart “UNIX-baserade” vilket innebär att i princip alla spel och program i dag bygger på samma princip.
[/quote]

GNU/Linux är ju i princip UNIX. Och Android ÄR GNU/Linux med en specialdesignad JVM (Dalvik Virtual Machine) installerad där alla appar körs på.

[b]Källa:[/b]
Unix: http://en.wikipedia.org/wiki/Unix
Linux: http://en.wikipedia.org/wiki/Linux
GNU: http://en.wikipedia.org/wiki/GNU
Unix-like: http://en.wikipedia.org/wiki/Unix-like
Android: http://en.wikipedia.org/wiki/Android_%28operating_system%29
Dalvik: http://en.wikipedia.org/wiki/Dalvik_virtual_machine

Tempel
12 Årtal sedan

Det är ju rätt stor skillnad på hur de olika marknaderna ser ut. iOS så har du en market och en hel del godtycke från Apples sida men även i övrigt rätt mycket regler vad man får och inte får på gott och ont. Android så är ju det inte lika strikt och det brukar i slutändan vara det vinnande konceptet. Att du inte är utelämnad till Google är ju oxå en stor fördel. Sen finns det fler små utvecklare på Android som snabbt drar ihop väldigt användbara program vilket gör att den plattformen har momentum. Som tex den här… Läs hela »

dlq84
12 Årtal sedan

[quote name=”Sebbe”]Jag tror att kravet ser helt annorlunda ut idag, jämfört med på den tiden då man i princip körde en separat dator från varje tillverkare som tex ATARI, Commodore 64 och tidiga macar. Idag innebär internet att sharewarebranchen är en stenhård konkuransmarknad och det går helt enkelt inte att fuska. I princip bygger internet på UNIX och förutom Linux så är egentligen alla operativsystem i dag UNIX-baserade – mer eller mindre, där MAC OS X är närmast och Windows minst om man nu skulle värdera på så vis. Mobiltelefoner med android är helt klart “UNIX-baserade” vilket innebär att i… Läs hela »

Sebbe
12 Årtal sedan

[quote name=”dlq84″]
Förklara gärna vart i Windows du kan hitta UNIX.. Windows är ju inte ens POSIX-kompatiblet.[/quote]

Suck… Läs mellan raderna som det heter. Från windows 95 så klarar systemet av långa filnamn vilket är ett krav för att vara “kompatibelt” med internet och även UNIX/Linux.

I windows 7 kommandofönster går det iaf att se långa filnamn utan problem och om jag minns rätt så går det väl även i XP, kanske redan i 2000? någon som stenkoll på det? I vista borde det iaf inte vara några problem. Närmare unix än så är man väl inte ännu.

Bengt39
12 Årtal sedan

På lite sikt blir det utjämnat då Android är på väg att köra om Apple i volym på alla områden även om det verkar ta nåt år längre tid på datorplattan. Bra appar kommer på båda plattformarna utan någon större fördröjning och är inte skäl att välja system efter längre. 🙂

CasualGaming
CasualGaming
12 Årtal sedan

#2 Anton,
Just vad gäller möjligheten för utvecklaren att släppa sina spel på många plattformar mer eller mindre samtidigt finns det svenska bolaget G5 Entertainment, http://www.g5e.com. De har en teknologi som de kallar Talisman, som erbjuds gratis till utvecklare som väljer att publicera sina spel via G5 Entertainment. På grund av detta ser man G5s spel dyka upp till iPhone / iPad, Android, Amazon Kindle Fire, Nook och Mac mer eller mindre samtidigt. Det brukar röra sig om några enstaka veckor mellan de olika plattformarna.