Nätneutralitet är ett hett ämne men kan också vara svårt att förstå sig på. Nu verkar Burger King av alla släppt en av de bästa förklaringarna av konceptet på länge.
Nätneutralitet är kampen för ett fritt internet där alla data har lika stor rättighet. I USA har dock amerikanska FCC röstat för att nätneutraliteten ska slopas, ett uttalande som mött stora protester men också förvirring. Det är långt ifrån alla som förstår vad nätneutralitet är och än mindre hur det fungerar.
Nu har överraskande nog hamburgerkedjan Burger King gjort ett av de bästa försöken hittills till att förklara begreppet. Detta genom att deklarera att “Whopper-neutraliteten” försvunnit och i ett experiment börjar ta betalt för hur snabbt kunder ska få sina burgare. Detta efter olika skalor i “Mbps” – Making burgers per second.
Kunderna i Burger Kings experiment, som givetvis är en informativ reklamfilm, blir ofta förbryllade och upprörda men inser också vad effekterna kan bli på internet när företag kan ta betalt för att vissa kunder ska få företräde.
Nätneutralitet är en oerhört viktig fråga och må så vara att det kan krävas hamburgare för att förklara begreppet.
Den magiska förmågan att göra reklam intressant!
Bra jobbat!
Trodde aldrig jag skulle tacka burger king, bra jobbat!