Från ingenstans har det ny dykt upp en ny aktör på grafikkortsmarknaden under namnet Caustic Graphics och även om företaget som startats av före detta Apple-ingenjörer inte siktar in sig på den vanliga konsumentmarknaden har man ett intressant koncept. CausticOne heter tillverkarens första grafikkort som tillsammans med programmeringsverktyget CausticGL är grunden för plattformen CausticGL. Med denna plattform hoppas man ta Ray-Tracing marknaden med storm och man hävdar redan idag att deras lösning är 20 gånger snabbare än liknande system.
Dagens lansering av CausticRT ska bara vara ett litet steg på vägen. Under 2010 ska man lansera kretsar som ska vara upp till 200 gånger snabbare än dagens motsvarigheter.
Caustic’s first-generation technology will deliver an average 20X increase in the speed used to create stunning, realistic 3D imagery for film and video, game development, as well as automotive and consumer product design. The second generation of Caustic’s technology, due early next year, is expected to gain an additional order of magnitude in performance, offering 200X speed over today’s state-of-the-art graphics products. This massive speed jump is due to Caustic’s patent-pending raytracing algorithms implemented in a semiconductor design.
Ray-Tracing är en teknik som i dagsläget används mest för 3D-rendering och genom att beräkna hur ljuset träffar en bildyta (därav namnet; strålspårning) kan man skapa otroligt realistiska bilder med ljusreflektioner och skuggor som är svåra att urskilja från verkliga fotografier.
CausticRT renderad bild – Bildkälla: Autospies
Raytracing kan teoretiskt även användas i TV-spel eller liknande, tekniken har bland annat använts i spelet Myst redan på 90-talet. Men problemet är just att tekniken är oerhört resurskrävande, varpå Caustic Graphics kan sitta på en potentiell guldgruva om man kan leva upp till sina högt satta mål.
Vi kommer garanterat följa Caustic Graphics framfart på grafikmarknaden som kanske kan vara vad som får ordentlig fart på användningen av raytracing-tekniken.