Sony har fått väldigt mycket kritik för sitt val att av Cell som kärna i sin kommande spelkonsol Playstation 3. Många har gnällt över komplexiteten och den är en riktig jobbig att ha att göra med. En del hyllar den potential som finns, något som Sony dock verkar ha lycktas begränsa med konsolen vad det verkar. The Inquirer rapporterar från en presentation gjord av Sony där man bland annat kan se de uppmätta och teoretiska värdena för “main memory” i Playstation 3 och där verkar allt var frid och fröjd. Rambus har utan tvekan gjort ett bra jobb med XDR. Sen kommer man till det lokala minnet och där saknas helt plötsligt uppmätta värden för både Cell och RSX och samtidigt visar det sig att både läs och skrivhastigheterna för Cell till det lokala minnet är betydligt lägre, för läshastigheten en tusendel.
(Klicka för bättre bild, tagen från Inq)
Sony sa ingenting om att detta var något som skulle fixas heller utan att man skulle gå runt detta genom att arbeta mot “main memory” istället. Om detta är ett verkligt problem eller inte är väl lite svårt att säga, men man ska nog absolut ta detta med några vagnslaster med salt. Att en sådan sak skulle vara begränsande i utvecklingen och att det knappast gör PS3 lättare att jobba med är väl en sak, men att det skulle innebära kris för Sony är nog en annan historia. Ingen kan vara så dum helt enkelt … (hoppas jag innerligen stirrandes tillbaka på Sonys historia)