Spelutvecklarna Codemasters verkar ha nappat på uppståendelsen över DirectX 11 och de utsikter som antyder att i alla fall AMD kan komma att lansera grafikkretsar med DX11 stöd i tid till att Microsoft släpper lös Windows 7. Operativsystemet som ska bli starten för den nya grafik APIn. Codemasters har beslutat att senarelägga sin lansering av Colin McRae DiRT 2 för PC-plattformen så att man ska få tid att implementera DirectX 11 funktionalitet i grafikmotorn. Man hävdar att det inte ska bli tal om någon efterkonstruktion utan att man ska hitta alla nya funktioner som Shader Model 5.0, Tessellation och DX11s utökade flertrådstöd för grafikprocessorer.
Codemasters ska tydligen få hjälp av just AMD för att få allting klart innan
årsskiftet. AMDs mjukvaruingenjörer ska bistå Codemasters under utvecklingen som
försenat lanseringen av DiRT 2 till december 2009. Konsolversionerna av spelet
ska lanseras i september som väntat.
As a leader in digital racing entertainment, we are staying ahead of the
pack by immediately taking advantage of key new technologies such as hardware
tessellation, multi-threading and Shader Model 5.0 to deliver the most
realistic, immersive and exhilarating racing experiences in the business. The
fusion of DirectX 11 with Codemasters EGO Engine will raise the technical bar
considerably in the racing genre.
Detta är givetvis goda nyheter för oss spelkonsumenter och även AMD
om man kan få högprofilerade speltitlar optimerade för sin DX11 arkitektur.
Codemasters EGO grafikmotor kommer senare att användas även i Race Driver: GRID
2 samt F1 2010 som ska lanseras under nästa år.
Colin
McRae: DiRT 2