CPU-skalning i Doom 3

0

Nyheterna relaterade till Doom 3 fortsätter att strömma in och denna gång är det en prestandarelaterad artikel som fokuserar på spelets CPU-användning.
I artikeln som är publicerad på Anandtech har man frågat sig vilka skillnader i prestanda processorn gör i ett annars så grafiskt krävande spel. Genom att testa en mängd processorer både från AMD och Intel har man kommit fram till mycket intressanta resultat.


På grund av ovanstånde faktum är det inte förrän man använder väldigt kraftfulla grafikkort som processorn blir en märkbar flaskhals i Doom 3.


“If you are lucky enough to own any of the GeForce 6 series cards and play at resolutions lower than 1280×1024 rest assured that money spent on a faster CPU is money well spent. If you happen to have a slower card, something along the lines of a Radeon 9800 Pro or even a regular X800, your system is far less CPU bound and you may want to go with a more middle-of-the-road CPU in order to maximize performance without spending needlessly.”


Vad som visar sig vara nyckeln i Doom 3 är processorcache och låga minneslatencys. Ett mönster vi känner igen från ID Softwares Quake 3-motor men med ett undantag, AMD är numera den dominanta tillverkaren.
I Quake 3 hade Intel ofta ett försprång med deras Pentium 4-processorer men i Doom 3 är det AMD som tar hem allting med deras Athlon 64-processorer. Relativt stor cache men ännu viktigare, integrerad minneskontroller tar död på striden helt då Intel inte har en chans mot AMDs AMD64-arkitektur.


“In the end, the winner of the final battle is clear: the AMD Athlon 64 is the processor for Doom 3.”


Läs hela artikeln på Anandtech.com.

Subscribe
Notifiera vid
0 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments