Vi har på senare år mötts av diverse DRM i spel, och analytiker som påstår att piratkopiering kommer att ta död på spelmarknaden för PC. Croteam som står bakom Serious Sam 3 förnekar inte att piratkopiering är ett problem, men att konsumenter är beredda att betala för “awesome”.
Under flera års tid har vi fått höra hur PC-spel är en döende art, och allt fler spelutvecklare har börjat rikta fokus på konsoler. Men än idag släpps spel för PC, men att fokus ligger på konsoler går inte att förneka. Vad som skrämmer flera spelutvecklare för PC-marknaden är den utbredda piratkopieringen, men Croteam som står bakom Serious Sam 3 har något helt annat att säga om saken.
“Piracy is a problem and there is no denying that but the success of games like Skyrim and our own Serious Sam 3 on PC illustrates that there is clearly a market willing to pay for PC games,” he said. “It’s on the developers and publishers to put something out on the market that’s worth paying for in the first place. Those that place the blame on the consumer need to rethink the quality of their products and the frequency in which they shovel out derivative titles each year,” Fork Parker på Croteam
Fork Parker från Croteam förnekar inte att piratkopiering är ett problem, men säger att konsumenter är beredda att betala för bra spel. Han tar upp deras egna Serious Sam 3 och Skyrim som två tydliga exempel på detta som än så länge sålt bra. Han fortsätter med att det är dags för utvecklare och utgivare att lansera en produkt på marknaden som faktiskt är värd att betala för, och sluta skylla på konsumenterna.
Bra och väl utarbetade spel säljer och kopieras inte i samma utsträckning som andra?
Istället för att släppa uppföljare som i princip är samma spel som föregångaren, ska de fokusera mer på kvalité och att sälja spel till vettiga priser. Det är ett recept som fungerar, och vi på NordicHardware kan inte göra annat än att hålla med. Han säger också att digital distribution är en stor succé på PC-marknaden, och gör detsamma som iTunes en gång i tiden gjorde för musiken.
Ubisoft har på senare tid släppt många spel med DRM (Digital rights management) där användare måste vara online för att spela sina spel. Problemet med detta är att folk med sämre uppkoppling inte kan njuta av spelet alla gånger, eller avbrytas mitt i en spelsession. De som laddar hem spelet illegalt slipper dessa bekymmer. Ubisoft har i ett uttalande sagt att 95 procent av alla som spelar deras spel har ladda hem det illegalt.
Att producera bra spel ger inga garantier för att det inte kommer laddas hem illegalet. Men att behandla konsumenterna som kriminella och släppa mer eller mindre gamla spel med dålig kvalité under ett nytt namn, är ingenting som fungerar på spelmarknaden. För att sammanfatta så anser Croteam att det bästa sättet att slåss mot piratkopiering är att släppa bra spel – och vi tror att alla som läser det här faktiskt håller med. Borde detsamma även kunna sägas om filmindustrin?
Källa: GamingFeeder
Riktigt bra filmer ser ju många på bio. Är den inte “bio-värdig” så tankar man hem den. Så eran sammanfattning borde stämma ganska bra 🙂
Ja, företagen skyller på piratkopiering så fort det säljer dåligt. Jag köper spelen som är värt att betala för. Resten testar jag som pirat om det är nåt att ha och sedan slänger skiten igen. Har testat Skyrim som pirat, men beställde det idag hos http://www.spelbutiken.se/catalog/product/66338-elder-scrolls-v–skyrim–for-pc Ska få in det imorgon för 388kr och utan fraktkostnad, det står 398kr. men jag betalade bara 388kr när jag betalade med Visakort
Kan inte mer än hålla med. Spel som jag tycker e bra köper jag så e det. Det släpps ju knappt några demos längre av spel så man vill ju inte chansa att köpa om det e tråkigt.
Håller fullkomligt med Croteam. Har många spel som jag laddat hem som jag inte ens har testat. Men alla de spelen som jag faktiskt spelar har jag köpt.
Så DRM kom till för att spelen vart för dåliga? Och spelen som släpps är inte tillräckligt bra och därför piratas det? Alla spelutvecklare/utgivare har inte lika mycket resurser att röra sig med som Bethesda när dom utvecklar ett nytt Elder Scrolls spel tex. Så bara säga att kvaliteten måste ökas känns inte riktigt rätt. Sen håller dessutom konsolerna tillbaka utvecklingen rätt mycket just nu. Skyrim tex är väl utvecklat primärt för konsoler? Sen håller jag med om att det måste förnyas i spelindustrin. Att de måste våga släppa nya IP. Men då får vi konsumenter nästan strunta i att… Läs hela »
[quote name=”Swedish Berserk”]Så bara säga att kvaliteten måste ökas känns inte riktigt rätt. Sen håller dessutom konsolerna tillbaka utvecklingen rätt mycket just nu. Skyrim tex är väl utvecklat primärt för konsoler? Sen håller jag med om att det måste förnyas i spelindustrin. Att de måste våga släppa nya IP. Men då får vi konsumenter nästan strunta i att köpa femtielva uppföljare för att tvinga fram en förändring. Men antar att många piratar istället?[/quote]Är det inte rätt att kvalitén på spel måste bli bättre? Spelen var bättre förr på den tiden när SNES, PlayStation 2 och titlar som Baldurs Gate fanns… Läs hela »
[quote name=”smartidiot89″][quote name=”Swedish Berserk”]Så bara säga att kvaliteten måste ökas känns inte riktigt rätt. Sen håller dessutom konsolerna tillbaka utvecklingen rätt mycket just nu. Skyrim tex är väl utvecklat primärt för konsoler? Sen håller jag med om att det måste förnyas i spelindustrin. Att de måste våga släppa nya IP. Men då får vi konsumenter nästan strunta i att köpa femtielva uppföljare för att tvinga fram en förändring. Men antar att många piratar istället?[/quote]Är det inte rätt att kvalitén på spel måste bli bättre? Spelen var bättre förr på den tiden när SNES, PlayStation 2 och titlar som Baldurs Gate… Läs hela »
[quote name=”Swedish Berserk”]Klart inte grafiken är allt det tycker inte jag i heller. Däremot får man nog acceptera det faktum att kvaliteten som levereras idag kommer att finnas kvar. Speciellt om många piratkopierar. Sen DRM är ju en sak Ubisoft introducerade tack vare piratkopieringen. Känns som att man inte tar upp hela sanningen om DRM i denna nyheten. Sen är det illa att Ubisoft inte kunde leverera bra servrar med sitt DRM stöd och att de som laddade hem det slapp allt detta. Det fick ju helt motsatt effekt. Jag har spelat många bra spel detta året men enligt mig… Läs hela »
Jag har tre köpta spel som inte går att köra utan piratpatch. Crysis (endast 5 installationer)Dirt (vet inte varför)GTA 4 (GFWL tycker att jag installerat spelet för många gånger)
[b]@Stormense[/b]
Det är idiotiskt att det ska vara så. Tror att Far Cry 2 hade samma idiotskydd, att det bara gick installera 5 gånger. Man ska ju installera om ibland för att Windows ska hålla sig fräscht. Windows blir ju slött efter ett tag eller så kan det bli hårddisk krasch eller uppgradering av datorn
Visst är det så att spelindrustin går mest i samma spår nuförtiden massa FPS samt mycket grafikjakt. Men där finns fortfarande bra spel om än kanske inte lika många bra som förr. Och jag personligen hade gärna sett mer nya IP än att få se enormt många uppföljare på ett spel. En sak jag nästan tycker är ännu värre är dessa online koder som man ska tvingas köpa om man handlar begagnade spel och vill spela online. Är koden förbrukad måste man alltså köpa en ny onlinekod igen. EA var väl en drivande faktor bakom detta har jag för mig?… Läs hela »
En polare till mig köpte Assasins creed på release dagen, fick det inte att fungera alls pga alla möjliga online verrifieringar.
han fick vänta tills spelet blev crackat innan han kunde lira
[quote name=”Swedish Berserk”]Visst är det så att spelindrustin går mest i samma spår nuförtiden massa FPS samt mycket grafikjakt.[/quote]
Absolut inget fel med grafikjakt alls och det roliga var ju att du nämnde grafikjakt i samma veva som FPS. Jag kan inte tänka mig en genre där den visuella biten betyder så mycket som den gör i FPS. Det skall kännas nytt och fräscht istället för en remake á la Modern Warfare.
[quote name=”McKinley”]Absolut inget fel med grafikjakt alls och det roliga var ju att du nämnde grafikjakt i samma veva som FPS. Jag kan inte tänka mig en genre där den visuella biten betyder så mycket som den gör i FPS. Det skall kännas nytt och fräscht istället för en remake á la Modern Warfare.[/quote]Det är inget fel alls på grafikjakten, självklart vill man se att industrin pressar gränserna. Men vad vi sett senaste åren är att man allt mer lagt ned mer resurser på just grafiken och låtit det allra viktigaste som gameplay lida för det. Hitta gärna en bra… Läs hela »
[quote name=”McKinley”][quote name=”Swedish Berserk”]Visst är det så att spelindrustin går mest i samma spår nuförtiden massa FPS samt mycket grafikjakt.[/quote]
Absolut inget fel med grafikjakt alls och det roliga var ju att du nämnde grafikjakt i samma veva som FPS. Jag kan inte tänka mig en genre där den visuella biten betyder så mycket som den gör i FPS. Det skall kännas nytt och fräscht istället för en remake á la Modern Warfare.[/quote]
Nej precis. Men nya IP med fräscha koncept är att föredra. Sen får gärna grafiken vara bra också.