Crysis är ett av de spel det ryktas allra mest om i dagsläget och det trots att Cryteks senast alster inte kommer lanseras förrän under första kvartalet 2007. Vi brukar inte rapportera om mjukvara i någon större utsträckning här på NH men vi gör undantag när det handlar om mjukvara som oundvikligen drar in hårdvaran i fokus. Crytek som gjorde stor succé med Far Cry har i spelet Crysis ett riktigt dragplåster för hårdvarutillverkare inom PC-marknaden. De demosekvenser Crytek visat upp på Crysis har varit minst sagt mäktiga och de grafiska effekter som spelet väntas erbjuda står över allt vi tidigare sett. Detta medför naturligtvis att spelet kommer bli ordentligt krävande och här kommer hårdvaran in i bilden.
På Gamespot.com har man publicerat en artikel där man tagit sig en pratstund med Crytek och fokuserat just på Crysis systemkrav och inverkan på hårdvara. Även om spelet inte kommer kräva det allra senaste i hårdvara för att över huvudtaget fungera lär det behövas ordentligt med krut för att få den bästa spelupplevelsen och de mäktigaste effekterna. Crysis kommer bland annat vara optimerat för Microsofts DirectX10 API och erbjuda 64-bit och flertrådsstöd. Det senare betyder att processorer med flera kärnor kommer erbjuda bättre prestanda och bland annat kommer fysikeffekter att kunna läggas på en andra processorkärna.
Crysis verkar bli ett av de mest tekniskt avancerade spelen på bra länge och för dem som vill veta mer om spelet och dess hårdvarukrav finns det mycket matnyttig information i Gamespots artikel.