Utvecklaren Crytek visade tidigare under året upp en demonstration på hur raytracing i realtid kan fungera tillsammans med grafikkort utan dedikerad hårdvara och nu har företaget går in i större detalj på hur tekniken fungerar i deras motor CryEngine.
Tidigare under året visade Crytek upp en demo kallad Neon Noir som implementerade raytracing i realtid även hos grafikkort som inte utrustats med hårdvara specifikt dedikerad för den typen av beräkningar. Företaget lyckades i detta tidiga skede av teknikdemon nå omkring 30 bildrutor per sekund (FPS) vid 1 920 x 1 080-upplösning med ett Radeon RX Vega 56.
Nu har företaget i ett nyligen publicerat blogginlägg gått in i större detalj angående hur tekniken kan appliceras och hur den kan tänkas fungera på andra moderna grafikprocessorer och gränssnitt.
Crytek vill erbjuda raytracing till alla
Crytek nämner i sitt blogginlägg hur tekniken när den används i deras spelmotor inte diskriminerar mellan olika grafikkort eller gränssnitt. Som tidigare nämnt kunde ett RX Vega 56 nå 30 FPS i 1 920 x 1 080 pixlar upplösning. Detta kunde även ökas till omkring 40 FPS vid 2 560 x 1 440 pixlar om upplösningen på de strålspårade ljusstrålarna halverades.
“One of the key factors which help us to run efficiently on non-RTX hardware is the ability to flexibly and dynamically switch from expensive mesh tracing to low-cost voxel tracing, without any loss in quality. Furthermore, whenever possible we still use all the established techniques like environment probes or SSAO. These two factors help to minimize how much true mesh ray tracing we need and means we can achieve good performance on mainstream GPUs. Another factor that helps us is that our SVOGI system has benefitted from five years of development.” – Crytek
Crytek nämner i sitt blogginlägg hur optimeringar både till moderna gränssnitt och till tekniken implementerad i deras spelmotor bör kunna resultera i ännu bättre upplevelser även med grafikkort utan hårdvara dedikerad till just raytracing. Företaget nämner hur man förväntar sig kunna nå fullfjädrade raytracing-effekter vid 4K-upplösning med ett Gefprce GTX 1080 eller ett Radeon RX Vega 56 i framtiden.
Dedikerad hårdvara inte ett krav, men uppskattat
Crytek må ha rönt stora framgångar med tekniken hos grafikkort som inte utrustats med hårdvara dedikerad till raytracing-beräkningar. Däremot nämner företaget i sitt blogginlägg hur fördelarna med sådan hårdvara inte går att se förbi.
Trots att tidigare nämnda Geforce GTX 1080 eller RX Vega 56 kan nå imponerande prestanda med raytracing i realtid nämner företaget hur Nvidias Turing-baserade RTX-serie öppnar upp för högre upplösningar, mer detaljerade effekter och högre FPS. Det är däremot intressant att se hur företaget menar att moderna gränssnitt som Microsoft DXR och ytterligare optimeringar till speldatorer kan ge raytracing-effekter till gemene man.