Trots att AMD:s nya Radeon RX 6000-serie av grafikkort nyligen lanserats kommer den hypade speltiteln Cyberpunk 2077 inte ha stöd för raytracing med dessa enheter vid lansering.

AMD:s RDNA 2-baserade Radeon RX 6000-serie av grafikkort är en av årets stora snackisar. Den första vågen av recensioner pekar på att AMD mycket väl ger Nvidia ett par seriösa utmanare till deras Geforce RTX 30-serie. Dessvärre har det kommit dåliga nyheter för de som lyckades få tag på ett av de nya AMD-korten och ser fram mot speltiteln Cyberpunk 2077.

Radeon RX 6000-serien kommer likt Nvidias RTX-enheter med stöd för hårdvaruaccelererad raytracing i realtid. Dock har Marcin Momot från CD Projekt RED bekräftat att Cyberpunk inte kommer att ha stöd för denna funktion hos just AMD:s grafikkort vid lansering.

Detta är inte på grund av att det är någon proprietär teknik från Nvidia som används. CD Projekt RED har bekräftat att raytracing i Cyberpunk 2077 baseras på Microsoft öppna DXR-gränssnitt. Hemsidan Wccftech spekulerar i två olika anledningar till att raytracing på AMD:s grafikkort inte har stöd i speltiteln vid dess lansering. Det kan bero på att CD Projekt RED vill ta sig lite extra tid att optimera spelets raytracing-funktioner för de purfärska grafikkorten från det röda laget. Det kan även visa sig vara en biprodukt av det marknadsföringsavtal spelutvecklaren och Nvidia har med varandra för spelet.

Förhoppningsvis är inte denna typ av lanseringar en trend som kommer att hålla i sig. Från AMD:s sida finns speltiteln Godfall som lanserades med raytracing-stöd hos endast Radeon-grafikkort. Medans Geforce-användare får ta del av tekniken “inom kort”.

Lägsta pris på Prisjakt.se (Affiliate)

Subscribe
Notifiera vid
0 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments