I ett samarbete med Nvidia har Blizzard nu gjort det möjligt för Diablo 4-spelare att använda sig av raytracing i Blizzards titel. Trots samarbetet finns de visuella uppgraderingarna även tillgängliga för de som spelar på konsol.

Raytracing hittar sin väg till allt fler spel och nu har tekniken landat i Diablo 4. Tekniken implementerades efter att Activision Blizzard och Nvidia samarbetat för att ge storspelet en grafikmässig ansiktslyftning. Trots samarbetet med Nvidia får Xbox Series X/S och Playstation 5 som baseras på AMD-hårdvara möjligheten att aktivera grafiktekniken.

Raytracing i Diablo 4 appliceras på flera olika ställen. Vi ser till exempel mycket mer naturliga skuggor i spelvärlden. Skuggorna var tidigare väldigt hårda och orealistiska. Något som nu kan ersättas med mjukare och mer naturliga skuggor.

Vänster: Utan raytracing. Höger: Med raytracing.

Vi ser också att kontaktskuggor har uppdaterats för att inkludera fler karaktärer i spelvärlden. Tidigare var det endast spelarens egen karaktär som kastade skuggor. Nu gör även NPC:er och monster detta för en något mer realistisk upplevelse.

Föga förvånande inkluderar uppdateringen även raytracing-baserade reflektioner. Blizzard har också uppdaterat spelets system för Ambient Occlusion. Något som påverkar mer eller mindre alla skuggor i spelet.

Konsolspelare som vill ta del av allt nytt ögongodis kan aktivera de nya teknikerna genom att välja “Enhanced Visuals” i grafikinställningarna. Däremot har Blizzard blivit tvungna att kompromissa här och antalet bildrutor per sekund blir låst till 30 med raytracing aktiverat. Något som ännu en gång visar hur pass krävande dessa grafiktekniker kan vara och att konsoler inte riktigt är skapta för att pressa ut den mest visuellt imponerande grafiken.

Lägsta pris på Prisjakt.se (Affiliate)

Subscribe
Notifiera vid
0 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments