Microsoft har nu avtäckt nästa nya funktion för DirectX 12 vilket är stöd för H264 och H265 direkt i gränssnittet. Något som kan göra det mycket lättare för utvecklare av relevant mjukvara för videoredigering.
Microsoft har bekräftat att den senaste funktionen för gränssnittet DirectX 12 är stöd för H264 och H265-kodning direkt genom gränssnittet. Detta tar då stöd för GPU-accelererade funktioner som videoavkodning, videoprocessering och dylikt direkt in i DirectX.
Denna uppdatering kan då komma att göra livet lättare för många mjukvaruutvecklare. Då DX12 nu erbjuder stöd för H264 och H265 i gränssnittet innebär det att utvecklare inte behöver anpassa sig efter egenskaperna hos grafikkort och drivrutiner från olika tillverkare. Istället kan man lägga fokus på att utveckla mot just DirectX 12. Huruvida det finns några kända nackdelar med att använda videokodning och avkodning på detta vis är dock ingenting som omnämns i Microsofts blogginlägg.
Microsofts mål är att det nya kodningsstödet ska bli tillgängligt för samtliga stora grafikkrängare. Det inkluderar AMD, Intel och Nvidia. Dock finns det just nu endast tillgänglig för de två sistnämnda. Intels Tiger Lake, Ice Lake och Alder Lake-arkitekturer från DirectX 12 v30.0.100.9955 och framåt. Nvidia med GTX 1 000, RTX 2 000, RTX 3 000-serien och Quadro-kort i och med drivrutin v471.41. För AMD:s del kommer det däremot att dröja till någon gång under 2022 års andra kvartal.