En av de mest efterlängtade speltitlarna för året har något otippat blivit racingspelet DiRT2. Även om det i grunden är ett mycket kapabelt spel är det inte spelinlevelsen som gjort att Codemasters senaste alster fått sådant fokus. Det är det faktum att man försenade PC-versionen av spelet för att få in fullt DirectX 11-stöd. Vilket betyder en hel del trevliga effekter och överlag bättre grafik, i ett spel som redan utan DX11-stöd såg riktigt trevligt ut.
Merparten av de konsumenter som köpt på sig ett Radeon HD 5000-baserat grafikkort i höst har väntat extra länge på denna dagen. Inte bara för att dra nytta av sitt DX11-stöd, något just AMDs HD 5000-serie fortfarande är ensam om, utan även för att de flesta tillverkare skeppade bland annat sina Radeon HD 5800-kort med en frikod för DirectX 11 versionen av DiRT2.
Här är vad AMD hade att säga om spelet och vad man kan förvänta sig i form av grafiska effekter jämfört med den vanliga DX9-versionen:
- Improved water effects including more realistic ripples, accurate reflections, and life-like splashes and wakes, more detailed, animated crowd models to cheer on your race, and smoother, more realistically flowing flags and cloth as a result of hardware tessellation where more polygons are generating the scene without degrading game performance.
- More accurate simulation of light and shadows as a result of Compute Shader 5.0 found in DirectX 11, allowing for complex computations without major hits on frame rates.
- Truer depiction of high dynamic range lighting at twice the color depth of the DirectX® 9 version, with special effects rendered at the full screen resolution, up to four times the resolution of the DirectX® 9 version.
Mer information om spelet finns att hitta på Codemasters officiella Dirt2 sajt.