I samma veva som AMD bekräftat ett lanseringsdatum för FSR går Nvidia ut med att DLSS kommer till Linux genom ett samarbete med Valve och deras verktyg Proton.
Kampen mellan uppskalningstekniker är på väg att dra igång ordentligt. Nvidias Deep Learning Super Sampling (DLSS) har funnits tillgänglig i flera år och senare denna månad kommer AMD:s svar FidelityFX Super Resolution (FSR). AMD:s teknik kommer att vara öppen för alla, även användare av Nvidia-grafikkort så långt bak som GTX 10-serien. Nvidia DLSS är å andra sidan exklusivt för RTX-grafikkort.
Trots en mer exklusiv natur kommer DLSS snart att bli tillgänglig för en helt ny marknad. Nämligen användare av Linux. Nvidia och Valve har nu bekräftat att man genom ett samarbete kommer att ta Nvidias teknik till Linux genom Valves verktyg Proton. Detta är ett kompatibilitetslager som kan göra speltitlar utvecklade för Windows möjliga att spela på Linux.
Nvidia har sagt att Linux-användare inte behöver vänta mycket längre på DLSS. Stöd för speltitlar som bygger på gränssnittet Vulkan kommer att implementeras senare denna månad. Stöd för speltitlar som bygger på DirectX kommer senare under hösten. Exakt vilket format tekniken kommer att dyka upp på Linux har inte detaljerats. Förmodligen kommer det att handla om att tekniken implementeras som en grundpelare i beta-versionen av Steam på Linux.
Med AMD:s öppna teknik på ingång har Nvidia fått lite eld i baken. DLSS har redan fångat många spelares uppmärksamhet men AMD har redan kompatibiliteten på sin sida. Nu gäller det bara för FidelityFX Super Resolution att fånga intresset av spelutvecklare så att det kan implementeras i större utsträckning och ge Nvidia en ordentlig utmanare.