TV-spelsmarknaden är fortfarande den marknad som är en av de viktigaste för utvecklingen på elektronikmarknaden. 3D-spel är ofta de applikationer som kräver mest av en dator eller för den delen spelkonsoler och spelutvecklare tävlar med varandra om att erbjuda de fräckaste effekterna och grafiska finesserna. Det senaste året har det varit mycket prat om fysikeffekter och både spelutvecklare samt komponenttillverkare har anammat den nya flugan. Nu hoppas företaget DTS att man återigen ska kunna sätta ljudet i fokus.
Dagens spelkonsoler har inte något stöd för 7.1 kanals ljud och i takt med
att konsumenter nu börjar kika närmare på detta ljudformatet för sina Blu-ray
bioanläggningar hoppas nu DTS på att man ska kunna få med spelmarknaden på
tåget.
At this years Game Developers Conference, DTS, Inc (Nasdaq: DTSI) will
educate developers on their cutting edge DTS Neural Surround Sound technology
that enables games to present real-time, discrete 7.1 soundtracks on the Wii,
Xbox 360, Playstation 3 and via PC.
DTS ska använda sin DTS Neural Surround technology för att i realtid mixa om
5.1 signaler till 7.1 kanaler helt utan dataförlust. Xbox 360 blir den första
plattformen som får ett spel med stöd för DTS Neural Surround när
Prototyp släpps den 26 juni.
DTS påpekar även att spel med tekniken redan idag är under utveckling för
alla plattformar. Förhoppningsvis kan det betyda att de där extra
surroundhögtalarna inte står och dammar när det är dags för TV-spelskväll.