Under årets Gamescom-mässa visar Nvidia upp en rad olika speltitlar som alla får stöd för raytracing i realtid tack vare Nvidias RTX-teknik och bland dessa hittar vi Dying Light 2, Minecraft, Call of Duty: Modern Warfare och Watch Dogs: Legion.
Raytracing i realtid är något Nvidia har pushat hårt för med sin senaste grafikarkitektur Turing. Tekniken har dock inte anammats av industrin i någon hissnande fart, något som ser ut att kunna ändras med raytracing i realtid nu planerat för en rad kommande och existerande speltitlar som visats upp under årets Gamescom-mässa.
I skrivande stund är det totalt nio speltitlar som i samband med mässan bekräftats få stöd för tekniken. Dessa består av:
- Dying Light 2
- Control
- Call of Duty: Modern Warfare
- Metro Exodus – The Two Colonels
- Minecraft
- SYNCED: Off-Planet
- Vampire: The Masquerade – Bloodlines 2
- Watch Dogs: Legion
- Wolfenstein: Youngblood
Raytracings fotfäste blir stadigare
Trots att Nvidias Turing-arkitektur snart fyller ett år har det inte varit någon explosionsartad utveckling av antalet speltitlar på marknaden som tar vara på RTX-grafikkortens egenskaper.
Nu har vi dock kommande spel som Call of Duty: Modern Warfare och Dying Light samt existerande spel som Minecraft och Wolfenstein: Youngblood som alla kommer att haka på tåget. Speltiteln Control blir en av de titlar som anammar flera av Nvidias RTX-egenskaper. Bland annat kommer spelet att ha stöd för Deep Learning Super-Sampling (DLSS), raytracing-skapade reflektioner samt global belysning. Andra speltitlar som Vampire: The Masquerade – Bloodlines 2 håller sig enligt vad som har visats hittills endast till de reflektioner som RTX kan bistå med.
Den tredje installationen i Watch Dogs-serien, Legion, gjorde ett stort intryck under årets E3-mässa där titeln först avtäcktes. Nu har det bekräftats att titeln kommer, likt kommande Vampire: The Masquerade, få stöd för raytracing-bestyckade reflektioner.
Detsamma kommer även gälla för den hypade speltiteln Dying Light 2. Här handlar det om raytracing som implementeras i spelet. Huruvida stöd för DLSS eller andra RTX-tekniker kommer att hitta sin väg in i spelet återstår att se. I dagsläget är det endast raytracing som står på menyn, något som kan komma att göra de zombie-fyllda nätterna i spelet ännu mer skräckinjagande.
Medans raytracing och de RTX-tekniker Nvidia erbjuder med sina RTX-grafikkort inte har blivit någon industristandard i dagens läge står det klart att allt fler utvecklare visar stort intresse för vad som kan åstadkommas. Nvidias VD Jen-Hsun Huang gjorde under förra veckan ett uttalande om hur han anser att det är galet att köpa ett nytt grafikkort som inte har RTX-stöd år 2019. Något som inte nödvändigtvis ringer helt sant hos samtliga konsumenter. Däremot har dessa nyheter från Gamescom 2019 visat att det tunna utbudet av RTX-spel kan komma att vara ett minne blott inom kort.