Spelutvecklaren Steve Chamberlin bor i Kalifornien och har på bara några dagar blivit internationell kändis på PC-marknaden. Det handlar inte om något nyskapande spel eller ens om något nyskapande alls, istället handlar det om ett egentligen onödigt hobbyprojekt som ligger på gränsen mellan teknik och konst. Steve Chamberlin har jobbat med sitt BMOW projekt under ett och ett halvt år sedan det startade i november 2007 och projektnamnets betydelse säger faktiskt det mesta, Big Mess O Wires.
Chamberlin har på egen hand tillverkat en 8-bitars CPU genom att från ingenting bygga upp en processorarkitektur från vanliga enkla logiska kretsar. Bygget är rent tekniskt inte så komplext som man kan tänka sig, vilket inte heller varit meningen, men detta har samtidigt gjort arbetet desto mer intressantare.
Big Mess o Wires 1 is an original CPU design. It does not use any commercial CPU, but instead has a custom CPU constructed from dozens of simple logic chips. Around this foundation is built a full computer with support for a keyboard, sound, video, and external peripherals.
Chamberlin har skapat sig en komplett dator genom att para sin 2MHz processor med 512KB RAM, 512KB ROM och en videoutgång som visar två färger i en upplösning om 512×480 pixlar. Eller 256 färger i en upplösning om 128×240 pixlar.
Speciellt imponerande är det manuella byggandet av BMOW som just består av en himla massa kablar, 1250 för att vara exakt, som med två ändar krävt 2500 vridningar för att fästas, alla gjorda för hand.
Hela projektet finns dokumenterat på Steve Chamberlins hemsida och visar att det mesta är möjligt om man bara har envishet och en viss dos kunskap.