På vårt besök på GDC hittade vi många bekanta ansikten som vi relaterar direkt till spel, men det syntes på många håll att fokus även här låg på det mobila. Vid ett samtal med ARM framgick det fler detaljer kring Samsungs Exynos 5250, närmare bestämt dess kraftfulla grafikdel.
Den nya systemprocessorn Exynos 5250 från Samsung väntas dyka upp i produkter mot slutet av året, och anländer med två Cortex-A15-kärnor på 2,0 GHz och en bandbredd på 12,8 GB/s – dubbelt upp från dagens Cortex-A9-baserade. Prestandan i Cortex-A15 väntas vara bättre än Qualcomm “Krait” Snapdragon som redan imponerat. När vi frågade ARM om prestandan i deras nya arkitektur i förhållande till Krait, sa dem att Krait ligger någonstans mellan Cortex-A9 och deras nya Cortex-A15. Utifrån dessa ord låter det som att vi har mer att vänta från ARM och deras övriga partners än vad Qualcomm håller på att skeppa till marknaden i dagsläget.
Vad som ännu varit något oklart är vilken grafikdel som ska användas, men det har senaste dagarna framgått att det är Mali-T604 som gäller men en viktig detalj kvarstår. Med ARM:s Mali-400 introducerade de möjligheten att konfigurera grafikdelen med flera kärnor för högre prestanda. Samsungs Exynos 4210 och 4212 kommer med endast en Mali-400, vilken fortfarande ligger i toppskiktet bland dagens prestandakretsar.
Exynos 5250 kommer att utrustas med “antingen 2 eller 4” Mali T604-kärnor. Det är mycket möjligt att Samsung kommer att bygga två separata kretsar, en för smartphones med två kärnor, och en för surfplattor med fyra kärnor men ARM kunde inte svara helt säkert på den saken i vårt samtal. Mali-T604 ska prestera mellan tre till fem gånger bättre än dagens Mali-400, hur många GPU-kärnor denna jämförelse omfattar är något oklart men Exynos 5250 bör ge en rejäl prestandaökning på grafiksidan mot deras nuvarande Exynos 4210/4212. Även processordelen väntas självklart vara bättre, då med upp till fyra gånger tack vare de två Cortex-A15-kärnorna på 2,0 GHz.
Mali-T604 kommer bli en viktig milstolpe för ARM och dess partners, då inte bara med dess prestanda som utlovas bli markant mycket bättre än dagens lösningar. Arkitekturen har gått över till en Shader-baserad, likt det AMD och NVIDIA har i sina grafikkretsar, och är programmerbar för att kunna nyttjas till annat än spel och grafiska effekter. Vi hittar fullt stöd för OpenCL 1.1, och DirectCompute som ingår i Microsofts DirectX-standard. Åter till spelsidan ser vi stöd för DirectX 9, 10 och 11 vilket är passade nu när ARM är på väg till Microsoft Windows. När vi frågade om tessellationen i samband med DirectX 11, bekräftade de att Mali-T604 har fullt stöd för denna funktion.
Vi kunde även få bekräftat att Exynos 5250 inte får en big.LITTLE-konfiguration, någonting det spekulerats kring tidigare. När Exynos 5250 lanseras i konsumentprodukter ligger självklart i Samsungs händer, dock var ARM var rätt säkra på att den kommer anlända någon gång mot slutet av 2012.