Directx 12 börjar sakta men säkert hitta ut även i mer seriösa och påkostade speltitlar, en av dessa är Fable Legends som utvecklas av Lionhead Studios. När de första prestandatesterna från spelet som drivs av en Directx 12-version av Unreal Engine 4 nu publiceras är det till skillnad från tidigare resultat Nvidia som visar upp bäst prestanda.

De första prestandatesterna med Directx 12 i riktiga spelmotorer publicerades i slutet av sommaren och fokuserade då på prestandaskillnaderna mellan Directx 11 och Directx 12 i kommande titeln Ashes of the singularity från Stardock. Spelet som utvecklats till viss del i samarbete med AMD gav prestandasiffror som visade på imponerande skalning från Directx 11 till Directx 12 för AMD:s räkning med Nvidia hade svårt att se några nämnvärda prestandaökningar. De båda tillverkarnas toppmodeller presterade dock hyfsat likvärdigt i slutändan och gav mest en känsla av att AMD kanske hade mer att vinna på att gå över till Directx 12 än vad Nvidia hade.

Nu får vi se ytterligare prestandatester och analyser från en annan speltitel och en helt separat spelmotor, Fable Legends använder sig av en finputsad version av Unreal Engine 4, och detta ger en helt annan bild av läget.

Fable Legends utnyttjar flera nya funktioner i Directx 12 och utvecklarna Lionhead Studios sägs lagt fokus på att utnyttja det nya grafikbibliotekets högre effektivitet till att implementera nya häftiga effekter i sitt spel. Istället för att låta bildfrekvensen springa iväg, i många avseende i onödan, har Fable Legends fått kraftfullare grafikeffekter med hjälp av Directx 12.

“To my eye, the Legends benchmark represents a new high-water mark in PC game visuals for this reason: a near-complete absence of the shimmer, crawling, and sparkle caused by high-frequency noise—both on object edges and inside of objects. (Again, you’d probably have to see it in person to appreciate it.) This sheer solidity makesLegendsfeel more like an offline-rendered scene than a real-time PC game. As I understand it, much of the credit for this effect belongs to the temporal anti-aliasing built into Unreal Engine 4. This AA method evidently offers quality similar to full-on supersampling with less of a performance hit. Here’s hoping more games make use of it in the future.” skriver TechReport i sin prestandartikel.

Flera välrenomerade amerikanska tekniksajter har publicerat prestandasiffror från en tidig version av Fable Legens där ett integrerat prestandatest mäter både bildfrekvens och specifika grafiska belastningar för att jämföra grafikkortsarkitekturernas olika styrkor.

Geforce GTX 980 Ti är Fable-kung

Kortfattat visar resultaten att Nvidia är prestandakung i Fable Legends med sitt Geforce GTX 980 Ti. Vare sig det handlar om 1080p eller 4K upplösning så är det Nvidias prestandakort som tar täten och ibland med ganska god marginal före AMD:s flaggskepp Radeon R9 Fury X. Detta trots att Nvidia ännu inte aktiverat stöd för asynkrona shaders och som ska ge AMD:s GCN-arkitektur en prestandaboost även i spel som Fable Legends.

Radeon R9 390X hotar Fury-familjen

Noterbart är samtidigt att AMD Radeon R9 390X som baseras på den äldre Hawaii GPU:n faktiskt presterar riktigt väl. Bättre än både Geforce GTX 980 samt likvärdigt med AMD:s instegsmodeller i Fiji-familjen, R9 Nano samt R9 Fury. Det senare är ett något förbryllande faktum med tanke på den äldre och betydligt billigare grafikkretsen i R9 390X.

Andra tidiga slutsatser man kan dra av prestandasiffrorna är att både AMD och Nvidia klarar sig riktigt bra även med färre antal CPU-kärnor aktiva. Directx 12 ska minska belastningen på din dators CPU och det är något som verkar ge utslag i form av bättre spelprestanda även på mindre kapabla processorer varför prestandan sällan skalar nämnvärt över 2 aktiva CPU-kärnor på en kraftfull CPU.

Fable Legends är fortfarande en speltitel under utveckling medan både AMD och Nvidia fortfarande jobbar på att finslipa sina Directx 12-drivrutiner. Prestandaresultaten från spelets benchmark är därmed inte något som direkt kan översättas till hur de olika grafikkorten kommer att prestera i olika speltitlar och grafikmotorer när Directx 12 aktiverats. Däremot visar det tydligt att både AMD och Nvidia kan dra nytta av Directx 12 och att vi precis som i dagens Directx 11 titlar kommer att få variation i prestandatoppen beroende vilka spel som ska drivas.

Källa: AnandtechPCPerspective, TechReport

Läs mer

Lägsta pris på Prisjakt.nu

Subscribe
Notifiera vid
9 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments
zapp
8 Årtal sedan

Märkligt hur nära 290X ligger FuryX?

Morkul
8 Årtal sedan

Bra att NH gjorde denna artikel, behövs fler DX12 tester av olika utvecklare. Naturligtvis än bättre när ni själva gör testet.

Det är i sådana här lägen man kan se vilka siter som kan hålla sig neutrala och vilka som endast eller majoriteten av nyheterna kommer ifrån utvecklare som är bunden till ett av grafikkortsföretagen.

Bengt Johansson
8 Årtal sedan

[quote name=”Morkul”]Bra att NH gjorde denna artikel, behövs fler DX12 tester av olika utvecklare. Naturligtvis än bättre när ni själva gör testet. Det är i sådana här lägen man kan se vilka siter som kan hålla sig neutrala och vilka som endast eller majoriteten av nyheterna kommer ifrån utvecklare som är bunden till ett av grafikkortsföretagen.[/quote] Förstår att du syftar på “ashes of the singularity”, men… Var hittar man att det skulle vara som du vill få fram?Men när det gäller Epic och “Unreal Engine 4” så är det ju klockrent… Men tror inte att det var vad du menade… Läs hela »

Bengt Johansson
8 Årtal sedan

[quote name=”Morkul”]Bra att NH gjorde denna artikel, behövs fler DX12 tester av olika utvecklare. Naturligtvis än bättre när ni själva gör testet. Det är i sådana här lägen man kan se vilka siter som kan hålla sig neutrala och vilka som endast eller majoriteten av nyheterna kommer ifrån utvecklare som är bunden till ett av grafikkortsföretagen.[/quote] All IHVs have had access to our source code for over year, and we can confirm that both Nvidia and AMD compile our very latest changes on a daily basis and have been running our application in their labs for months. For example, when… Läs hela »

Morkul
8 Årtal sedan

[quote name=”Bengt Johansson”]Förstår att du syftar på “ashes of the singularity”, men… Var hittar man att det skulle vara som du vill få fram?Men när det gäller Epic och “Unreal Engine 4” så är det ju klockrent… Men tror inte att det var vad du menade 😉 Allt som är skrivet är hitintills att Nvidia har varit mer aktivia i utveckling och påtryckning än AMD, däremot så har utvecklarna bakom “ashes of the singularity” inte backat för Nvidias påtryckningar.Det får en att fundera hur utvecklarna bakom “Fable Legends” och “Unreal Engine 4” stått pall för Nvidias påtryckningar, samtidigt så kan… Läs hela »

Bengt Johansson
8 Årtal sedan

[quote name=”Morkul”]Va? Vad jag menar är att det är bra att NH är nutralt nog att rapportera om spel som utvecklar ifrån flera läger. Ashes of the singularity från Stardock utvecklas i samarbete med AMD medans Fable Legends kommer att få nVidia loggan på sig. Alltså håller sig NH neutralt när de rapporterar om båda dessa spel medans flera, de flesta andra Svenska siter tystar ner någon av dem.[/quote] Med neutralitet så bör man även notera om en test är mer eller mindre vendor specifik 😉 Om du bara fått för dig att läsa en av länkarna som jag lade… Läs hela »

Morkul
8 Årtal sedan

Bra att du kollar upp källan också! Alltså att forumpost på overclock.net. Varför inte istället lyssna på vad Stardock själva sade på E3 mässan till exempel, där nämner de speciellt DX12 dessutom. Ett av problemen varför nVidia inte har hjälp spelutvecklare så mycket med att optimera DX12 är att de initial problem med sina drivisar. Men om du anser att det är mer neutralt för siter som NH att rapportera ett fåtal spel som vinklar saker och ting så mycket som möjligt så låt gå. Personligen står jag kvar min min första första post att det är bra att NH… Läs hela »

Bengt Johansson
8 Årtal sedan

[quote name=”Morkul”]Bra att du kollar upp källan också! Alltså att forumpost på overclock.net. Varför inte istället lyssna på vad Stardock själva sade på E3 mässan till exempel, där nämner de speciellt DX12 dessutom. Ett av problemen varför nVidia inte har hjälp spelutvecklare så mycket med att optimera DX12 är att de initial problem med sina drivisar. Men om du anser att det är mer neutralt för siter som NH att rapportera ett fåtal spel som vinklar saker och ting så mycket som möjligt så låt gå. Personligen står jag kvar min min första första post att det är bra att… Läs hela »