När det kom till att bygga hype inför lanseringarna av Playstation 5 och Xbox Series X/S var det mycket snack om raytracing. När det kommer till Far Cry 6 däremot så kommer denna funktion att skippas helt och hållet på konsolsidan.

Raytracing har varit ett stort ord i väldigt mycket marknadsföring för både hårdvara och mjukvara under de senaste åren. Bland annat var det en stor snackis när det vankades lansering för den nuvarande generationens spelkonsoler vars hårdvara har stöd för tekniken.

I en nyligen publicerad intervju med hemsidan Wccftech fick Ubisofts huvudprogrammerare för 3D-teamet frågan om just raytracing i kommande speltiteln Far Cry 6. Svaret blev dock något som förmodligen många konsolspelare blir besvikna av. Medans raytracing kommer att finnas i spelet är det endast PC-versionen som kommer att få tillgång till tekniken.

Anledningen ska vara att spelstudion siktar på att kunna leverera 60 bildrutor per sekund i  4K-upplösning på spelkonsolerna. Detta tillsammans med andra tekniker som ett nytt dynamiskt vädersystem och andra funktioner resulterade i att just raytracing fick maka på sig.

Raytracing är inte heller den enda tekniken som kommer att fattas på konsolversionerna. AMD:s FidelityFX Super Resolution (FSR) blir även det en teknik som endast kommer att vara tillgänglig i Far Cry 6 för PC-spelare.

De största framstegen hos spelkonsoler ska enligt utvecklaren inte komma från de nya teknikerna den nuvarande generationens enheter erbjuder. Istället är det deras SSD-lagring som har imponerat mest. Detta genom att kunna korta ner vad som skulle kunna vara laddningstider på flera minuter till en handfull sekunder.

Far Cry 6 kommer att lanseras den 7 oktober. Förhoppningsvis är Ubisofts nya system som implementerats i spelet tillräckligt imponerande för att väga upp för det skrotade ögongodiset.

Lägsta pris på Prisjakt.se (Affiliate)

Subscribe
Notifiera vid
1 Comment
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments
Flyfisherman
3 Årtal sedan

Ja det är inget konstigt med det, spelkonsolerna är helt enkelt inte tillräckligt kraftfulla för Raytracing.. För övrigt så är Raytracing inte värt att aktivera med dagens grafikkort, det gör så lite knappt märkbar effekt, men påverkar prestandan något oerhört negativt mellan 20-30 FPS dropp är nog inte ovanligt och det i sin tur betyder att man måste sänka på grafikkvalitén i andra områden och det gör den totala upplevelsen grafikupplevelsen sämre. Man får nog vänta minst en kanske två grafikkortsgenerationer och spelkonsol-generationer innan det är värt att aktivera detta och under den tiden har kanske också speltitlarna också förbättrat… Läs hela »