AMD har bekräftat att deras svit FidelityFX nu finns tillgänglig att användas på spelkonsolerna Xbox Series S och Series X. En uppsättning om fem olika tekniker som tidigare endast funnits för PC.
Microsofts dröm om att slå ihop spelkonsoler och speldatorer så gott det bara går har nu tagit ett till steg i deras önskade riktning. AMD har nu bekräftat att deras tidigare PC-exklusiva mjukvarusvit FidelityFX nu finns tillgänglig för hårdvaran i Microsofts senaste konsoler.
Detta innebär en rad mjukvarulösningar som är en del av DirectX 12 Ultimate-specifikationerna. Detta inkluderar Contrast Adaptive Sharpening, DifelityFX Denoiser, Variable Shading, Ambient Occlusion och Screen Space Reflections. Samtliga tekniker siktar på att låta utvecklare snygga till bildkvalitén eller öka prestandan. Något som skulle kunna underlätta för Microsoft och deras slagord om gaming i 8K-upplösning hos Xbox Series X.
Den sjätte tekniken i AMD:s svit är en som många väntar på. Vad som kallas FidelityFX Super Resolution förväntas bli AMD:s svar på Nvidias teknik DLSS. Tekniker som renderar texturer i en lägre upplösning för att sedan skala upp dessa till högre upplösningar för att spara hästkrafter hos grafikkretsarna. Det finns dock inget konkret lanseringsfönster för denna teknik från AMD. Det enda vi vet i dagsläget är att tekniken har sagts bli tillgänglig innan 2021 års slut.
I skrivande stund har det inte bekräftats huruvida dessa tekniker kommer att bli tillgängliga hos de senaste Xbox-konsolernas konkurrent Playstation 5. Då både Xbox Series S/X och Playstation 5 bygger på hårdvara från AMD bör det inte vara omöjligt att implementera AMD:s mjukvarusvit även hos Sonys spelkonsol. Det är dock ingenting som har bekräftats ske riktigt ännu.