PC-marknaden i helhet krymper, men spelindustrin frodas. Det märks inte bara hos komponenttillverkare, utan även hos mjukvaruleverantörer som Valve och Steam-nätverket. Det har hittils varit ett bra år för Steam, och bara under de senaste 20 veckorna har fler spel lanserats via nätverket än under hela 2013.

Valves vid det här laget mycket välkända distributionstjänst Steam har länge varit marknadsledande – en position som de enligt speltidiningen nu tycks ha befäst ytterligare då tjänsten sett fler lanserade titlar under de första 20 veckorna av 2014 än under hela 2013. Även om ett uttökat utbud i stort endast kan ses som positivt för konsumenterna så höjs dock nu röster som pekar på att spelföretagen får allt svårare att marknadsföra sina produkter med tätare lanseringarna – en situation som sägs drabba de mindre utvecklarna mest.

För att kontra de befarat negativa konsekvenserna har Valve implementerat ett antal olika rankningsfunktioner så att användarna själva kan flagga för kvalitetsprodukter samtidigt som förstasidan på “affären” byts ut från “New Releases” till “Top Sellers” där alltså förhoppningen är att höga försäljningsiffror även kan representera ett högre värde för konsumenten.

Enligt bland annat Gamasutra och Hexus.net sägs den ökande försäljningen kunna spåras tillbaka till Valves Greenlighttjänst och Steams ökade öppenhet i allmänhet som underlättat för spelstudios att få sina verk publicerade och saluförda på tjänsten. Trenden anses också vara bestående där målet påstås vara att tjänsten skall tillhandahålla en allt snabbare väg till marknaden – eventuellt genom att producenter själva kan lansera sina spel med minimalt pappersarbete.

Via: Hexus.net


Relaterade artiklar

Subscribe
Notifiera vid
1 Comment
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments
RK
RK
10 Årtal sedan

Rakningsfunktioner? Kan jag alltså kolla Steams förstasida och få min personhygien omskött på samma gång? Låter fantastiskt! 😛