Qualcomm är en av få ARM-tillverkare som väljer att bygga sin egen arkitektur kring den processorlicens som ARM utvecklat. Deras senaste alster heter Krait och kommer inom kort att dyka upp i en fyrkärnig modell med rejält trimmad grafikdel – vi har tagit en närmare titt på Snapdragon S4 Pro.
Qualcomm är en av ARM:s viktigaste partners och detta trots att man faktiskt inte använder sig av den standardiserade Cortex-arktiekturen utan istället väljer att bygga sina egna kretsar kring ARM-licensen. Konsumenter känner Qualcomms kretsar som Snapdragon och den senaste klassen bygger på CPU-arkitekturen Krait. Qualcomm säljer enorma mängder Snapdragon-processorer och har i skrivande stund svårt att ens tillgodose efterfrågan på den dubbelkärniga modellen av Snapdragon S4.
Snapdragon S4 har redan i sitt grundutförande kraft nog att mäta sig med de kraftfullast fyrkärniga Cortex-A9 processorerna på mobilmarknaden men inom kort kommer även de första fyrkärniga modellen av Snapdragon S4 dyka upp, S4 Pro. Vi har haft chansen att lägga vantarna på Qualcomms nya utvecklingsplattform för surfplattor som med en fyrkärnig Snapdragon S4 Pro processor på 1,5 gigahertz även bjuder på en rejält kraftfull grafikdel kallad Adreno 320. Enligt Qualcomm själva ska Adreno 320 vara 3 – 4 gånger så kraftfull som Adreno 225 som vi hittar i populära enheter som HTC One S och Asus Padfone.
Specifikationer | Qualcomm APQ8064 | Samsung Exynos 4412 | Nvidia Tegra 3 |
Apple A5X |
Tillverkningsteknik |
28nm | 32nm | 40nm | 45nm |
CPU-arkitektur | Snapdragon Krait | ARM Cortex-A9 | ||
ISA-arkitektur | ARMv7 | ARMv7 | ARMv7 | ARMv7 |
Antal kärnor | 4 | 4 | 4+1 | 2 |
Klockfrekvens | 1,5 GHz | 1,4 – 1,6 GHz | 1,2 – 1,7 GHz | 1,0 GHz |
L2 cache | 2 MB | 1 MB | 1 MB | 1 MB |
L1-cache (I/D) | (16KB/16KB) per kärna | (32KB/32KB) per kärna | (32KB/32KB) per kärna | (32KB/32KB) per kärna |
Pipelinesteg | 11 stycken | 8 stycken | ||
NEON-instruktioner | Ja, 128-bit | Ja, 128-bit | Ja, 128-bit | Ja, 128-bit |
FPU | VFPv3 (pipelined) | VFPv3-D16 (pipelined) | VFPv3-D16 (pipelined) | VFPv3-D16 (pipelined) |
Out-of-order exekvering | Ja | Ja | Ja | Ja |
Minnesbuss | 64-bit | 64-bit | 32-bit | 64-bit |
GPU | Adreno 320 | Mali-400MP | ULP geforece | Powervr SGX543MP4 |
GPU-frekvens | Ej känt | 400 MHz | 416 – 520 MHz | 200 MHz |
OpenGL ES Version | 2.0 | 2.0 | 2.0 | 2.0 |
OpenVG | 1.2 | 1.1 | 1.1 | 1.1 |
Videouppspelning | 1080p vid 30 fps | 1080p vid 30 fps | 1080p vid 30 fps | 1080p vid 30 fps |
Det Qualcomm också gärna slår sig på bröstet för är att man med Krait-arkitekturen kan styra processorkretsarnas kärnor helt individuellt, separata spänningar och klockfrekvenser som dynamiskt ändrar sig efter belastningen i applikationer. En teknik som gör mer nytta desto fler CPU-kärnor man bakar in i sina kretsar. Något som ska göra arkitekturen effektivare sett till energiförbrukning jämfört med exempelvis Nvidias Tegra 3-krets. Men även här börjar konkurrenterna hinna ikapp och faktum är att även Samsung med sin fyrkärniga Exynos 4 Quad använder sig av en så kallad aSMP-arkitektur med individuell styrning av CPU-kärnorna. Qualcomms andra ess i skjortärmen är i övrigt dess 28 nanometerteknik som kan sänka energiförbrukningen ytterligare. Något som vi däremot inte kan utvärdera ordentligt förrän enheter med de nya kretsarna finns på marknaden.
Den modell av Snapdragon S4 Pro som hittas i utvecklingsplattformen Qualcomm MDP/T heter APQ8064 och utrustas inte med någon integrerad modemkrets för LTE och 4G. Detta kommer till marknaden i senare MSM-modeller som ännu inte detaljerats.
Utan produktionsfärdiga produkter på marknaden är det just prestandan i Qualcomms Snapdragon S4 Pro-baserade utvecklingsplattform som vi är extra intresserade av. Vi passade därför på att köra igenom några av de mer intressanta prestandatesterna vi han med under vår förhandstitt och jämför dessa med andra surfplattor på marknaden, bland annat Apple Ipad och Samsung Galaxy Note 10.1 som båda kommer med kraftfulla processorlösningar.
Jäklar vad A5X har bra grafikdel. Skulle den hitta till nya iphone så lär det bli brutalslakt av androidtelefoner.
Hur energieffektiv är s4 pro?
Beror väl på vilken marknad ni menar. LG Optimus G med denna SOC kommer släppas i Korea i slutet på denna månaden
[quote name=”NiQ3″]Jäklar vad A5X har bra grafikdel. Skulle den hitta till nya iphone så lär det bli brutalslakt av androidtelefoner. Hur energieffektiv är s4 pro?[/quote]Ja A5X har en ruggig GPU och det är ju till stor del på grund av den mäktiga skärmupplösningen. Men det är ganska imponerande att ingen hunnit ifatt ännu faktiskt.Energieffektiviteten är omöjlig att säga något om förrän vi testat en enhet under längre tid. Snapdragon S4 Pro har potential att vara riktigt energisnål sett till sin prestanda. Men samtidigt är det ganska sällan som processorn är den komponent som förbrukar mest ström i din mobil/surfplatta. Där… Läs hela »
Skalet till att Android-GPU:er inte ar supersnabba kanske ar for att Android inte anvander GPU:n sa mycket till annat an spel? (ej saker ar)
Apples OS kanske gor det mesta i GPU:n, da ar det klart att man vill ha bra skjuts dar for att garantera laggfritt OS.
28nm, hoppas batteritiden i telefon blir OK med denna SoC. Kommer telefoner till EU under Q1 2013 tro, eller redan i ar?
Android använder sig utav GPU-accelerering sedan Ice Cream Sandwich så en bra och effektiv GPU bör leda till att alla appar och OS flyter på bättre. Dock så har ju Apple haft detta under en längre tid så deras teknik kan vara mer finslipad men det är ju något som jämnar ut sig med tiden.
[quote name=”KalleAnkasJulafton”]Android använder sig utav GPU-accelerering sedan Ice Cream Sandwich så en bra och effektiv GPU bör leda till att alla appar och OS flyter på bättre. Dock så har ju Apple haft detta under en längre tid så deras teknik kan vara mer finslipad men det är ju något som jämnar ut sig med tiden.[/quote] Yes, men till vilken utstrackning? Det finns nog mer saker som kan accelereras med GPU:n. Jag menar, inte ens SGS3 ar ju smooth. Visst, fin multitasking, men GUI:t flyter inte 100% alltid. Det kanns som det ar OS/mjukvaruproblem, inte direkt relaterat till hardvaran. Na,… Läs hela »
Fördelen med Apple (eller vilket stängt ekosystem som helst, till viss del Windows Phone som sätter strikta hårdvarukrav) är att företaget kan optimera mjukvaran för den tillgängliga hårdvaran och vice-versa. Det är därför inte konstigt att deras senaste Ipad “bara” har en tvåkärnig Cortex-A9 på 1,0 gigahertz då det räcker. Apple behöver bara ha sig själva i åtanke med Ios och kan därför optimera deras mjukvara efter hårdvaran på ett fåtal enheter. Istället har man fläskat på med en rejäl grafikdel och det är där majoriteten konsumenter faktiskt kommer märka av någon skillnad vid användning. Gällande flytet i Android så… Läs hela »
[quote name=”Jacob Hugosson”]Gällande flytet i Android så är det att vänta på Android 4.1 Jelly Bean, jag saknar att ha Nexus 7:an hemma :D[/quote]
Som sagt jag tror problemet ligger i Android, det har ju skrivits tidigare om hur GUI:t inte kan ha hogsta prioritet pa ratt satt etc.
JB kor jag sen nagra veckor tillbaka, det ar langt ifran perfekt. Men sen ar jag nog ratt krasen ocksa…