Det finns och har funnits en ganska tydlig trend bland reklamtillverkare under en tid nu, och det är att människor är trötta på att se datoranimerade specialeffekter. Det som istället går hem är renodlade hantverk. Plump humor har så klart altid fungerat (Bud light, Heineken, etc.), men det är tydligt att snygga hantverk får folk att vakna till.
IKEA har varit väldigt duktiga på detta och det har också gett genomslag. Deras reklamfilmer har vunnit många priser. Jag pratar främst om dessa två, men inte enbart:
IKEA har faktiskt ett arkiv med gamla reklamfilimer på sin hemsida: Reklamarkiv
Den här trenden är inte unik för Sverige utan gäller faktiskt både ute i Europa och i Nordamerika. En reklam som spred sig som en löpeld på Internet var en reklam för Old spice, en av flera faktiskt. Inte bara för att den innehåll en del sköna fraser (“The tickets are now DIAMONDS!”, “I’m on a horse!”, etc.), utan även för att den är filmad i ett enda svep med mängder av praktiska effekter och minimalt med animerat material trots att det rör sig om en ganska avancerad filmsnutt.
För den som är intresserad av hur de faktiskt gjorde allting i den här videon, vilket krävde en otrolig synkronisering och praktiskt handlag, finns det en dokumentär som går in på djupet:
Det här är då bara tre stycken i en lång rad med reklamfilmer som använder sig av snygga praktiska lösningar som får tittarna att sugas fast vid TVn istället för överdådiga och jobbiga specialeffekter. Det har också återspeglats av branschorganisationer som har premierat dessa typer av reklamfilmer vid sina prisutdelningar.
En annan sak som nog ändå faller i samma kategori är 3D-bion. Jag tar inte upp 3D-TVn eftersom jag inte kan svara säkert på hur försäljningen av dessa går, men däremot vet jag att folk inte flockas till 3D-sändningarna i den mån SF hade hoppats. Faktum är att det är mycket svårare att få biljett till 2D-visningarna av nya filmer än till 3D-versionerna.
Det kan givetvis delvis bero på att 2D-versionerna visas i mindre salar, men frågar man runt bland folk verkar gemene man tycka att 3D på våra platta biografskärmar är mer irriterande än funktionellt. Det handlar nog inte bara om att våra platta biografdukar är dåligt anpassade för 3D-material, till skillnad från rundade skärmar som är mycket vanligare utomlands, utan även att många filmer använder 3D-effekterna på ett sådant sätt att det är mer “wow” och skrämseleffekt av saker som far mot en, än att försöka ge gjup i vanliga scener och skapa en överlag mer realistisk stämning.
Datoranimationer och specialeffekter i all ära, men ibland måste man också ta in vad folket i största allmänhet tycker och är villiga att ta till sig. Vi kan inte rusa iväg och satsa vilt på en ny produkt eller teknik om folket som ska använda den inte är intresserad. Det måste finnas en avvägning i det hela. Det här är något som är jättesvårt för alla företag.
En parallel är hur Intel och AMD kastar ständigt ord på varandra för deras respektive val av hur de balanserar sina processorer. Intel menar att ren x86-prestanda är det som gäller och AMD menar att det är förlegat och folket vill ha mer grafik, som man också får i deras APU. AMD:s försäljningssiffror verkar ju tala till deras fördel, men så verkar också både partners och folket i allmänhet tycka om produkten de har.
Jag betalar inte extra för 3D på biografen och jag gillar IKEAs reklamfilmer. Jag tror även att AMD har något stort på gång. Vi få ser hur det utvecklas.
Är inte översta IKEA-reklamen dataanimerad?
Old Spice-reklamen trodde jag definitivt var gjord i dator – men kanske var den billigare/roligare på detta sätt – med att bara använda några få dataeffekter i scenen? Annars förstår jag inte varför man skulle välja bort datorn? Omväxling kanske? För om folk är trötta på specialeffekter – då spelar det väl ingen roll om man gör dem med eller utan datorer? Om resultatet ändå blir en specialeffekt?
Du har bra blogg inlägg. Fortsätt med det. :up:
Själv så är jag helt klart less på specialeffekter som är gjorda i datorn, tycker det är mycket fränare om de verkligen gör det på riktigt med det som är möjligt. Old spice reklamen har jag aldrig sett eller hört talas om förut, det var den snyggast gjorda reklamen jag sätt.
En annan bra reklam som är gjord på riktigt http://www.youtube.com/watch?v=g2VCfOC69jc