Raytracing har under det senaste året varit en av de största snackisarna inom spelvärlden och nu förutspår en forskare hos Nvidia att det första AAA-spelet som kommer att kräva en grafikprocessor med stöd för raytracing i realtid för att spelas kommer att se dagens ljus under år 2023.
Sedan Nvidia avtäckte och senare lanserade sin grafikarkitektur Turing har raytracing varit något av de hetaste samtalsämnena inom teknik- och spelvärlden. Flera stora aktörer inom spelutveckling har hakat på tekniken i sina senaste speltitlar och allt fler förväntas tillkomma.
Däremot har raytracing inte riktigt varit den världsomskakande teknik många, bland annat Nvidia, hoppats på. I dagsläget finns det en handfull speltitlar med stöd för tekniken, vissa med ett större prestandakrav på grund av tekniken än andra. Dock har inget spel med tekniken som huvudfokus lanserats ännu, något som åtminstone en forskare hos Nvidia kommer att ändras om cirka fyra år.
Morgan McGuire som jobbar hos Nvidia med forskning om raytracing, förstärkt verklighet och virtuell verklighet tog till Twitter under gårdagen för att dela med sig av sitt förutspående.
I predict that the first AAA game to REQUIRE a ray tracing GPU to run will ship in 2023, and every gaming platform will offer accelerated ray tracing by that year. #SIGGRAPH https://t.co/orlS2Ka51Y pic.twitter.com/lETomAM9b7
— Morgan McGuire (@CasualEffects) July 28, 2019
McGuire förväntar sig att raytracing kommer att ha få tillräckligt fäste till år 2023 för att samtliga spelplattformar ska erbjuda tekniken. Något Sonys kommande Playstation 5 och Microsofts Xbox Scarlett har bekräftats erbjuda när dessa spelkonsoler väl lanseras. Det spås även att det allra första storspelet med kravet att det system som det spelas på är utrustat med en grafikprocessor med raytracing-stöd för att spelas kommer att lanseras under samma år.
Hur väl McGuires gissning kommer att visa sig rätt eller ej är något som återstår att se.