July 11, 2002
Aldrig trott att piraterna vågar göra sina röster hörda att alla ska ha rätt att kopiera och förut språkar open source.
Och en trevligt kommentar från en vanlig "svensson":
- Vafan är det här? Har Lunarstorm ett eget förstamajtåg? .
http://www.dn.se/DNet/jsp/polo.....nderType=2
Tja vad ska man säga, kanske mer intressant att demonstrera med piraterna än sossarna/vänstern :blink:
EDIT: DN rules, aftonbladet släng er i väggen 🙄
November 5, 2001
Lurifax wrote: Copyswapen är inte laglig... som det står är det ju förbjudet att sprida...
Borde inte polisen varit där och gjort någonting åt det då? Har annars hört att man får ge bort brända skivor av material man köpt. Kravet är att man inte ska få någonting i utbyte. Behöver ett förtydligande tack!
November 14, 2003
Jag tycker att piratkopiering av spel är så jäkla dåligt! :arg:
Piratkopiering är orsaken till att så många bra spel läggs ner. 👿
För någon vecka sedan så skrev jag ett ganska långt inlägg på Fragzone om mina åsikter.
Om någon är intresserad av att läsa det så kan jag kopiera in texten här.
Mina kommentarer om en nyhet publicerad på Fragzone.
Postad här på begäran av FestisMER:
--
Start
--
Vissa människor tänker faktiskt inte på att det finns en orsak att LucasArts lägger ner flera bra spel som Sam & Max Freelance Police. Orsaken till detta är att folk piratkopierar deras spel.
Varför har Interplay dom problemen som dom har?
För att folk piratkopierar deras spel.
Om man bara tar en titt på DC så ser man vad jag menar hundratals hubbar med tusentals svenskar som laddar ner tusentals spel utan att betala för dom.
Detta tvingar företag som Interplay att lägga ner spel som Baldrur's Gate 3 och Fallout 3.
Om fler människor köpte spelen som görs så skulle företagen ha mer pengar att göra bra spel med.
Nu har Black Isle lagts ner eftersom Interplay behövde pengar för att klara sig, när ingen köper deras spel.
Alla har väl spelat Baldur's Gate?
Men hur många köpte faktiskt spelet?
Mest irriterar jag mig på människor som aldrig har köpt ett spel från Black Isle men klagar över att Fallout 3 har lagts ner, det är ju ert fel att spelet har lagts ner!
Alla säger jämt att piratkopiering är ett sätt för dom att testa spelen och att de sedan köper dom.
Men om nu alla gör så vem är det som piratkopierar spelen utan att betala för dom sedan?
Företagen förlorar ju på piratkopieringen, och någons fel måste det ju vara.
Jag har dessutom sett alla möjliga sidor som stödjer piratkopiering och tycker att det är helt okej.
Men aldrig har jag sett några sidor som säger att det är dåligt?
Förutom någon enstaka bransh organisation, men dom förklarar inte varför det är dåligt bara att det är olagligt.
Tänk om ingen betalade för spel?
Då skulle folk göra simpla hobby spel i sina källare.
Just nu får ju dom största spel företagen det att fungera, då det fortfarande finns tillräckligt med folk som köper dera spel.
Men dom mindre spel företagen försvinner ju hela tiden!
När jag är intresserad av ett spel så provar jag först demot för att se om det är ett bra spel.
Om det inte finns något demo så tittar jag på reviews när spelet släpps och på så sätt gör jag ett beslut om jag ska köpa spelet.
Ifall det är ett spel som jag är inte helt säker på så väntar jag tills priset har gått ner för att sedan köpa spelet.
Spel företag kan också irritera mig.
Om det är ett företag som har utvecklat ett spel.
Och släppt fantastiska bilder och löften under utvecklingen, men sedan vetat att spelet bara är skräp men släppt det, då blir jag riktigt irriterad.
Deus Ex 2 var ju inte det bästa spelet, men inte heller det sämsta som har släppts.
Under utvecklingen av Deus Ex 2 så släppte Ion Storm fantastiska bilder och filmer på spelet, sedan när det kom ut så ser spelet ingenting ut som på dessa bilder.
Min åsikt är i alla fall att piratkopiering är fel.
--
End
--
Jag står fast för dessa åsikter.
På Fragzone så fick jag kommentarer som "vadå! Jag provar faktiskt spel jag laddar ner och sedan köper dom!"
Andra kommentarer jag fick var att jag skulle posta mer konkret fakta?
Alla vet ju att det piratkopieras som bara den.
Piratkopiering tar död på spel industrin enligt min åsikt.
Till slut så kommer det bara finans ett par få giganter kvar som EA.
Spelen som produceras när alla mindre spel utvecklare har försvunnit kommer att vara billiga budget spel bara för att dom stora utvecklarna ska klara sig och tjäna så mycket pengar som möjligt.
March 1, 2004
Balor wrote: Jag tycker att piratkopiering av spel är så jäkla dåligt! :arg:
Piratkopiering är orsaken till att så många bra spel läggs ner. 👿
För någon vecka sedan så skrev jag ett ganska långt inlägg på Fragzone om mina åsikter.
Om någon är intresserad av att läsa det så kan jag kopiera in texten här.
Visst, gör det.
August 11, 2002
Men den största anledning att de flesta inte köper sina program spel och sin musik längre är ju det hutlöst höga priset, som företagen sätter för att tjäna så mkt pengar som möjligt. Jag kan erkänna att jag har "warez" och sånt, men det jag tycker är bra köper jag även om det nu kanske kostar alldeles för mkt.
November 14, 2003
Jag tycker att Piratbyråns argument är så dåliga.
Om piratbyrån kanske kom med någonting bra som verkligen stämde ihop med verkligheten som vi lever i, så kanske jag skulle följa deras exempel.
Vadå små artister till exempel?
Om det inte fanns några stora bolag för att stödja artisterna så skulle det aldrig finnas några kändisar.
Alla låtar skulle vara inspelade i någons garage studio.
Att bolag tar pengar för sina varor gäller ju med allting.
Hur mycket tror ni att en CD-RW skiva kostar att producera?
Om det inte fanns stora bolag för att utföra forskning och att utveckla nya produkter så skulle vi stanna i utvecklingen.
Om ingen köper företagens produkter och stjäl allting hur ska företagen klara sig?
Tror ni att Sony och alla andra stora musik giganter skulle utveckla uppfinningar som Mini Disc, MP3 spelare o.s.v. om alla sen piratkopierade allting?
Det är ju musiken som dom tjänar pengar på.
Microsoft förlorar pengar på varje Xbox som dom producerar,
det är spelen som dom får intäkterna ifrån.
MP3 spelare och Mini Disc är bara verktyg för att öka musik försäljningen.
November 14, 2003
Tycker du verkligen att 300 kr är mycket för ett spel som man kan ha kul med i veckor?
Ibland månader?
Att köpa en DVD film som du ser en gång i en timme kostar 100 kr.
Hyra en DVD film kostar 50 kr, du kan bara se den en gång.
Att gå på BIO kostar 100 kr, du ser även här bara filmen en gång.
Om man inte spenderar pengar på saker som man kommer att ha kul med, vad ska man då spendera pengarna som man tjänar i livet på?
Jag köper också bara spel som är bra.
Det finns ingen anledning att slösa pengar på dåliga spel.
Utvecklarna får skylla sig själva om försäljningen lider då dom utvecklar dåliga spel.
Men det finns ju ingen anledning att inte köpa bra spel som Baldurs Gate?
Hur ska det annars komma fler Baldurs Gate spel?
Vissa program som servrar och editerings program som kostar tusentals kronor har så höga priser då dom kostar mycket pengar att utveckla och så få personer/företag köper dom.
Företag som utvecklar program som kostar mycket pengar och det finns identiska gratis alternativ som är mycket bättre har jag ingenting emot att man stjäl från
Dessa företag stjäl ju från andra människor när dom utvecklar clones till Direct Connect till exempel, som kostar pengar istället för att vara gratis!
Om det var oavsiktligt så är det ju okej, men dessa företag gör så med flit och använder det som hela sin affärsidé
Det vissa företag som Gator gör borde ju vara brottsligt dessutom.
Alla Kazaa clones till exempel som företag vill ha pengar för, oftast inte ens företag utan någon person som utvecklar dom för att lura till sig pengar är ju också riktigt lågt.
August 11, 2002
300kr är det inte för många spel som kostar idag.
I risk för att bli smutskastad så tycker jag att det är lite för giriga kapitalister vid spakarna. Givetvis ska de som är med och producerar spelet musiken eller filmen också ha råd att köpa mat. Men det är ju inte att de kostar som är felet, det är ju hur mkt de kostar. Sen finns det många spel som jag skulle velat köpa, men eftersom man inte är född med silversked i munn så är det lite svårt, då ens pengar ska räcka till andra saker också.
November 14, 2003
Jag har en hel lista i huvudet på spel som jag vill köpa.
Men jag har självklart inte heller råd.
Man får köpa dom bästa spelen och sedan vänta tills priset sjunker på dom andra.
Väldigt få spel idag kostar mer än 400 kr till PC och det tar inte lång tid innan priset sjunker ner till 200-300 kr.
Tror du verkligen att dom flesta som piratkopierar bryr sig om spelet skulle kosta 200 kr eller 100 kr?
Dom piratkopierar för att dom är giriga och tydligen inte bryr sig om ifall det överhuvudtaget inte kommer några uppföljare på spel eller några nya spel alls.
November 22, 2001
Balor wrote: Jag har en hel lista i huvudet på spel som jag vill köpa.
Men jag har självklart inte heller råd.
Man får köpa dom bästa spelen och sedan vänta tills priset sjunker på dom andra.Väldigt få spel idag kostar mer än 400 kr till PC och det tar inte lång tid innan priset sjunker ner till 200-300 kr.
Tror du verkligen att dom flesta som piratkopierar bryr sig om spelet skulle kosta 200 kr eller 100 kr?
Dom piratkopierar för att dom är giriga och tydligen inte bryr sig om ifall det överhuvudtaget inte kommer några uppföljare på spel eller några nya spel alls.
Ett konsoll-spel kostar idag 6-700 kronor, och pc-spelen ligger oxå väldigt högt.
Jag tror att det är väldigt många som kopierar spelen som skulle köpa om priserna sänktes.
En grej jag upptäckt är att de som sitter o kopierar varenda nytt spel som kommer på sin höjd testar dem.
Jag känner personer som har moddade x-box o ps2 och verkligen sitter och skaffar alla spel och bränner dem, men de spelar i princip aldrig.
Jag var likadan när jag var yngre, jag skaffade alla spel som kom till pc, men jag har aldrig spelat något av dem mer än på sin höjd någon timme.
Nu lägger jag ner energin på att spela de få spel jag köper istället för att kopiera alla som kommer ut.
Så frågan är om spelföretagen verkligen förlorar på de människorna. Jag tror inte de skulle köpa ett enda spel även om det var omöjligt att kopiera.
November 9, 2002
vafan e Baldurs Gate för spel?
Aldrig spelat i hela mitt liv....
F.ö tycker jag bestämt att priserna är på tok för höga, som andra sagt, för att jag ska köpa alla spel...
Sänk priserna så kommer säkert fler köpa spelen, ja menar, 500 spänn för ett spel som tar 4-5 timmar att klara??
Skrattretande
2 Guest(s)