November 22, 2001
Pojo wrote: Vill också delta lite i diskussionen.
Det med att de inte köper för att det är för dyrt tror jag inte på mera för många som kör med det.
Jag vill ha en Porsche men för ju såklart hålla mig till mycket billigare allternativ. Kan man ju inte anklaga Porsche för.
Det är väl inte riktigt samma sak?
En porsche är ju inget som massproduceras.
Du kan inte skaffa en pirat-porsche heller.
February 12, 2003
Json_81 wrote: [quote=Pojo]Vill också delta lite i diskussionen.
Det med att de inte köper för att det är för dyrt tror jag inte på mera för många som kör med det.
Jag vill ha en Porsche men för ju såklart hålla mig till mycket billigare allternativ. Kan man ju inte anklaga Porsche för.
Det är väl inte riktigt samma sak?
En porsche är ju inget som massproduceras.
Du kan inte skaffa en pirat-porsche heller.
Ska nog till alby och kolla ved de håller på med i garagen egentligen.
MEN: Självklart ska spelen köpas, för att gynna spelutvecklarna, så de kan göra uppföljare, etc, etc.
November 26, 2002
Balor wrote:
Vissa människor tänker faktiskt inte på att det finns en orsak att LucasArts lägger ner flera bra spel som Sam & Max Freelance Police. Orsaken till detta är att folk piratkopierar deras spel.
Och att de inte tror att slutprodukten ska gå med vinst.
Balor wrote:
Om fler människor köpte spelen som görs så skulle företagen ha mer pengar att göra bra spel med.
Instämmer
Balor wrote:
Alla säger jämt att piratkopiering är ett sätt för dom att testa spelen och att de sedan köper dom.
Men om nu alla gör så vem är det som piratkopierar spelen utan att betala för dom sedan?
Företagen förlorar ju på piratkopieringen, och någons fel måste det ju vara.
Lösningen på detta finns redan: Shareware med prövotid.
Balor wrote:
Tänk om ingen betalade för spel?
Då skulle folk göra simpla hobby spel i sina källare.
Just nu får ju dom största spel företagen det att fungera, då det fortfarande finns tillräckligt med folk som köper dera spel.
Men dom mindre spel företagen försvinner ju hela tiden!
Tycker du är ute och cyklar här....
Hur tror du spelföretagen började sin verksamhet? Just det, i en "källare" 🙂
Se på IDSoftware, när de var små och nya på marknaden var de nytänkande, hur är det nu?
De mindre försvinner p.g.a konkurrens från de stora el. så blir de uppköpta.
Balor wrote:
Spel företag kan också irritera mig.
Om det är ett företag som har utvecklat ett spel.
Och släppt fantastiska bilder och löften under utvecklingen, men sedan vetat att spelet bara är skräp men släppt det, då blir jag riktigt irriterad.
Deus Ex 2 var ju inte det bästa spelet, men inte heller det sämsta som har släppts.
Under utvecklingen av Deus Ex 2 så släppte Ion Storm fantastiska bilder och filmer på spelet, sedan när det kom ut så ser spelet ingenting ut som på dessa bilder.
Lösningen är åter igen Shareware med begränsning.
Balor wrote:
Spelen som produceras när alla mindre spel utvecklare har försvunnit kommer att vara billiga budget spel bara för att dom stora utvecklarna ska klara sig och tjäna så mycket pengar som möjligt.
Jag tycker att Piratbyråns argument är så dåliga.
Om piratbyrån kanske kom med någonting bra som verkligen stämde ihop med verkligheten som vi lever i, så kanske jag skulle följa deras exempel.Vadå små artister till exempel?
Om det inte fanns några stora bolag för att stödja artisterna så skulle det aldrig finnas några kändisar.
Alla låtar skulle vara inspelade i någons garage studio.
Vem vill ha kändisar?
Det är detta som är faran med de stora bolagen, allting ska vara kommersiellt, därför finns det inte plats till nytänkande.
Vad är felet med att spela in i en "garage studio"?
Mobys "Play" är inspelad i hans lägenhet om jag inte minns fel, ett bra exempel på nytänkande och kvalitet med små medel.
Balor wrote:
Tror ni att Sony och alla andra stora musik giganter skulle utveckla uppfinningar som Mini Disc, MP3 spelare o.s.v. om alla sen piratkopierade allting?
Det är ju musiken som dom tjänar pengar på.
Tror de tjänar en del på "hårdvaran" också
Balor wrote:
MP3 spelare och Mini Disc är bara verktyg för att öka musik försäljningen.
Tycker du verkligen att 300 kr är mycket för ett spel som man kan ha kul med i veckor?
Ibland månader?
Japp, risken finns ju att man köper något som inte är bra, som du själv skrev innan.
Balor wrote:
Tror du verkligen att dom flesta som piratkopierar bryr sig om spelet skulle kosta 200 kr eller 100 kr?
Dom piratkopierar för att dom är giriga och tydligen inte bryr sig om ifall det överhuvudtaget inte kommer några uppföljare på spel eller några nya spel alls.
Japp, hade ett originalspel kostat 100kr tror jag att många hade köpt det istället för att köpa en piratkopia för 50kr eller ladda ner det från ex. dc.
Lösningen borde vara att du laddar ner spelet från speltillverkarens hemsida, får prova det några dagar, gillar du det så betalar du direkt till spelutvecklarna och får en kod som låser upp begränsningen, på detta sätt slipper du många giriga mellanhänder: spelutgivare, importörer, grossister och affärer, distributionen överförs till vanliga människor.
Det funkade med Quake, varför kan det inte fungera idag?
Steam är ju också ett exempel som verkar ha slått väl ut, visst det behöver förbättras men jag tror ändå att det är framtiden.
December 25, 2000
Svaret när det gäller spel finns redan och heter demo, de speltillverkare som inte släpper demos av sina spel innan/samtidigt som de släpper spelen förtjänar att få sina produkter piratkopierade.
Angående zubbes shareware spel, nu har jag ingen erfarenhet av steam men i som warezvärlden ser ut nu skulle det bara bli mera problem. Eftersom det inte finns något ocrackbart spel skulle det bara göra det enklare för folk som vill wärsha att göra det. De skulle helt enkelt ladda ner spelet, ladda ner ett crack, och vips har det hela spelet. Och företaget som du laddade ner spelet från får enorma bandbreddskostnader.
May 8, 2003
Balor kan tyvärr inte hålla med dig...
har man mycket pengar kansek man har råd, men när man studerar får man i princip spara pengar 2 månader för att ha råd ett spel. Och dom flesta nya spelen som släpps idag håller defenetivt inte måttet betala ca 499 kr för ett nytt pc spel som man ändå tröttnar på efter ca en helg.
Och när piratkoperingen bara ökar måste skivbolagen/spel utvecklarna höja priserna. det blir en ond cirkel som måste brytas. och eftersom det tydligen inte går att få stopp på piratkoperingen så är ju det ända alternativet att sänka priserna. en rejäl sänkning och fler skulle säkert köpa "orginalen". eller ett annat alternativ kan ju va att staten höjer studibidragen men kommer det hända nån gång under det här århundradet lr 🙂 .....
November 22, 2001
WaLToN wrote: Balor kan tyvärr inte hålla med dig...
har man mycket pengar kansek man har råd, men när man studerar får man i princip spara pengar 2 månader för att ha råd ett spel. Och dom flesta nya spelen som släpps idag håller defenetivt inte måttet betala ca 499 kr för ett nytt pc spel som man ändå tröttnar på efter ca en helg.Och när piratkoperingen bara ökar måste skivbolagen/spel utvecklarna höja priserna. det blir en ond cirkel som måste brytas. och eftersom det tydligen inte går att få stopp på piratkoperingen så är ju det ända alternativet att sänka priserna. en rejäl sänkning och fler skulle säkert köpa "orginalen". eller ett annat alternativ kan ju va att staten höjer studibidragen men kommer det hända nån gång under det här århundradet lr 🙂 .....
Ja, det känns troligt att de höjer studiebidragen för att vi studenter ska kunna köpa mer spel 🙂
Fast det vore väldigt bra om de gjorde det.
January 15, 2004
WaLToN wrote: ...eller ett annat alternativ kan ju va att staten höjer studibidragen men kommer det hända nån gång under det här århundradet lr 🙂 .....
Jag är student och köper egna konsolspel lite då och då, men man ska ju inte sitta och spela hela tiden när man studerar, eller hur?
September 20, 2001
Egentligen har man viss rätt att piratkopiera. Eftersom det läggs på ett antal kronor på all optisk media man köper som går till artister och allt vad det är. De som tar ut den här skatten räknar alltså med att folk piratkopierar. Så om man inte gör det har man alltså blivit blåst på 6:- eller vad det är per DVD.
Fallout 3 är väll inte alls nedlagt. Kommer nya bilder hela tiden.
Läste för ett par veckor sedan en undersökning som visade att piratkopiering inte minskade försäljningen. Kommer inte ihåg vilka som hade gjort undersökningen, men det var nog tekniska höskolan eller nått fett. Anledningen till att skivförsäljningen minskar är att alla bara massproducerar skit på löpande band.
October 27, 2002
Arny wrote: [quote=Lurifax]Copyswapen är inte laglig... som det står är det ju förbjudet att sprida...
Borde inte polisen varit där och gjort någonting åt det då? Har annars hört att man får ge bort brända skivor av material man köpt. Kravet är att man inte ska få någonting i utbyte. Behöver ett förtydligande tack!
Jo polisen borde ha varit där och gjort något. Men jag antar att det fanns annat att göra den dagen + att vadå, vad skulle de åkt dit för? För att de spritt en skiva? njaa...
Vet inte om kravet är att man inte ska få någonting i utbyte, men ordet swap betyder ju byta... så...
February 16, 2004
Edvuld wrote: Egentligen har man viss rätt att piratkopiera. Eftersom det läggs på ett antal kronor på all optisk media man köper som går till artister och allt vad det är. De som tar ut den här skatten räknar alltså med att folk piratkopierar. Så om man inte gör det har man alltså blivit blåst på 6:- eller vad det är per DVD.
Fallout 3 är väll inte alls nedlagt. Kommer nya bilder hela tiden.
Läste för ett par veckor sedan en undersökning som visade att piratkopiering inte minskade försäljningen. Kommer inte ihåg vilka som hade gjort undersökningen, men det var nog tekniska höskolan eller nått fett. Anledningen till att skivförsäljningen minskar är att alla bara massproducerar skit på löpande band.
Det ger en inte rätt att piratkopiera men alla gör det ändå så nånstans måste pengarna tas ifrån.
Och som med priserna har man inte råd ska man inte köpa.
March 15, 2002
Lurifax wrote: [quote=Arny][quote=Lurifax]Copyswapen är inte laglig... som det står är det ju förbjudet att sprida...
Borde inte polisen varit där och gjort någonting åt det då? Har annars hört att man får ge bort brända skivor av material man köpt. Kravet är att man inte ska få någonting i utbyte. Behöver ett förtydligande tack!
Jo polisen borde ha varit där och gjort något. Men jag antar att det fanns annat att göra den dagen + att vadå, vad skulle de åkt dit för? För att de spritt en skiva? njaa...
Vet inte om kravet är att man inte ska få någonting i utbyte, men ordet swap betyder ju byta... så...
Faktum är att tåget övervakades hela tiden av ett antal poliser. För övrigt så är det inte på något sätt olagligt med "Copyswap". Enligt Svensk lag så är det tillåtet att dela med sig av åtminstone vissa saker till vänner och bekanta och eftersom man inte kan spcificera vad en "vän" är så är det alltså lagligt. 🙂
November 26, 2002
ViU wrote: Svaret när det gäller spel finns redan och heter demo, de speltillverkare som inte släpper demos av sina spel innan/samtidigt som de släpper spelen förtjänar att få sina produkter piratkopierade.
Angående zubbes shareware spel, nu har jag ingen erfarenhet av steam men i som warezvärlden ser ut nu skulle det bara bli mera problem. Eftersom det inte finns något ocrackbart spel skulle det bara göra det enklare för folk som vill wärsha att göra det. De skulle helt enkelt ladda ner spelet, ladda ner ett crack, och vips har det hela spelet. Och företaget som du laddade ner spelet från får enorma bandbreddskostnader.
Nja, som jag ser det är ett demo ett slags shareware som är begränsat, alltså samma sak.
Angående crackandet tror jag att det skulle bli mera ovanligt om spelen var billigare och intäkterna gick till spelutvecklarna.
Givetvis måste det finnas en morot för att man ska köpa spelet t.ex. att de skickar en manual eller något annat.
Bandbreddsproblemet löser man genom dc-hubbar eller liknande, alltså låt "piratkopierarna" sköta distributionen. If you cant beat them, join them.
Detta anser jag vara fullt tillämpligt på musikindustrin också.
March 23, 2004
75% av alla spel jag laddar ner spelar jag inte mer än ett par ggr för att det är skitspel, sen om det är ett bra spel ja har laddat ner sp köper jag det inte ändå. beror på att det är alldeles för dyrt.
köper bara spel som ja ska spela på internett för då måste man ha en giltig cdkey, men om alla spel skulle kosta ca 200 kr skulle jag utan tvekan kunna tänka mej köpa dom.
March 15, 2002
richardb wrote: 75% av alla spel jag laddar ner spelar jag inte mer än ett par ggr för att det är skitspel, sen om det är ett bra spel ja har laddat ner sp köper jag det inte ändå. beror på att det är alldeles för dyrt.
köper bara spel som ja ska spela på internett för då måste man ha en giltig cdkey, men om alla spel skulle kosta ca 200 kr skulle jag utan tvekan kunna tänka mej köpa dom.
Warez-snack är fortfarande inte tillåtet här på NH.
October 16, 2003
jag hittade en samling med bilder från tågen i Umeå och Stockholm...
http://www.piratbyran.org/1majbilder/
EDIT: fixade fel stad
3 Guest(s)