March 7, 2004
http://www.dn.se/DNet/jsp/polo.....nderType=6
Tycker hela historien är absurd. Förstår dock inte hur advokaten kan hävda att det är vålllande till annans död? borde väl vara dråp om något?
January 12, 2004
ZIre wrote: [quote=obelix]försvarsadvokatens uppgift är att få fri sin klient, inte att få denne dömd.
Hoppas att hon åker dit för mord...
jo det vet jag med, men att säga att hon ska få skyddstillsyn är ju löjligt
vad som är löjligt är att han vill att åtalet ska läggas ned helt.
January 12, 2004
Delph1 wrote: [quote=Adam]En hyffsat normalt utvecklad 17-åring vet ju vad det innebär att sticka en kniv i en annan person... Jag "hoppas" hon döms för mord.
Du har uppenbarligen aldrig sett ett syskon blivit illa behandlat. Det är inte så enkelt ....
//Andreas
att spöa upp någon som hämnd för ett syskon är en sak, men att sticka kniven i någon är en helt annan sak.
November 4, 2001
Delph1 wrote: [quote=Adam]En hyffsat normalt utvecklad 17-åring vet ju vad det innebär att sticka en kniv i en annan person... Jag "hoppas" hon döms för mord.
Du har uppenbarligen aldrig sett ett syskon blivit illa behandlat. Det är inte så enkelt ....
//Andreas
Det är en sak att se sitt syskon bli misshandlat, och där och DÅ göra någonting åt det (inte sagt att man har rätt att döda för det).
Men i det här fallet verkar det som att flickan i fråga har gått och tänkt på det. Sagt att "hon ska döda negerjäveln", åkt till platsen, pratat med killen och sedan stuckit kniven i honom. Det finns ingen ursäkt för något sådant. Hon ska ha fängelse för mord. Punkt.
November 27, 2003
obelix wrote: [quote=Delph1][quote=Adam]En hyffsat normalt utvecklad 17-åring vet ju vad det innebär att sticka en kniv i en annan person... Jag "hoppas" hon döms för mord.
//Andreas
att spöa upp någon som hämnd för ett syskon är en sak, men att sticka kniven i någon är en helt annan sak.
Hämnd som hämnd, man tänker inte speciellt mycket i en sådan situation.
Men i det här fallet verkar det som att flickan i fråga har gått och tänkt på det. Sagt att "hon ska döda negerjäveln", åkt till platsen, pratat med killen och sedan stuckit kniven i honom. Det finns ingen ursäkt för något sådant. Hon ska ha fängelse för mord. Punkt.
Mer än vad jag visste.
//Andreas
December 11, 2002
Delph1 wrote: [quote=obelix][quote=Delph1][quote=Adam]En hyffsat normalt utvecklad 17-åring vet ju vad det innebär att sticka en kniv i en annan person... Jag "hoppas" hon döms för mord.
//Andreas
//Andreas
Tänker man inte så mycket i en sån situation och går så långt att hon dödar någon kanske man ska ta och sätta sig ner i lugn och ro och skriva in sig på ett stängt psykiatriskt behandlingshem. Vilken frisk människa som helst förstår att man kommer att skada en annan person grovt om man hugger den med en kniv som går in 9cm i kroppen.
Jag måste säga att det är otroligt tragiskt att man ens kan tänka i sådana banor som hon gör. Att ta någon annans liv för att denne har slagit och förnedrat ens syskon är inte rätt. Hon kunde ha nockat killen istället om hon tyckte det var nödvändigt att ta till våld. Genom att ta pojkens liv har hon paserat gränsen för så längesen att hon inte ens kan se den med ett microskåp! Allting man gör här i livet har sina följder och konsekvenser, nu får hon som sagt bita i det sura äpplet och ta sitt straff. De 10år hon eventuellt får är 10år som den pojken inte kommer få uppleva, och inte heller hans familj och andra nära och kära.
November 27, 2003
Joni^ wrote: [quote=Delph1][quote=obelix][quote=Delph1][quote=Adam]En hyffsat normalt utvecklad 17-åring vet ju vad det innebär att sticka en kniv i en annan person... Jag "hoppas" hon döms för mord.
//Andreas
//Andreas
Tänker man inte så mycket i en sån situation och går så långt att hon dödar någon kanske man ska ta och sätta sig ner i lugn och ro och skriva in sig på ett stängt psykiatriskt behandlingshem. Vilken frisk människa som helst förstår att man kommer att skada en annan person grovt om man hugger den med en kniv som går in 9cm i kroppen.
Jag måste säga att det är otroligt tragiskt att man ens kan tänka i sådana banor som hon gör. Att ta någon annans liv för att denne har slagit och förnedrat ens syskon är inte rätt. Hon kunde ha nockat killen istället om hon tyckte det var nödvändigt att ta till våld. Genom att ta pojkens liv har hon paserat gränsen för så längesen att hon inte ens kan se den med ett microskåp! Allting man gör här i livet har sina följder och konsekvenser, nu får hon som sagt bita i det sura äpplet och ta sitt straff. De 10år hon eventuellt får är 10år som den pojken inte kommer få uppleva, och inte heller hans familj och andra nära och kära.
Har du någonsin sett ett syskon bli slagen och förutmjukad? I så fall vet du att logik och sans hör inte till tankegångarna. Det är helt normalt att reagera starkt.
Jag försvarar inte det hon gjorde, men jag förstår att hon reagerade som hon gjorde. Att påstå att det är tragiskt visar bara att du inte vet hur det känns.
//Andreas
March 27, 2003
Delph1 wrote:
Jag försvarar inte det hon gjorde, men jag förstår att hon reagerade som hon gjorde. Att påstå att det är tragiskt visar bara att du inte vet hur det känns.//Andreas
Jag kan förstå att hon reagerar starkt men återigen, det finns vissa spärrar som sätter stopp för ett knivmord... Hon har bevisligen inte den spärren och har därmed mördat en annan person. Jag anser därför att hon bör dömmas för mord. Även om det är en tragiskt händelse som ledde fram till mordet så är det ändå ett mord som hon och endast hon skulle kunna förhindrat... (Ordföljd/böjning?)
Hur skulle samhället se ut om alla som "skyllde på" att "det inte gick att tänka klart just då" skulle få strafflindring?
November 27, 2003
Adam wrote: [quote=Delph1] Jag försvarar inte det hon gjorde, men jag förstår att hon reagerade som hon gjorde. Att påstå att det är tragiskt visar bara att du inte vet hur det känns.
//Andreas
Jag kan förstå att hon reagerar starkt men återigen, det finns vissa spärrar som sätter stopp för ett knivmord... Hon har bevisligen inte den spärren och har därmed mördat en annan person. Jag anser därför att hon bör dömmas för mord. Även om det är en tragiskt händelse som ledde fram till mordet så är det ändå ett mord som hon och endast hon skulle kunna förhindrat... (Ordföljd/böjning?)
Hur skulle samhället se ut om alla som "skyllde på" att "det inte gick att tänka klart just då" skulle få strafflindring?
Den spärren sitter riktigt löst i ett sådant läge för vem som helst. Hon är knappast unik.
//Andreas
March 27, 2003
Delph1 wrote: [quote=Adam][quote=Delph1] Jag försvarar inte det hon gjorde, men jag förstår att hon reagerade som hon gjorde. Att påstå att det är tragiskt visar bara att du inte vet hur det känns.
//Andreas
Den spärren sitter riktigt löst i ett sådant läge för vem som helst. Hon är knappast unik.
//Andreas
Du har säkert helt rätt, men återigen, människor måste kunna (och kan bevisligen i de flesta fall) behärska sig till den grad att man inte dödar en annan person...
Förtydligande av (): Detta antar jag eftersom dessa mord inte är särskilt vanliga även om jag tror att händelser som den som ledde fram till detta mord är mer vanliga...
1 Guest(s)