10 år för en 17åring?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
10 år för en 17åring?
ZIre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1776
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 1, 2006 - 1:20 pm
sp_Permalink sp_Print

http://www.dn.se/DNet/jsp/polo.....nderType=6

Tycker hela historien är absurd. Förstår dock inte hur advokaten kan hävda att det är vålllande till annans död? borde väl vara dråp om något?

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
1090627
November 1, 2006 - 1:24 pm
sp_Permalink sp_Print

försvarsadvokatens uppgift är att få fri sin klient, inte att få denne dömd. wink

Hoppas att hon åker dit för mord...

ZIre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1776
1090628
November 1, 2006 - 1:26 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: försvarsadvokatens uppgift är att få fri sin klient, inte att få denne dömd. wink

jo det vet jag med, men att säga att hon ska få skyddstillsyn är ju löjligt

obelix
Member
Medlem
1090630
November 1, 2006 - 1:29 pm
sp_Permalink sp_Print

ZIre wrote: [quote=obelix]försvarsadvokatens uppgift är att få fri sin klient, inte att få denne dömd. wink

jo det vet jag med, men att säga att hon ska få skyddstillsyn är ju löjligt

vad som är löjligt är att han vill att åtalet ska läggas ned helt.

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
1090631
November 1, 2006 - 1:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är väl isf inget att beklaga sig över. Om snubben hade misshandlat brodern och lagt ut på internet så är hans död ingenting i jämförelse med alla våldtäkter som begås och som "lindras" med patetiska straff.

Men det är klart, han hade ju inte behövt dö.. :z:

Weiron
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1839
1090635
November 1, 2006 - 1:53 pm
sp_Permalink sp_Print

dont do the crime if you cant do the time

Vitamin-C
Member
Medlem
Forum Posts: 3083
1090657
November 1, 2006 - 2:49 pm
sp_Permalink sp_Print

10 år är mycket men hon dödade honom nog och hon tappade den säker inte på honom så den for in 9 cm.

därför har vi domstolar som får lösa sånna här gåtor 🙂

Marcan-
Member
Medlem
Forum Posts: 3747
1090676
November 1, 2006 - 3:31 pm
sp_Permalink sp_Print

SoulBurn wrote: dont do the crime if you cant do the time

Precis. Klart osm korvspad att hon ska ha detta straffet.

Adam
Member
Medlem
Forum Posts: 5104
1090679
November 1, 2006 - 3:34 pm
sp_Permalink sp_Print

En hyffsat normalt utvecklad 17-åring vet ju vad det innebär att sticka en kniv i en annan person... Jag "hoppas" hon döms för mord.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1090764
November 1, 2006 - 9:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Adam wrote: En hyffsat normalt utvecklad 17-åring vet ju vad det innebär att sticka en kniv i en annan person... Jag "hoppas" hon döms för mord.

Du har uppenbarligen aldrig sett ett syskon blivit illa behandlat. Det är inte så enkelt ....

//Andreas

obelix
Member
Medlem
1090768
November 1, 2006 - 9:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=Adam]En hyffsat normalt utvecklad 17-åring vet ju vad det innebär att sticka en kniv i en annan person... Jag "hoppas" hon döms för mord.

Du har uppenbarligen aldrig sett ett syskon blivit illa behandlat. Det är inte så enkelt ....

//Andreas

att spöa upp någon som hämnd för ett syskon är en sak, men att sticka kniven i någon är en helt annan sak.

Spannen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 505
1090771
November 1, 2006 - 10:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=Adam]En hyffsat normalt utvecklad 17-åring vet ju vad det innebär att sticka en kniv i en annan person... Jag "hoppas" hon döms för mord.

//Andreas

Det är en sak att se sitt syskon bli misshandlat, och där och DÅ göra någonting åt det (inte sagt att man har rätt att döda för det).

Men i det här fallet verkar det som att flickan i fråga har gått och tänkt på det. Sagt att "hon ska döda negerjäveln", åkt till platsen, pratat med killen och sedan stuckit kniven i honom. Det finns ingen ursäkt för något sådant. Hon ska ha fängelse för mord. Punkt.

Andreas Galistel
Member
Medlem
1090801
November 2, 2006 - 6:30 am
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=Delph1][quote=Adam]En hyffsat normalt utvecklad 17-åring vet ju vad det innebär att sticka en kniv i en annan person... Jag "hoppas" hon döms för mord.

//Andreas

att spöa upp någon som hämnd för ett syskon är en sak, men att sticka kniven i någon är en helt annan sak.

Hämnd som hämnd, man tänker inte speciellt mycket i en sådan situation.

Men i det här fallet verkar det som att flickan i fråga har gått och tänkt på det. Sagt att "hon ska döda negerjäveln", åkt till platsen, pratat med killen och sedan stuckit kniven i honom. Det finns ingen ursäkt för något sådant. Hon ska ha fängelse för mord. Punkt.

Mer än vad jag visste.

//Andreas

Jonatan Hertzberg
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1706
1090854
November 2, 2006 - 11:15 am
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=obelix][quote=Delph1][quote=Adam]En hyffsat normalt utvecklad 17-åring vet ju vad det innebär att sticka en kniv i en annan person... Jag "hoppas" hon döms för mord.

//Andreas

//Andreas

Tänker man inte så mycket i en sån situation och går så långt att hon dödar någon kanske man ska ta och sätta sig ner i lugn och ro och skriva in sig på ett stängt psykiatriskt behandlingshem. Vilken frisk människa som helst förstår att man kommer att skada en annan person grovt om man hugger den med en kniv som går in 9cm i kroppen.

Jag måste säga att det är otroligt tragiskt att man ens kan tänka i sådana banor som hon gör. Att ta någon annans liv för att denne har slagit och förnedrat ens syskon är inte rätt. Hon kunde ha nockat killen istället om hon tyckte det var nödvändigt att ta till våld. Genom att ta pojkens liv har hon paserat gränsen för så längesen att hon inte ens kan se den med ett microskåp! Allting man gör här i livet har sina följder och konsekvenser, nu får hon som sagt bita i det sura äpplet och ta sitt straff. De 10år hon eventuellt får är 10år som den pojken inte kommer få uppleva, och inte heller hans familj och andra nära och kära.

Andreas Galistel
Member
Medlem
1090892
November 2, 2006 - 2:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Joni^ wrote: [quote=Delph1][quote=obelix][quote=Delph1][quote=Adam]En hyffsat normalt utvecklad 17-åring vet ju vad det innebär att sticka en kniv i en annan person... Jag "hoppas" hon döms för mord.

//Andreas

//Andreas

Tänker man inte så mycket i en sån situation och går så långt att hon dödar någon kanske man ska ta och sätta sig ner i lugn och ro och skriva in sig på ett stängt psykiatriskt behandlingshem. Vilken frisk människa som helst förstår att man kommer att skada en annan person grovt om man hugger den med en kniv som går in 9cm i kroppen.

Jag måste säga att det är otroligt tragiskt att man ens kan tänka i sådana banor som hon gör. Att ta någon annans liv för att denne har slagit och förnedrat ens syskon är inte rätt. Hon kunde ha nockat killen istället om hon tyckte det var nödvändigt att ta till våld. Genom att ta pojkens liv har hon paserat gränsen för så längesen att hon inte ens kan se den med ett microskåp! Allting man gör här i livet har sina följder och konsekvenser, nu får hon som sagt bita i det sura äpplet och ta sitt straff. De 10år hon eventuellt får är 10år som den pojken inte kommer få uppleva, och inte heller hans familj och andra nära och kära.

Har du någonsin sett ett syskon bli slagen och förutmjukad? I så fall vet du att logik och sans hör inte till tankegångarna. Det är helt normalt att reagera starkt.

Jag försvarar inte det hon gjorde, men jag förstår att hon reagerade som hon gjorde. Att påstå att det är tragiskt visar bara att du inte vet hur det känns.

//Andreas

hawkie
Member
Medlem
Forum Posts: 2327
1090911
November 2, 2006 - 4:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Well, hoppas hon får fängelse.

Men, låt det bli en läxa. Spöa inte andras syskon.

BarateaU
Member
Medlem
Forum Posts: 4597
1090914
November 2, 2006 - 4:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Men tjena när barn mördare och annat dravel får kortare straff.

Adam
Member
Medlem
1090921
November 2, 2006 - 4:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote:
Jag försvarar inte det hon gjorde, men jag förstår att hon reagerade som hon gjorde. Att påstå att det är tragiskt visar bara att du inte vet hur det känns.

//Andreas

Jag kan förstå att hon reagerar starkt men återigen, det finns vissa spärrar som sätter stopp för ett knivmord... Hon har bevisligen inte den spärren och har därmed mördat en annan person. Jag anser därför att hon bör dömmas för mord. Även om det är en tragiskt händelse som ledde fram till mordet så är det ändå ett mord som hon och endast hon skulle kunna förhindrat... (Ordföljd/böjning?)

Hur skulle samhället se ut om alla som "skyllde på" att "det inte gick att tänka klart just då" skulle få strafflindring?

Andreas Galistel
Member
Medlem
1090923
November 2, 2006 - 4:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Adam wrote: [quote=Delph1] Jag försvarar inte det hon gjorde, men jag förstår att hon reagerade som hon gjorde. Att påstå att det är tragiskt visar bara att du inte vet hur det känns.

//Andreas

Jag kan förstå att hon reagerar starkt men återigen, det finns vissa spärrar som sätter stopp för ett knivmord... Hon har bevisligen inte den spärren och har därmed mördat en annan person. Jag anser därför att hon bör dömmas för mord. Även om det är en tragiskt händelse som ledde fram till mordet så är det ändå ett mord som hon och endast hon skulle kunna förhindrat... (Ordföljd/böjning?)

Hur skulle samhället se ut om alla som "skyllde på" att "det inte gick att tänka klart just då" skulle få strafflindring?

Den spärren sitter riktigt löst i ett sådant läge för vem som helst. Hon är knappast unik.

//Andreas

Adam
Member
Medlem
1090925
November 2, 2006 - 4:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=Adam][quote=Delph1] Jag försvarar inte det hon gjorde, men jag förstår att hon reagerade som hon gjorde. Att påstå att det är tragiskt visar bara att du inte vet hur det känns.

//Andreas

Den spärren sitter riktigt löst i ett sådant läge för vem som helst. Hon är knappast unik.

//Andreas

Du har säkert helt rätt, men återigen, människor måste kunna (och kan bevisligen i de flesta fall) behärska sig till den grad att man inte dödar en annan person...

Förtydligande av (): Detta antar jag eftersom dessa mord inte är särskilt vanliga även om jag tror att händelser som den som ledde fram till detta mord är mer vanliga...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 293
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL