12" Högtalare|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
12" Högtalare
Schmutziger
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 603
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 31, 2002 - 5:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har en isobaricsubb med 2 12" element,
men nu har ena elementet börja "fläppa".
Jag har kollat om det är några sprickor i "pappret" men har inte hittat något. "fläppljudet" försvinner om man sätter fingret på det gula tygskyddet som finns precis över magneten.
Är det någon som vet vad det kan vara för fel?

Vajsman
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 929
173765
May 31, 2002 - 7:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Antagligen är det pappret som är kefft, konen på framsidan av ett 12" element jag har flärpade lite oxå, fast jag limmade fast det då såg att det hade gått upp lite typ.

Samma element blev förövrigt misshandlat när min flickvän stannade hemma medan jag var i skolan. Hon fick för sig att dammtorka högtalaren(!) tjejer..smile Så hela konen blev inknölad, fast det gjorde inte så mycket eftersom den vart sönder en stund...fast det visste ju inte hon så det var lite kul att skrämma upp henne...hehhe

Schmutziger
Kommer du hit ofta?
Medlem
173782
May 31, 2002 - 9:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Ok, tack för tipset!
Hade du sprängt ditt element? eller hade någon bara tryckt på det?
Min sub är som jag skrev isobaric, dvs elementen sitter hårt skruvade och limmade mitt emot varandra i en sluten låda som inte går att få upp utan att såga sönder den.
Jag har också svårt att tänka mig att jag sprängt elementet, då jag driver det med en 25 watts förstärkare, låter lite men är likvärdig med en 75 watts Yamahastärkare

Min tillfälliga och fungerande lösning är att jag klämde in en bit av en socka som hålls fast med tejp och 2 tvättklämmor på den gula tygbiten

daggerr
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1367
173826
May 31, 2002 - 11:50 pm
sp_Permalink sp_Print

låter som att konen har blivit ocentrerard och magneten går emot lindningen. köp nya element eller kona om dom innan du skaver sönder lindningen.

Mouse
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 420
173830
June 1, 2002 - 12:10 am
sp_Permalink sp_Print

Tjena Schmutziger,
Du säger att det inte kan vara effekten som tagit död på din högtalare på grund av att du bara har 25 watt, hmm det är faktiskt så att man kan faktiskt knappt inte döda en högtalare med för mycket effekt.
Det som dödar en högtalare i första hand är distortion och inget annat.
Visst du kan elda upp en högtalare men då är det ampere det handlar om och inte watt.
Så vad jag menar är att dina högtalare skulle må mycket bättre av mer effekt(mycket mer). Tex. mina högtalare tål 75 watt RMS men mitt slutsteg kan ge dom 300 watt RMS och jag har aldrig haft några problem, jag kan däremot spela MYCKET högt innan det låter illa.
Hoppas detta hjälper dig.
Tja, det hjälper ju dig inte med dina problem just nu men du förstår va jag menar.
Som parantes kan jag säga att jag har hållt på med HIFI i 15 år så jag vet någorlunda vad jag snackar om 😛

MVH Mouse

[ Detta Inlägg ändrades av: Mouse den 2002-06-01 02:11 ]

[ Detta Inlägg ändrades av: Mouse den 2002-06-01 02:12 ]

kottetrance
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1189
173837
June 1, 2002 - 7:21 am
sp_Permalink sp_Print

Det kan vara spolen som håller på att ge sig...eller att det pressas luft genom spolen (altså där spolen går) om limmet har släppt..

Schmutziger
Kommer du hit ofta?
Medlem
173847
June 1, 2002 - 9:09 am
sp_Permalink sp_Print

Tack för hjälpen, men jag har mina funderingar ändå.
Än så länga så tror jag tyvärr nog mest på Daggerrs teori. Men jag bidrar med lite mer info om det kan hjälpa! smile
jag har en Yamaha 4*75 watts förstärkare som driver mina riktiga högtalare Dali 5005, men Toa förstärkaren klarar av att driva dem lika bra, faktum är att jag har kört mina Dali med Toa förstärkaren mest av tiden pga att den har en booster utgång. Iofs så är subben 8 ohmig och dali 4 ohmig. men men
Jag har heller aldrig lagt märke till någon distortion, fyrkantsvågsläte eller någon dc komponent. Och eftersom distortion bara inträffar om förstärkaren jobbar för hårt så tycker jag det är konstigt att Toa stärkaren bara blir varm om man har "Festvolym" på.

Jag tycker själv att jag är kräsen på att
den ska låta bra. då jag har ägnat mig åt att spela musik i 12 år

Ska titta på elementet en gång till. Jag har försökt att skruva bort elementet med det gick inte att få loss...

Dock så tog jag reda på att det är resonance TW-1251 element. är nog inte världens bästa men de funkade ju!

nyhet: Jag satte på en go Silicone Soul låt
lyssnade på ljudet. Sen tryckte jag på sidorna till subben och fläpp ljudet avtog en del. Kan det vara fogarna till subben som har försvagats, så att subben inte är tät längre?

[ Detta Inlägg ändrades av: Schmutziger den 2002-06-01 11:21 ]

Schmutziger
Kommer du hit ofta?
Medlem
173851
June 1, 2002 - 9:23 am
sp_Permalink sp_Print

kottetrance: Menar du spolen till lågpassfiltret eller magneten på högtalaren?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 205
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL