January 6, 2002
Jag har en isobaricsubb med 2 12" element,
men nu har ena elementet börja "fläppa".
Jag har kollat om det är några sprickor i "pappret" men har inte hittat något. "fläppljudet" försvinner om man sätter fingret på det gula tygskyddet som finns precis över magneten.
Är det någon som vet vad det kan vara för fel?
March 1, 2001
Antagligen är det pappret som är kefft, konen på framsidan av ett 12" element jag har flärpade lite oxå, fast jag limmade fast det då såg att det hade gått upp lite typ.
Samma element blev förövrigt misshandlat när min flickvän stannade hemma medan jag var i skolan. Hon fick för sig att dammtorka högtalaren(!) tjejer.. Så hela konen blev inknölad, fast det gjorde inte så mycket eftersom den vart sönder en stund...fast det visste ju inte hon så det var lite kul att skrämma upp henne...hehhe
January 6, 2002
Ok, tack för tipset!
Hade du sprängt ditt element? eller hade någon bara tryckt på det?
Min sub är som jag skrev isobaric, dvs elementen sitter hårt skruvade och limmade mitt emot varandra i en sluten låda som inte går att få upp utan att såga sönder den.
Jag har också svårt att tänka mig att jag sprängt elementet, då jag driver det med en 25 watts förstärkare, låter lite men är likvärdig med en 75 watts Yamahastärkare
Min tillfälliga och fungerande lösning är att jag klämde in en bit av en socka som hålls fast med tejp och 2 tvättklämmor på den gula tygbiten
March 28, 2002
Tjena Schmutziger,
Du säger att det inte kan vara effekten som tagit död på din högtalare på grund av att du bara har 25 watt, hmm det är faktiskt så att man kan faktiskt knappt inte döda en högtalare med för mycket effekt.
Det som dödar en högtalare i första hand är distortion och inget annat.
Visst du kan elda upp en högtalare men då är det ampere det handlar om och inte watt.
Så vad jag menar är att dina högtalare skulle må mycket bättre av mer effekt(mycket mer). Tex. mina högtalare tål 75 watt RMS men mitt slutsteg kan ge dom 300 watt RMS och jag har aldrig haft några problem, jag kan däremot spela MYCKET högt innan det låter illa.
Hoppas detta hjälper dig.
Tja, det hjälper ju dig inte med dina problem just nu men du förstår va jag menar.
Som parantes kan jag säga att jag har hållt på med HIFI i 15 år så jag vet någorlunda vad jag snackar om 😛
MVH Mouse
[ Detta Inlägg ändrades av: Mouse den 2002-06-01 02:11 ]
[ Detta Inlägg ändrades av: Mouse den 2002-06-01 02:12 ]
January 6, 2002
Tack för hjälpen, men jag har mina funderingar ändå.
Än så länga så tror jag tyvärr nog mest på Daggerrs teori. Men jag bidrar med lite mer info om det kan hjälpa!
jag har en Yamaha 4*75 watts förstärkare som driver mina riktiga högtalare Dali 5005, men Toa förstärkaren klarar av att driva dem lika bra, faktum är att jag har kört mina Dali med Toa förstärkaren mest av tiden pga att den har en booster utgång. Iofs så är subben 8 ohmig och dali 4 ohmig. men men
Jag har heller aldrig lagt märke till någon distortion, fyrkantsvågsläte eller någon dc komponent. Och eftersom distortion bara inträffar om förstärkaren jobbar för hårt så tycker jag det är konstigt att Toa stärkaren bara blir varm om man har "Festvolym" på.
Jag tycker själv att jag är kräsen på att
den ska låta bra. då jag har ägnat mig åt att spela musik i 12 år
Ska titta på elementet en gång till. Jag har försökt att skruva bort elementet med det gick inte att få loss...
Dock så tog jag reda på att det är resonance TW-1251 element. är nog inte världens bästa men de funkade ju!
nyhet: Jag satte på en go Silicone Soul låt
lyssnade på ljudet. Sen tryckte jag på sidorna till subben och fläpp ljudet avtog en del. Kan det vara fogarna till subben som har försvagats, så att subben inte är tät längre?
[ Detta Inlägg ändrades av: Schmutziger den 2002-06-01 11:21 ]
1 Guest(s)