June 17, 2005
Hej.
jag söker en 12 volts förstärkar byggsats som man kan koppla tex sin mp3 spelare till.
den ska helst vara på åtminstone 2x15 watt och ha bas och diskant kontroller. tycker det är roligt att bygga eget men än så länge får jag nöja mig med byggsatser eftersom jag bara är en nybörjare.
har hittat en på elfa MEN den saknar diskant bas och volymkontroller om jag fattat det rätt. fast det står att den tar 28 volt max, men minimum står inte, frågan är ju om den ens startar på 12 volt?
sen finns det ritningar på en från kjell.com för 39kr fast det är bara ritningarna...
sen en lite annan fråga, min brors bil stereo har pajjat och han har inte råd med en ny så han undrar om det går med dator högtalare om man plockar bort starkströms delen? eller är det omöjligt att köra utan starkströms delen? för vi har lite gammla dator högtalare som inte andvänds.
tack på förhand!
July 18, 2001
spana in http://www.epanorama.net för scheman... om dom inte har det är det inte värt att bygga 😛
June 17, 2005
ska kolla få se om jag lyckas bygga bara, får väll dra till elfa och skaffa komponenter.
kollade lite, fattar inte så mycket, tråkigt att det inte står namnen på komponenterna eftersom jag inte är så inne på alld det där. har byggt en enkel 2x8watts förstärkare där allt som behövdes földe med och en enkel robot där allt oxå földe med.
hmm få se om jag klurar ut något.
tack för tippset!
November 5, 2002
För att få till bas och diskant knappar kan du ju bygga en enkel equalizer. Det borde det finnas ett gäng scheman över.
Sen angående driva en förstärkare på 12V istället för specad 28V kan gå fint. De analoga systemen är inte lika kinkiga där. Stämmer inte alltid, men enklare kretsar brukar inte klaga så mycket. Tänker på audio nu då.
Om jag inte minns helt fel så har jeg sett en liten förstärkarlåda som rymdes i fickan och som hade ett 9V batteri i sig. Fanns både att köpa och ritning för att bygga egen.
1 Guest(s)