122miljoner i vinst vs 122miljoner i VD bonus|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
122miljoner i vinst vs 122miljoner i VD bonus
dåren
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 306
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 12, 2005 - 12:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Varför anses det allmänt ok att vinna 122miljoner på lotto. Men när en VD får 122 miljoner i bonus så går folk i taket? VD:n har ju i alla fall jobbat sig till pengarna.

MrFreddas
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 308
962383
October 12, 2005 - 12:18 pm
sp_Permalink sp_Print

För det första så går inte svenska spel back precis med det här med vinsten. Till och med VDn för Svenska spel är glad att någon vann stor vinsten.
För det andra så har du aldrig jobbat så hårt att du förtjänar en bonus på 122 miljoner. Han må vara en stor VD och jag en enkel väktare, men jag sliter som ett djur och jobbar bra över än vad jag ska... inte tilldelas jag någon bonus, speciellt i den mängden.

Rent moraliskt sett tycker jag han förtjänar att få dom pengarna, enkel knekare som får smaka på det goda livet... den VDn har det verkligen inte svårt varken med eller utan bonus.

skinner
Member
Medlem
Forum Posts: 2394
962388
October 12, 2005 - 12:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Tycker att företag kan betala ut hur stora bonusar dom vill om bara ledningen samt ägarna går med på det. Ser inget problem med att en duktig VD får bra betalt. Det är ju företagets pengar som betalas ut och inte skattebetalarnas.

M0rbid
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 692
962396
October 12, 2005 - 12:39 pm
sp_Permalink sp_Print

men varför får då inte dom som arbetar hårdare någon bonus? varför får vdn en klumpsumma som kunde delats så att arbetarna hade fått en bonus, varför inte ta dom pengarna och dela dem till arbetarna så att dom får en julbonus så att deras liv blir lite lättare, jag kan lova att vdn inte behöver någon jul bonus när han redan tjänart så mycket mer än arbetarna!

det är min åsikt.

skinner
Member
Medlem
962401
October 12, 2005 - 12:47 pm
sp_Permalink sp_Print

I många företag får arbetarna också en bonus om det går bra.

Det går inte att jämföra en arbetare som kommer 8 och går 5 med en VD som måste resa runt överallt, är borta mer än dom är hemma, familjerna ser knappt av dom samt att dom har ett mycket stort ansvar. Men hade jag varit ägare av ett företag som går mycket bra så skulle ledningen fått bonusar men även arbetarna. Men VD:ns, ledningen och ägarnas bonus skulle vara betydligt större än arbetarnas.

M0rbid
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 692
962405
October 12, 2005 - 12:49 pm
sp_Permalink sp_Print

kan hålla med om att om företaget går bra så borde såväl arbetare som ledning få bonus, men då skulle den vara lika stor!

MrWeizel
Member
Medlem
Forum Posts: 4639
962407
October 12, 2005 - 12:51 pm
sp_Permalink sp_Print

M0rbid wrote: men varför får då inte dom som arbetar hårdare någon bonus? varför får vdn en klumpsumma som kunde delats så att arbetarna hade fått en bonus, varför inte ta dom pengarna och dela dem till arbetarna så att dom får en julbonus så att deras liv blir lite lättare, jag kan lova att vdn inte behöver någon jul bonus när han redan tjänart så mycket mer än arbetarna!

det är min åsikt.

För att, gud förbjude, alla inte klarar av VD-rollen? Folk verkar inte inse att det fasen är few and far between duktiga VDar. Alla är inte lika duktiga, och olika människor betyder olika mycket för företaget och således är lönerna också olika...

skinner
Member
Medlem
962409
October 12, 2005 - 12:53 pm
sp_Permalink sp_Print

MrWeizel wrote: [quote=M0rbid]men varför får då inte dom som arbetar hårdare någon bonus? varför får vdn en klumpsumma som kunde delats så att arbetarna hade fått en bonus, varför inte ta dom pengarna och dela dem till arbetarna så att dom får en julbonus så att deras liv blir lite lättare, jag kan lova att vdn inte behöver någon jul bonus när han redan tjänart så mycket mer än arbetarna!

det är min åsikt.

För att, gud förbjude, alla inte klarar av VD-rollen? Folk verkar inte inse att det fasen är few and far between duktiga VDar. Alla är inte lika duktiga, och olika människor betyder olika mycket för företaget och således är lönerna också olika...

MM bra sagt! Tillägger som sakt att en VD har betydligt mer ansvar än arbetarna, jobbar mer och reser mycket.

Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
962410
October 12, 2005 - 12:56 pm
sp_Permalink sp_Print

jag tycker att man ska förbjuda vinster att vara över 1 miljon.

det är bättre om fler personer vinner.
122 personer som vann 1 miljon. det hade skapat mycket mer lycka.

jag har haft mått psykiskt dåligt dom senaste dagarna varje gång jag tänker på 122miljoner och vad man skulle kunna göra med dom pengarna.

om man vinner mindre summor så fortsätter man arbeta men får en bättre vardag.

men den där killen som vann 122 miljoner kommer ju aldrig arbeta mer, och sverige går miste om skatt.

laudanum
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 631
962411
October 12, 2005 - 12:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Det finns ju ett flertal exempel senaste åren där VD/ledning får bonus trots att företaget går back. Hur detta kan gå ihop förstår inte jag iaf. Om nåt borde de få löneavdrag vid minusår och bonus vid plusår. Är det fråga om ett kontrakt där de garanteras bonus oavsett resultat är det nära på fråga om bedrägeri gentemot aktieägarna.

Spelvinster (i lotto, stryktips o.d.) baseras på det belopp som spelare satsat. Om ingen spelar kan ingen vinna några summor. Insatsen är ALLTID större än de utbetalade beloppen.

dreamweaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1220
962416
October 12, 2005 - 1:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Något som många inte vet är att VD:ar inte omfattas av LAS (Lagen om anställningsskydd), samt att de inte är anslutna till kollektivavtal eller dylikt. VD:ar har ett eget VD-avtal som anställningsavtal, och de avtalen är riktigt hårda många gånger. En VD har bara fallskärm som...ja fallskärm. En VD kan bli sparkad på studs, vilket inte en vanlig fast anställd kan. Dessutom utfärdas nästan alltid konkurrensklausuler som säger att VD:n inte får jobba för en konkurrerande firma de nästkommande två åren t ex. Så en VD kan sparkas ut i kylan med omedelbar verkan samt att de tvingas hålla sig borta från konkurrenter under en lång tid. Då är det inte konstigt att VD:ar får tyngre ersättning/bonus under sin anställning samt fallskärmar.

Visst är fallskärmar och bonusar ibland överdimensionerade, men att jämföra golvarbetarna med VD:ar tyder bara på att man inte förstår vilka olika ansvars-, skyldighets- och rättighetsförhållanden som råder.

Det är ont om bra gedigna VD:ar på toppnivå (som MrWeizel påpekade), så de företag som har sådana gör allt för att få behålla dem.

skinner
Member
Medlem
962417
October 12, 2005 - 1:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Till laudanum:
Aktieägarna bestämmer vilket bonusprogram som företaget ska ha, eller axepterar det i alla fall.

dreamweaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1220
962420
October 12, 2005 - 1:05 pm
sp_Permalink sp_Print

laudanum wrote: Det finns ju ett flertal exempel senaste åren där VD/ledning får bonus trots att företaget går back. Hur detta kan gå ihop förstår inte jag iaf. Om nåt borde de få löneavdrag vid minusår och bonus vid plusår.

VD:n är bara en liten del av allt som påverkar framgången hos ett företag. Jag kan vara världens bästa VD, men om mitt företag säljer vinterjackor i Kenya så finns det inte mycket att göra. Man kan inte kräva underverk av VD:n de gånger marknaden stretar emot.

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
962429
October 12, 2005 - 1:26 pm
sp_Permalink sp_Print

MrFreddas wrote: För det andra så har du aldrig jobbat så hårt att du förtjänar en bonus på 122 miljoner. Han må vara en stor VD och jag en enkel väktare, men jag sliter som ett djur och jobbar bra över än vad jag ska... inte tilldelas jag någon bonus, speciellt i den mängden.

Men sen kanske han med sin position har skapat ett flertal tusen jobb och drar in mycket pengar åt sverige. Det gör inte du som väktare.

azN-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1651
962431
October 12, 2005 - 1:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Poontus wrote:
men den där killen som vann 122 miljoner kommer ju aldrig arbeta mer, och sverige går miste om skatt.

tror det blev en ganska saftig vinstskatt på den vinsten iaf faktiskt...

pompougnac
Member
Medlem
Forum Posts: 3109
962436
October 12, 2005 - 1:49 pm
sp_Permalink sp_Print

MrWeizel wrote: [quote=M0rbid]men varför får då inte dom som arbetar hårdare någon bonus? varför får vdn en klumpsumma som kunde delats så att arbetarna hade fått en bonus, varför inte ta dom pengarna och dela dem till arbetarna så att dom får en julbonus så att deras liv blir lite lättare, jag kan lova att vdn inte behöver någon jul bonus när han redan tjänart så mycket mer än arbetarna!

det är min åsikt.

Tack, du tog orden ur munnen på mig.

Jag tror inte folk inser riktigt vilket ansvar en VD bär på sina axlar. Man arbetar 18-20 timmar om dagen, reser runt som en jävla vante. Den psykiska pressen en VD får stå ut med är något som många inte skulle vilja ha istället för sina arbetarjobb, trots de högre lönerna.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
962439
October 12, 2005 - 1:50 pm
sp_Permalink sp_Print

azN- wrote: [quote=Poontus] men den där killen som vann 122 miljoner kommer ju aldrig arbeta mer, och sverige går miste om skatt.

tror det blev en ganska saftig vinstskatt på den vinsten iaf faktiskt...

Det är väl ingen skatt på sådana vinster?

Poontus wrote:

Han påstod att han skulle fortsätta söka jobb.
Men du kan ju se det som att eftersom han var arbetslös slipper vi betala bidrag för honom 😉

Dessutom är en mans skatt under ett helt liv inte sådär tokigt mycket pengar.

Spinnjonte
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1407
962441
October 12, 2005 - 1:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Den svenska avundsjukan........killen som vann var arbetslös.....klart som fan han kan få vinna det....är ju skitskoj.....
Om en VD får det i bonus är de väl helt ok oxå, även om man på ett företag skulle kunna dela upp det bland alla anställda....

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 293
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL