26-årig man dömd för fildelning|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
26-årig man dömd för fildelning
Cezar
Member
Medlem
Forum Posts: 2708
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 7, 2006 - 1:13 pm
sp_Permalink sp_Print

http://www.aftonbladet.se/vss/.....43,00.html

26-årig man dömd för fildelning
Fick dagsböter

80 dagsböter á 200 kronor.
Det blev straffet för 26-åringen som gjort långfilmen Rånarna tillgänglig på nätet.

Göteborgs tingsrätt dömde på onsdagen 26-åringen som spridit svenska filmen "Rånarna" via fildelningsprogrammet DC++.
Han döms till 80 á 200 kronor i dagsböter för brott mot upphovsrättslagen.
Mannen själv nekade till brott. I polisförhör har han sagt att han fått fildelningsprogrammet av en kompis och att han inte visste att det var olagligt att sprida filmen vidare. Åklagaren hade också yrkat på 80 dagsböter.
Sedan den skärpta upphovsrättslagen trädde i kraft har nu tre fildelare åtalats och dömts.
I samtliga fall har straffet blivit dagsböter. I ett av fallen överklagades domen till Hovrätten - som valde att inte ta upp det.
Så länge brotten bara ger böter hindras polisen från att begära ut personuppgifter från internetoperatörerna. Då kan de inte göra husrannsakningar eftersom man inte vet vem som döljer sig bakom de så kallade ip-numrena på nätet.

Det råder väl ganska gott?

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
1048742
June 7, 2006 - 1:18 pm
sp_Permalink sp_Print

80 á 200... ganska mkt 😕

padda
Member
Medlem
Forum Posts: 2163
1048745
June 7, 2006 - 1:22 pm
sp_Permalink sp_Print

" Mannen själv nekade till brott. I polisförhör har han sagt att han fått fildelningsprogrammet av en kompis och att han inte visste att det var olagligt att sprida filmen vidare."

Sämsta bortförklaringen ever.

Cirap
Member
Medlem
Forum Posts: 4230
1048746
June 7, 2006 - 1:24 pm
sp_Permalink sp_Print

16000kr

laddar man hem en massa spel, film och musik kanske man tjänar lite på det 😛

Cezar
Member
Medlem
1048749
June 7, 2006 - 1:24 pm
sp_Permalink sp_Print

padda wrote: " Mannen själv nekade till brott. I polisförhör har han sagt att han fått fildelningsprogrammet av en kompis och att han inte visste att det var olagligt att sprida filmen vidare."

Är väll värt ett försök 🙂

Xenomorphed wrote: 16000kr

laddar man hem en massa spel, film och musik kanske man tjänar lite på det 😛

Ja, dyra program exempelvis.

Tror endå företag som Adobe tjänar mycket på att många laddar ned Photoshop exempelvis och lär sig programmet ordentligt sen när man kommer ut på företag så köper företaget in licenser för stora summor pengar.
Samma sak med många andra program, så att privatpersoner sitter och laddar ned borde inte skada de stora företagen så väldans mycket.

Tindy
Member
Medlem
Forum Posts: 5044
1048751
June 7, 2006 - 1:25 pm
sp_Permalink sp_Print

padda wrote: " Mannen själv nekade till brott. I polisförhör har han sagt att han fått fildelningsprogrammet av en kompis och att han inte visste att det var olagligt att sprida filmen vidare."

Kom på en bättre?
"I didn't do it" 🙄

😛

Bjornstrom
Member
Medlem
Forum Posts: 3485
1048758
June 7, 2006 - 1:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Detta var en bra härlig nyhet !, tråkigt att han inte fick mer böter 🙁

Cezar
Member
Medlem
1048760
June 7, 2006 - 1:47 pm
sp_Permalink sp_Print

_Bjornstrom_ wrote: Detta var en bra härlig nyhet !, tråkigt att han inte fick mer böter 🙁

Tycker du det är rätt ?

Darkstormz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 593
1048770
June 7, 2006 - 2:22 pm
sp_Permalink sp_Print

_Bjornstrom_ wrote: Detta var en bra härlig nyhet !, tråkigt att han inte fick mer böter 🙁

börjar gilla din åsikter mer och mer ;P

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
1048773
June 7, 2006 - 2:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Det man kan fråga sig är ju hur han lyckades åka dit. Polisen får inte göra husrannsakan, och är därmed ganska låst i fråga om att kolla hans dator. Det troliga är ju nästan att han antingen har begått något annat brott, som har gjort det möjligt för polisen att kolla i hans maskiner, eller så har han öppet skyltat med sin nedladdning.

airman
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 950
1048775
June 7, 2006 - 2:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Är du allvarlig eller är det ett skämt?

Alltså, jag tycker att man skall straffas för lagbrott, men jag tycker att fildelningsfallens böter är ganska höga i förhållande till brotten som begåtts. 16.000:- är ganska mycket för att ha gjort en film tillgänglig för nedladdning enl. mig iaf...

airman
Kommer du hit ofta?
Medlem
1048776
June 7, 2006 - 2:37 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: Det man kan fråga sig är ju hur han lyckades åka dit. Polisen får inte göra husrannsakan, och är därmed ganska låst i fråga om att kolla hans dator. Det troliga är ju nästan att han antingen har begått något annat brott, som har gjort det möjligt för polisen att kolla i hans maskiner, eller så har han öppet skyltat med sin nedladdning.

... eller att hans dator blev beslagtagen innan de andra vägledande fallen var avklarade skulle jag gissa...

Bjornstrom
Member
Medlem
1048778
June 7, 2006 - 2:38 pm
sp_Permalink sp_Print

airman wrote: [quote=_Bjornstrom_]Detta var en bra härlig nyhet !, tråkigt att han inte fick mer böter 🙁

Alltså, jag tycker att man skall straffas för lagbrott, men jag tycker att fildelningsfallens böter är ganska höga i förhållande till brotten som begåtts. 16.000:- är ganska mycket för att ha gjort en film tillgänglig för nedladdning enl. mig iaf...

Jag är 100% seriöst. Jag hade gärna sett mer böter..

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
1048782
June 7, 2006 - 2:46 pm
sp_Permalink sp_Print

_Bjornstrom_ wrote: [quote=airman][quote=_Bjornstrom_]Detta var en bra härlig nyhet !, tråkigt att han inte fick mer böter 🙁

Bara för ni har 56k uppe i Kiruna?

Polekatt
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1135
1048784
June 7, 2006 - 2:54 pm
sp_Permalink sp_Print

_Bjornstrom_ wrote: Detta var en bra härlig nyhet !, tråkigt att han inte fick mer böter :

så du anser att 1 miljon av svenska folket ska fällas och betala ännu mer än 16,000:- ?

Bjornstrom
Member
Medlem
1048785
June 7, 2006 - 2:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: [quote=_Bjornstrom_][quote=airman][quote=_Bjornstrom_]Detta var en bra härlig nyhet !, tråkigt att han inte fick mer böter 🙁

Bara för ni har 56k uppe i Kiruna?

hehe nej, vi har ganska bra utbud på bredband här uppe..

Bjornstrom
Member
Medlem
1048787
June 7, 2006 - 2:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Polekatt wrote: [quote=_Bjornstrom_]Detta var en bra härlig nyhet !, tråkigt att han inte fick mer böter :

så du anser att 1 miljon av svenska folket ska fällas och betala ännu mer än 16,000:- ?

Kan du styrka att den uppgiften stämmer?, men om man fildelat så får man ju ta konsekvenserna..

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1736
1048800
June 7, 2006 - 3:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Polekatt wrote: [quote=_Bjornstrom_]Detta var en bra härlig nyhet !, tråkigt att han inte fick mer böter :

Per film! Tänk dig dom som delar ut 10 filmer = 160kkr osv. Fast då skulle det antagligen inte bli böter längre.

airman
Kommer du hit ofta?
Medlem
1048815
June 7, 2006 - 4:01 pm
sp_Permalink sp_Print

_Bjornstrom_ wrote: [quote=Polekatt][quote=_Bjornstrom_]Detta var en bra härlig nyhet !, tråkigt att han inte fick mer böter :

Kan du styrka att den uppgiften stämmer?, men om man fildelat så får man ju ta konsekvenserna..

Enl piratpartiet så är det 1.300.000 svenskar som fildelar. De säger att uppgifterna kommer från SCB. Jag har inte kollat efter det på SCB, men om de inte ljuger på piratpartiet så är det ganska många människor. SCB litar jag på, piratpartiet kanske jag inte litar fullständigt på, men jag har svårt att tro att det skulle ljuga om något sådant och dessutom hänvisa till SCB, där man kan kolla upp det...

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1048816
June 7, 2006 - 4:02 pm
sp_Permalink sp_Print

beta wrote: [quote=Polekatt][quote=_Bjornstrom_]Detta var en bra härlig nyhet !, tråkigt att han inte fick mer böter :

Per film! Tänk dig dom som delar ut 10 filmer = 160kkr osv. Fast då skulle det antagligen inte bli böter längre.

Tror faktiskt inte att man får speciellt mycket högre bötesbelopp för att man delar en film eller tio filmer..

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 341
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL