May 17, 2002
beta wrote: [quote=Polekatt][quote=_Bjornstrom_]Detta var en bra härlig nyhet !, tråkigt att han inte fick mer böter :
Jag är 100% seriöst. Jag hade gärna sett mer böter..
så du anser att 1 miljon av svenska folket ska fällas och betala ännu mer än 16,000:- ?
Per film! Tänk dig dom som delar ut 10 filmer = 160kkr osv. Fast då skulle det antagligen inte bli böter längre.
Ja, det är ganska mycket. Att någon skulle få fängelse eller måste gå i personlig konkurs och vara skuldsatt hela livet för att dela ut ett tiotal filmer gratis, utan ekonomiskt intresse, är sjukt.
Att utan vinstintresse tillgängligöra kopieringsskyddat material tycker jag inte i något fall överhuvudtaget skall kunna leda till fängelse eller personlig konkurs.
March 27, 2003
airman wrote: [quote=denstore]Det man kan fråga sig är ju hur han lyckades åka dit. Polisen får inte göra husrannsakan, och är därmed ganska låst i fråga om att kolla hans dator. Det troliga är ju nästan att han antingen har begått något annat brott, som har gjort det möjligt för polisen att kolla i hans maskiner, eller så har han öppet skyltat med sin nedladdning.
... eller att hans dator blev beslagtagen innan de andra vägledande fallen var avklarade skulle jag gissa...
Men lagen (eller vad det nu är) som säger att man inte får spåra IP-adresser fanns väl även innan de första fallen..!? Rent teoretiskt borde ingen kunna åka dit efter att de två första fallen endast gav böter, eller?
December 17, 2005
airman wrote: [quote=_Bjornstrom_][quote=Polekatt][quote=_Bjornstrom_]Detta var en bra härlig nyhet !, tråkigt att han inte fick mer böter :
Jag är 100% seriöst. Jag hade gärna sett mer böter..
så du anser att 1 miljon av svenska folket ska fällas och betala ännu mer än 16,000:- ?
Kan du styrka att den uppgiften stämmer?, men om man fildelat så får man ju ta konsekvenserna..
Enl piratpartiet så är det 1.300.000 svenskar som fildelar. De säger att uppgifterna kommer från SCB. Jag har inte kollat efter det på SCB, men om de inte ljuger på piratpartiet så är det ganska många människor. SCB litar jag på, piratpartiet kanske jag inte litar fullständigt på, men jag har svårt att tro att det skulle ljuga om något sådant och dessutom hänvisa till SCB, där man kan kolla upp det...
Okey men det stämmer säkert. Så visst begår man en brottslig gärning så kan man ju inte tro att de är någon lugna gatan.. Skulle gärna se att polisen även får göra husransakan m.m
March 15, 2004
richardb wrote: Man får helt enkelt börja sno filmer i affären, blir billigare än att åka fast för att ladda ner en film.
Annars kan man ju alltid ägna sig åt att råna folk. Då har man både råd att köpa sina filmer och det blir lindrigare straff om man åker fast..
Haha du har en bra poäng där 😉
May 17, 2002
_Bjornstrom wrote:
Okey men det stämmer säkert. Så visst begår man en brottslig gärning så kan man ju inte tro att de är någon lugna gatan.. Skulle gärna se att polisen även får göra husransakan m.m
Nej, man skall inte begå brott ostraffat, men en sak som är en aning intressant är att det inte var olagligt för 1 år sedan, utan det blev olagligt trots att över 1.000.000 svenskar tankade...
August 2, 2001
_Bjornstrom_ wrote: Okey men det stämmer säkert. Så visst begår man en brottslig gärning så kan man ju inte tro att de är någon lugna gatan.. Skulle gärna se att polisen även får göra husransakan m.m
Människorna ska inte främst lyda staten utan staten ska främst lyda människorna. Det är så ett demokratiskt samhälle fungerar. Därför är det åt helvete när staten bestämmer att 1 300 000 människor är kriminella efter påtryckningar från stora företag. Om det inte fanns någon civil olydnad så skulle de dessutom komma undan med det. Jag säger inte att man ska sätta i system att bryta mot lagar och regler man inte gillar men i vissa fall kan det vara en lösning.
1 Guest(s)