December 5, 2001
Tallji wrote: [quote=Vamp][quote=dree]Jag tycker att det borde införas.
Många av mina bästa vänner försvann spårlöst efter att dom fick en dator och internet.
Deras ansvar att ta hand om sig, dom ska inte behöva nån stat/regering/whatever som ska se till att dom går och lättar på trycket...:tre:
deras ansvar?, så, om du drabbas av en ex hjärtinfarkt så är det ditt ansvar att du ska lätta på trycket?, eller lite mer allmänt ämne, att om du köpte det nyaste tuffaste spelet och blev beroende men vill komma ur ska du klara dig allt på egen hand? Tänk efter förfan lite, tänk på hur andra människor har det och inte bara på erat eget bästa hela j**la tiden, här sitter ni och snackar om att 3 timmar är ingetting medans 3 timmar är jävligt mycket tid egentligen, och det var ju inte direkt så att efter 3 timmar får du inte spela mer utan du måste ta en paus.. vad exakt är det som är dåligt i det?
Du förstår inte. Det finns de (läs jag) som kan kontrollera sitt spelande även om man sitter över 3 timmar i sträck. Vissa dagar kan jag spela halva dagen och vissa dagar spelar jag inte alls. Det finns kanske de som bara spelar på helgerna och ingenting på vardagarna. Varför ska staten sabba deras lediga stunder på helgerna då? För det var ju det som gällde med denna nya regeln i Kina. Man kunde bara spela 3 timmar i sträck, oavsett hur lite man spelar andra dagar.
Med såna här regler drar man ju alla över samma kam.
De som verkligen tar skada har väl förhoppningsvis anhöriga som kan hjälpa dem med att få hjälp.
July 14, 2004
Tallji wrote: [quote=Death of wings]Varför ska regeringen tänka på folkets hälsa när de själva inte gör det ?
Vill de vara feta och sitta vid datorn hela tiden låt dem göra det, det är deras liv och de dör tidigare av en propp eller så. Vem bryr sig ?
Människan är kapabel att styra sit eget liv utan att någon högre makt lägger sig i..
Jag bryr mig? jag är iaf inte j**la känslokalla datanördar som tänker på sitt eget bästa, då kan vi väl avskaffa den allmäna sjukvården och säga att alla folk får klara sig sj, exakt samma sak... men om ingen bryr sig är väl det ändå dags att någon bryr sig? Det är förfan dags att börja inse att folk som är sjuka behöver vård?, Databeroende är ett missbruk som allt annat ex alkolism, hur lätt tror ni att alkolister klarar sig på egen hand? de kommer supa ihjäl sig om de inte får vård.. Men visst ni kan tycka som ni gör, alla har ju en fri vilja men ni är otroligt j**la egoistiska på det sättet ni tycker..
Det där med att dra in körkorten, det vore väldigt bra och köra bara kollektivt, men i dagsläget finns inget annat, folk måste komma fram och tillbaks till jobben m.m för att hela samhället ska fungera.. Och jag lovar dig, man klarar livet utan en dator ..
Death of wings, du säger att du spelar 5-8 timmar om dagen och ändå rör på dig efter jobbet? hur fan då?, du kommer hem från jobbet som vanligt kl 4-5 (antar att du jobbar 7-4, 8-5), sem 5-8 timmar på det blir kl 24.00 - 01.00? samtidigt ska du hinna röra på dig, fan när sover du egentligen? på jobbet? :P, även om du spelar 5 - 4 timmar så blir det ändå väldigt sent.., visst du kanske inte rör dig varje dag utan varannan, men sen måste vi lägga in de vardagliga sysslorna man gör i ett hem, ex städar, diskar, tvättar, betala räkningar m.m, så du kan omöjligtvis spela 5-8 timmar om du itne sover ett par timmar per dag...
Eller ska vi slopa skatten ihuvertaget? blir ju som många gillar, "Capture the flagf" dvs, den som först hinner till något får nått och resten skiter vi..... smart tänkt, verkligen..
Det här har jag inte sagt emot, du argumenterar mot ett spöke, men vad du inte fattar är att man inte kan göra val åt folk, alltså kan man inte förbjuda detta, folk måste välja själva, allt staten ska göra är tillhandahålla hjälp ifall personen i sig VILL ha det.
Du kan inte tvinga folk att spela 3 timmar om dagen, lika lite som du kan tvinga dom att gå i "vård" för det om man nu vill kalla det för det.
August 7, 2001
Sardaukar wrote: [quote=Tallji][quote=Vamp][quote=dree]Jag tycker att det borde införas.
Många av mina bästa vänner försvann spårlöst efter att dom fick en dator och internet.
Deras ansvar att ta hand om sig, dom ska inte behöva nån stat/regering/whatever som ska se till att dom går och lättar på trycket...:tre:
deras ansvar?, så, om du drabbas av en ex hjärtinfarkt så är det ditt ansvar att du ska lätta på trycket?, eller lite mer allmänt ämne, att om du köpte det nyaste tuffaste spelet och blev beroende men vill komma ur ska du klara dig allt på egen hand? Tänk efter förfan lite, tänk på hur andra människor har det och inte bara på erat eget bästa hela j**la tiden, här sitter ni och snackar om att 3 timmar är ingetting medans 3 timmar är jävligt mycket tid egentligen, och det var ju inte direkt så att efter 3 timmar får du inte spela mer utan du måste ta en paus.. vad exakt är det som är dåligt i det?
Du förstår inte. Det finns de (läs jag) som kan kontrollera sitt spelande även om man sitter över 3 timmar i sträck. Vissa dagar kan jag spela halva dagen och vissa dagar spelar jag inte alls. Det finns kanske de som bara spelar på helgerna och ingenting på vardagarna. Varför ska staten sabba deras lediga stunder på helgerna då? För det var ju det som gällde med denna nya regeln i Kina. Man kunde bara spela 3 timmar i sträck, oavsett hur lite man spelar andra dagar.
Med såna här regler drar man ju alla över samma kam.
De som verkligen tar skada har väl förhoppningsvis anhöriga som kan hjälpa dem med att få hjälp.
Men då kan vi sänka 20års gränsen på systemet för dom som klarar av alkoholen. Men hur ska vi veta vilka det är?
Sen generelt sett efter hur jag har upplevt det så sitter dom som säger "Jag kan kontrollera mitt spelande" mer än dom som inte hävdar det.
December 5, 2001
dree wrote:
Men då kan vi sänka 20års gränsen på systemet för dom som klarar av alkoholen. Men hur ska vi veta vilka det är?
Alkohol är vetenskapligt bevisat mer skadligt än datorspel. Särskilt skadligt för personer som inte vuxit klart (typ personer en bit under 20) hur lite man än dricker.
Datorspel har dessutom genom forskning visat att man (särskilt barn) förbättrar koordination och tankeverksamhet. Så att jämföra datorspel direkt med alkohol går liksom inte.
Men som allt annat så får det inte gå till överdrift.
August 7, 2001
Sardaukar wrote: Datorspel har dessutom genom forskning visat att man (särskilt barn) förbättrar koordination och tankeverksamhet. Så att jämföra datorspel direkt med alkohol går liksom inte.
Inte om dom sitter 24/7 framför datorn.
Sardaukar wrote: Alkohol är vetenskapligt bevisat mer skadligt än datorspel. Särskilt skadligt för personer som inte vuxit klart (typ personer en bit under 20) hur lite man än dricker.
Jag kan dra fler exempel.
December 5, 2001
dree wrote: [quote=Sardaukar]Datorspel har dessutom genom forskning visat att man (särskilt barn) förbättrar koordination och tankeverksamhet. Så att jämföra datorspel direkt med alkohol går liksom inte.
Inte om dom sitter 24/7 framför datorn.
Sardaukar wrote:
Men som allt annat så får det inte gå till överdrift.
dree wrote: [quote=Sardaukar]Alkohol är vetenskapligt bevisat mer skadligt än datorspel. Särskilt skadligt för personer som inte vuxit klart (typ personer en bit under 20) hur lite man än dricker.
Jag kan dra fler exempel.
Go on...
August 7, 2001
Sardaukar wrote: Go on...
Finns mycket regleringar här i sverige...
Åldersgräns på bio.
Promillegräns för alkohol när man kör bil och även när man går på gatan.
Åldersgräns på tobak.
Barer får bara ha öppet till 01:00 och nattklubbar till 03:00.
Åldersgräns på krogen.
Man får inte jobba mer än ett visst antal timmar per vecka.
June 18, 2001
Death On Wings wrote: [quote=Tallji]Tycker hela det där systemet är totalt j**la.... bra, ärligt talat.. Ni säger att de normala folken som kan ta egna pauser? jadu, såvitt jag vet är man inte normal om man inte har paus efter 3 timmar.. tänk dig 3 timmar, det är otroligt mycket tid. borde skaffas här i sverige med pga av fetman och övervikten som är bland unga barn..
Jag har sj varit beroende av dataspel under 11 år så jag vet vad jag talar om, kunde sitta 14-20 timmar i sträck en helg utan att tänka på konsekvenserna... visst så säger ni "skyll dig sj, men ni förstör för oss som kan ta hand om spelandet etc etc etc".. men tänk er för egentligen och var inte så j*vla egoistiska, alla behöver komma ut och röra på sig och inte sitta inne och tro att datavärlden är den riktiga och problemfria världen och intalar sig sj att man har vänner även fast det är en liten alvisk präst som man dödat 100 orker med... de flesta känner nog igen sig faktiskt,
Och denna lag som gäller blir ju bara problem för de som har så stort beroende att de måste spela mer än 3 timmar i sträck och inte de vanliga datoranvändarna, hoppas att politikerna i sverige också inser att datorn är bland den största källan till barns övervikt och för lite motion..
Om ni tänker efter så menar de iaf väl och tänker på folkets hälsa (kan jämnföras att staten har monopol på spriten i sverige, om det vore fri marknad så skulle det drickas otroligt mycket mer)
När vi ändå håller på med kolektiv bestraffning kan vi inte stryka all alkohol på grund av alla beroenden som blir och andra otrevligheter. Vi kan ju oxå dra in allas körkort för det är många som omkommer i trafiken.
Gärna. En viss volym alkohol per vecka och person.
När det gäller körkort har vi redan hastighetsgränser.
December 5, 2001
dree wrote: [quote=Sardaukar]Go on...
Finns mycket regleringar här i sverige...
Åldersgräns på bio.
Promillegräns för alkohol när man kör bil och även när man går på gatan.
Åldersgräns på tobak.
Barer får bara ha öppet till 01:00 och nattklubbar till 03:00.
Åldersgräns på krogen.
Man får inte jobba mer än ett visst antal timmar per vecka.
Det mesta där har koppling till alkohol som vi diskuterade innan. Tobak har samma effekt som alkohol jag beskrev ovan.
Rekommenderade åldersgränser finns även på spel. Kanske borde man göra en lag av det.
Förstår inte poängen av öppettiderna dock.
Antalet arbetstimmar tycker jag borde slopas också.
1 Guest(s)