August 7, 2001
En polare åkta dit efter att ha kört i 54km/h på en 30-väg och nu får han ta om körkortet och betala dyra böter.
Man tycker det hårt men där det är 30km/h så springer mycket barn oftast så det ska vara hårda straff tycker man ändå. Men det känns också som att anledningen dom tar fast fortkörare är för att få in pengar, inte att förebygga olyckor.
Man blir lite kluven i frågan. 😕
Här kan ni testa bromsträckorna: http://www.hallen.se/lab/gfk/pop.html
Vad tycker ni?
August 7, 2001
Quarzi wrote: Jag tycker att hastigheter ska följas, de som inte gör det förtjänar att få ett straff.
Polisen gör sitt jobb
Där det är 30 tycker jag det men på motorvägen är jag för att det ska höjas till 130 eller iallafall rörlig hastighetsbegränsning.
Dehman wrote: "Ojojoj! Du reagerade på 0.328 sek och kunde stoppa bilen efter 4997 meter. Det är 49870% längre bromssträcka än när du körde i trettio." 😀
Körde i 999 km/h
En snabb buss det där. 😀
December 29, 2003
Tycker det är helt rätt att han förlorar kortet. Nästa gång han kör där så kommer han inte att köra snabbare än 30.
Tror inte du själv skulle vilja ha barn utmed en väg där folk kör alldeles för fort.
EDIT: Hur kan du känna att anledningen till att de tar fart fortkörare är att de vill få in pengar? Böterna är ju ett straff.
August 7, 2001
Spinnjonte wrote: EDIT: Hur kan du känna att anledningen till att de tar fart fortkörare är att de vill få in pengar? Böterna är ju ett straff.
Jag citerar mig själv.
"Men det känns också som att anledningen dom tar fast fortkörare är för att få in pengar, inte att förebygga olyckor. "
Och då tänker jag på motorvägar. Men nu skrev jag inte det så jag får ursäkta mig.
August 7, 2001
Quarzi wrote: Även fast det är på motorvägar du menar så är det ju trots allt LAG på att man får åka i max 110 på svenska motorvägar. Några barn kanske inte springer där men det är fortfarande lag på hastigheten.
Japp men eftersom det är delade körfält och dom är byggda för hastigheter långt över 110 så tycker jag att dom kan höja till 130. Danmark har ju höjt och neråt till i europa så är det 130 på dom flesta ställena men här i sverige så sker alla olyckor på motorvägar pågrund av höga hastigheter enligt vägverket. I Danmark har inte olyckorna ökat.
November 22, 2001
54 på en 30 sträcka känns ganska oansvarigt.
Så det är inte mer än rätt.
Däremot som övriga säger om motorvägarna, tycker det kunde vara lite högre där.
Dock fick jag idag se en förklaring till varför man kanske inte ska högre.
På något sätt på en tvåfilig motorväg inte nära påfart/avfart lyckades ändå en snubbe dra in i baken på bilen framför.
March 27, 2003
Json_81 wrote:
Dock fick jag idag se en förklaring till varför man kanske inte ska högre.
På något sätt på en tvåfilig motorväg inte nära påfart/avfart lyckades ändå en snubbe dra in i baken på bilen framför.
Men det där kan ju hända i vilken hastighet som helst. Om vi ska ha hastighetsbeg. som förhindrar att olyckor sker lär det inte gå undan på våra dyra vägar.
2 Guest(s)