30-vägar.|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
30-vägar.
Nord
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 661
sp_UserOfflineSmall Offline
853323
March 5, 2005 - 12:53 am
sp_Permalink sp_Print

Är det inte max 15km/h för fort på 30 väg?
Tycker annars gränserna är bra förutom som sagt på många motorvägar där både vägar är byggda för 130 och dagens bilar klarar de hastigheterna galant. Sedan kan det gärna få byggas en egen fil vid sidan av åt alla de som inte borde befinna sig på en motorväg som ligger o kryper i 80. Jo det finns många praktexemplar.

"There's no such thing as a free lunch"
"Because I am the Only Gay in the Village" - Little Britain

kORRELITO
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 639
853343
March 5, 2005 - 1:30 am
sp_Permalink sp_Print

Det om att dom ska tjäna pengar är nog det sista jag skulle satsa på , det är nog bara ett argument från sånna som åkt fast eller tycker det är kassa lagar, tycker han är värd det om han blåser på i 54 på 30 väg....

dree
Member
Medlem
Forum Posts: 2277
853345
March 5, 2005 - 1:39 am
sp_Permalink sp_Print

Eric aka jaguLaren wrote: Det om att dom ska tjäna pengar är nog det sista jag skulle satsa på , det är nog bara ett argument från sånna som åkt fast eller tycker det är kassa lagar, tycker han är värd det om han blåser på i 54 på 30 väg....

Jag menar då på motorvägar som jag skrev tidigare i tråden.
Det är självklart att min polare ska ta sitt straff för där springer det barn.
Då jag ifrågarsätter är som sagt på motorvägar med delade körfält för där förebygger dom inte olyckor på samma sätt som på en 30-väg.
Såvida inte någon blåser på i 180.

whak
Member
Medlem
Forum Posts: 4718
853370
March 5, 2005 - 7:49 am
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker att dom skulle ha bättre fartkontroller på 30vägar. Iaf där jag bor så kollar dom 30vägarna ~1-2ggr per år. Det är 30km/h begränsat av en anledning. Och oftast är det barn som är anledning, jag tyvker att kan man inte respektera 30km/h vägar så har man inte mycket respekt. Inget illa menat mot trådskaparen eller hans kompis.

Adam
Member
Medlem
Forum Posts: 5104
853374
March 5, 2005 - 8:32 am
sp_Permalink sp_Print

Håller med dig whak! Där borde polisen va, där finns det barn osv...

Istället för att plocka folk som kör lite för fort på en motorväg.

GroundX
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1619
853407
March 5, 2005 - 10:07 am
sp_Permalink sp_Print

körde i 900kmh och blev tillsagd att jag åkte för snabbt 🙁

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
853621
March 5, 2005 - 6:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Adam wrote: [quote=Json_81] Dock fick jag idag se en förklaring till varför man kanske inte ska högre.
På något sätt på en tvåfilig motorväg inte nära påfart/avfart lyckades ändå en snubbe dra in i baken på bilen framför.

Men det där kan ju hända i vilken hastighet som helst. Om vi ska ha hastighetsbeg. som förhindrar att olyckor sker lär det inte gå undan på våra dyra vägar.

Javisst kan det det.
Och jag håller med, min poäng var att folk inte kan köra.

alrik
Member
Medlem
Forum Posts: 2923
853820
March 6, 2005 - 8:19 am
sp_Permalink sp_Print

Steel wrote: Tycker det är bra gränser vi har.
Max 20 km/h för fort på vägar upp till 69 samt max 30 km/h för fort på vägar över 70 för att man ska få behålla körkortet.

Fel fel fel.

Hade en diskution på jobbet om vid vilka hastigheter som man åker dit på olika vägar.

30 vägar och under så är det 20km/h

50 och uppåt så är det 30km/h.

Ringde nämligen till farbror polis som jobbar i länstrafikgruppen i Västmanland och frågade.

Jürgen Mc Kvack
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 892
853899
March 6, 2005 - 11:16 am
sp_Permalink sp_Print

på 30 vägar finns det inget som motiverar att köra fortare. klart om du har en person som måste till sjukhus fort annars dör personen så kan man köra fortare men inget annat

Stefan Samuelsson
Member
Medlem
Forum Posts: 3346
854184
March 6, 2005 - 9:55 pm
sp_Permalink sp_Print

fisken wrote: [quote=Steel]Tycker det är bra gränser vi har.
Max 20 km/h för fort på vägar upp till 69 samt max 30 km/h för fort på vägar över 70 för att man ska få behålla körkortet.

Fel fel fel.

Hade en diskution på jobbet om vid vilka hastigheter som man åker dit på olika vägar.

Ringde nämligen till farbror polis som jobbar i länstrafikgruppen i Västmanland och frågade.

Jaha, men jag har en polare som åkt dit för att han höll 73 på en 50-väg och då rök körkortet för att det var mer än 20 km/h för fort på en 50-väg. 😕

dree
Member
Medlem
854188
March 6, 2005 - 9:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Steel wrote: [quote=fisken][quote=Steel]Tycker det är bra gränser vi har.

Fel fel fel.

Jaha, men jag har en polare som åkt dit för att han höll 73 på en 50-väg och då rök körkortet för att det var mer än 20 km/h för fort på en 50-väg. 😕

Det är 70 och uppåt det är 30km/h för fort som kortet ryker.

I min polares fall så satt inte polisen i sin bil utan stog utomhus i kylan. Det är lite glädjande för att det visar att han gör sitt jobb.

alrik
Member
Medlem
854201
March 6, 2005 - 10:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Steel wrote: [quote=fisken][quote=Steel]Tycker det är bra gränser vi har.

Fel fel fel.

Jag har suttit med i en bil som åkt 73 km/h på 50 väg. Det resulterade enbart i böter på en bunt pengar. Har för mig att det var 1600 eller 1800kr.

dree wrote: [quote=Steel][quote=fisken][quote=Steel]Tycker det är bra gränser vi har.

Fel fel fel.

Det är 70 och uppåt det är 30km/h för fort som kortet ryker.

I min polares fall så satt inte polisen i sin bil utan stog utomhus i kylan. Det är lite glädjande för att det visar att han gör sitt jobb.

Samma sak här. Visa upp fakta som ni stödjer era påstående på.

http://www.polisen.se/inter/nodeid=13769&pageversion=1.html

När kan Polisen omhänderta mitt körkort vid hastighetsöverträdelse?
Vid överträdelse med 20 km eller mer på 30-sträckor samt 31 km eller mer på 50, 70, 90 samt 110 sträckor medför omhändertagande av körkortet på plats.

Kan det vara så att polisen har fel uppgifter på sin hemsida och ger ut fel uppgifter när man ringer och pratar med dom??

Nä, så det är bara att inse att ni har fel. 😀

dree
Member
Medlem
854204
March 6, 2005 - 10:20 pm
sp_Permalink sp_Print

fisken wrote: http://www.polisen.se/inter/no.....ion=1.html

Vid överträdelse med 20 km eller mer på 30-sträckor samt 31 km eller mer på 50, 70, 90 samt 110 sträckor medför omhändertagande av körkortet på plats.

Kan det vara så att polisen har fel uppgifter på sin hemsida och ger ut fel uppgifter när man ringer och pratar med dom??

Antingen så ljuger en del polare eller så ska dom ha tillbaka kortet. :bgrin:

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
854205
March 6, 2005 - 10:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Hur är det när man har körkortet/en under prövotiden då? Har för mig att de är lägre gräns då..

alrik
Member
Medlem
854209
March 6, 2005 - 10:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Snorch wrote: Hur är det när man har körkortet/en under prövotiden då? Har för mig att de är lägre gräns då..

Ska vara samma regler dock så får man göra om teorin och uppkörningen om man förlorar sitt körkort. Man får dvs inte tillbaka körkortet som man får om man inte har prövotid.

Sen så beror det ju på vad man har gjort för "fel" i trafiken också. Man kan ju få lov att ta om det även om man inte har prövotid. Om man förlorar körkortet över 12 månader så får man ta om det i vilket fall.

Är dock inte lika säker i denna frågan. Är bara att ringa till farbror blå och fråga alternativt söka lite på http://www.polisen.se

http://www.polisen.se/inter/no.....ion=1.html

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
854223
March 6, 2005 - 10:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Snorch wrote: Hur är det när man har körkortet/en under prövotiden då? Har för mig att de är lägre gräns då..

Har för mig att det är samma principer som gäller. Över 30km/h på 50-110 väg och över 20km/h på 30-väg resulterar i indraget körkort. Men sen om man skulle bli tagen för fortkörning inom 30km/h gränsen på 50-110 väg så får man en prick eller något liknande. Efter 3 st åker kortet. Detta under prövotiden.

Lakszen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1372
855918
March 9, 2005 - 7:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Om du vill köra snabbare så får du ta och köra på banna eller tävla, men inte på Allmän väg då du utsätter andra för skada.

Jag tycker att lagarna för fortkörning är bra som dem är, även parkeringsböterna är bra som dem är, jag tycker att dem ska höja felparkeringsavgifterna/böterna men minska parkeringsbiljetterna för det är dyrt att parkera nu för tiden.

Med felparkering menar jag okså att man inte betalar för sin P-biljett.

På så sätt tror jag att vi kommer få en mycket bättre statistik, folk som tycker det är värt att åka fast och betala 1500kr (exempel) för att inte betala biljetten som kostar 2kr/h (exempel) kan göra det men tror knappast folk tar den risken.

dree
Member
Medlem
856037
March 9, 2005 - 9:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Lakszen wrote: Om du vill köra snabbare så får du ta och köra på banna eller tävla, men inte på Allmän väg då du utsätter andra för skada.

Jag tycker att lagarna för fortkörning är bra som dem är, även parkeringsböterna är bra som dem är, jag tycker att dem ska höja felparkeringsavgifterna/böterna men minska parkeringsbiljetterna för det är dyrt att parkera nu för tiden.

Med felparkering menar jag okså att man inte betalar för sin P-biljett.

På så sätt tror jag att vi kommer få en mycket bättre statistik, folk som tycker det är värt att åka fast och betala 1500kr (exempel) för att inte betala biljetten som kostar 2kr/h (exempel) kan göra det men tror knappast folk tar den risken.

Men sen är det ju så att parkeringssystemet fungerar inte här i norrköping.
Folk som pluggar här har problem hela tiden med att hitta parkering eftersom att det knappt finns några i närheten av t.ex. komvux eller unversitetet.
Så ifall dom ska höja böterna så ska dom fixa det problemet först tycker jag.

Sen om hastighet så säger jag som innan. Inne i staden och upp till 90vägar så är hastighetsbegränsningen bra men på stora motorvägar som t.ex E4:an och E6:an så tycker inte jag att man förebygger olyckor genom att ta fortkörare såvida dom inte kör i 180.

Stefan Samuelsson
Member
Medlem
Forum Posts: 3346
856116
March 10, 2005 - 12:16 am
sp_Permalink sp_Print

fisken wrote: [quote=Steel]Jaha, men jag har en polare som åkt dit för att han höll 73 på en 50-väg och då rök körkortet för att det var mer än 20 km/h för fort på en 50-väg. 😕

Hehe, kan undra om han har blivit blåst av polisen som hade en dålig dag eller om han har ljugt för oss andra och kört över 80 på en 50-väg. 🙂

Ska förresten till trafikpolisen på studiebesök imorn. "Know your enemy" kallar vi det. :bgrin:

alrik
Member
Medlem
856145
March 10, 2005 - 3:13 am
sp_Permalink sp_Print

Steel wrote: [quote=fisken][quote=Steel]Jaha, men jag har en polare som åkt dit för att han höll 73 på en 50-väg och då rök körkortet för att det var mer än 20 km/h för fort på en 50-väg. 😕

Hehe, kan undra om han har blivit blåst av polisen som hade en dålig dag eller om han har ljugt för oss andra och kört över 80 på en 50-väg. 🙂

Ska förresten till trafikpolisen på studiebesök imorn. "Know your enemy" kallar vi det. :bgrin:

Annars är det ju ganska vanligt att dra till med "att jag har en polare som..." 😉

Du får berätta om studiebesöket imorgon om du har några tips att ge. 😛

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 412
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL