4 år för rattfylla|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
4 år för rattfylla
Deuterium
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1644
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 15, 2004 - 7:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Många blir säkert glada när de läser topic, men gubben som körde rattfull dödade 5 personer.

Tingsrätten motiverar i domen det höga fängelsestraffet med att chaufförens brott är mycket allvarligt.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polo.....nderType=6

Han borde fått så mycket högre fängelsestraff och framförallt betala mycket, mycket mer i skadestånd samt borde anhöriga få massor av pengar från brottsofferfonden. En person som kör rattfull borde få fängelse, möjligt att man slipper undan med av med körkortet för livet, samt skyhöga böter till brottsofferfonden ifall man "bara" har 0.2promille i blodet.

Anhöriga till offer borde få mycket mer än ynka 25 000 kr som i det här fallet. Blev själv nyligen av med mormor (visserligen naturligdöd), det svider utav fan. När någon dör, oavsett ifall det är någon som kanske inte är en så nära så svider det, ni som vet vem Paddan är vet vad jag talar om.

Nej, bristande respekt för andra liv borde bestraffas mycket mer än det görs nu.

BloodMan
Member
Medlem
Forum Posts: 5990
797145
December 15, 2004 - 8:01 pm
sp_Permalink sp_Print

ja det är helt sjukt.... dödade 5 personer och bara det lilla..

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
797146
December 15, 2004 - 8:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Var det han som var berusad också o åkte från en finlandsfärja eller liknande?
Isf tycker jag han borde fått högre straff, utan o veta om omständigheterna

Krqagyzzz
Member
Medlem
Forum Posts: 7176
797153
December 15, 2004 - 8:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker att strafflängden är tillräcklig, ganska lagom om jag får säga det själv. Att låsa in folk i 10-15 år hjälper inte, den skylldige kommer inte att köra mindre rattfull för det (möjligtvis att han inte kommer att köra rattfull under de år han sitter inne då). Det viktigaste är att vi får en ändring i mönstret och då på något sätt antingen framtvingar alkolås i bilarna eller kanske ser till att besättningarna på de fartyg som transporterar lastbilarna på något sätt får makt att alkotesta misstänkta förare innan de kör av.

Dock så tycker jag att skadeståndet var ganska lågt, lägg på ett par noller till så kanske vi kan börja snacka.

Krqagyzzz
Member
Medlem
797159
December 15, 2004 - 8:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: Var det han som var berusad också o åkte från en finlandsfärja eller liknande?
Isf tycker jag han borde fått högre straff, utan o veta om omständigheterna

Det var en lastbilschauför som åkte med fartyget M/S Skåne från Rostock (Tyskland) till Trelleborg. Olyckan händer i senare i skåne, mins dock inte riktigt var (kanske kan någon skåning säga var).

fotnot: M/S Skåne har nu slutat sälja starköl i baren, de säljer nu mera bara mellanöl.

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
797169
December 15, 2004 - 8:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Själv anser jag att rattfylla ska jämföras med dråpförsök eller liknande.
Oavsett om man orsakar en olycka eller inte.

Deuterium
Kommer du hit ofta?
Medlem
797172
December 15, 2004 - 8:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Krqagyzzz wrote: Jag tycker att strafflängden är tillräcklig, ganska lagom om jag får säga det själv. Att låsa in folk i 10-15 år hjälper inte, den skylldige kommer inte att köra mindre rattfull för det (möjligtvis att han inte kommer att köra rattfull under de år han sitter inne då). Det viktigaste är att vi får en ändring i mönstret och då på något sätt antingen framtvingar alkolås i bilarna eller kanske ser till att besättningarna på de fartyg som transporterar lastbilarna på något sätt får makt att alkotesta misstänkta förare innan de kör av.

Dock så tycker jag att skadeståndet var ganska lågt, lägg på ett par noller till så kanske vi kan börja snacka.

Ge mig en anledning, en icke ekonomisk anledning, till att han inte ska sitta inne mer än 4 år?

Callister
Member
Medlem
797176
December 15, 2004 - 8:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Deuterium wrote: [quote=Krqagyzzz]Jag tycker att strafflängden är tillräcklig, ganska lagom om jag får säga det själv. Att låsa in folk i 10-15 år hjälper inte, den skylldige kommer inte att köra mindre rattfull för det (möjligtvis att han inte kommer att köra rattfull under de år han sitter inne då). Det viktigaste är att vi får en ändring i mönstret och då på något sätt antingen framtvingar alkolås i bilarna eller kanske ser till att besättningarna på de fartyg som transporterar lastbilarna på något sätt får makt att alkotesta misstänkta förare innan de kör av.

Ge mig en anledning, en icke ekonomisk anledning, till att han inte ska sitta inne mer än 4 år?

För han ångrade sig. Och det var ju inte uppsåttligt.. 🙂 Och i.o.m att han inte var psykisk sjuk så skulle han nog lära sig läxan om han nu satt 15 år eller 5 år.

Deuterium
Kommer du hit ofta?
Medlem
797182
December 15, 2004 - 8:24 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: Själv anser jag att rattfylla ska jämföras med dråpförsök eller liknande.
Oavsett om man orsakar en olycka eller inte.

Det borde gälla alla former där man inte är försiktig när det gäller människoliv.

Vid gissslandrama borde polisen få order att skjuta vid första tillfället då gisslan inte är i direkt fara av skottlossning.

Deuterium
Kommer du hit ofta?
Medlem
797185
December 15, 2004 - 8:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: [quote=Deuterium][quote=Krqagyzzz]Jag tycker att strafflängden är tillräcklig, ganska lagom om jag får säga det själv. Att låsa in folk i 10-15 år hjälper inte, den skylldige kommer inte att köra mindre rattfull för det (möjligtvis att han inte kommer att köra rattfull under de år han sitter inne då). Det viktigaste är att vi får en ändring i mönstret och då på något sätt antingen framtvingar alkolås i bilarna eller kanske ser till att besättningarna på de fartyg som transporterar lastbilarna på något sätt får makt att alkotesta misstänkta förare innan de kör av.

För han ångrade sig. Och det var ju inte uppsåttligt.. 🙂 Och i.o.m att han inte var psykisk sjuk så skulle han nog lära sig läxan om han nu satt 15 år eller 5 år.

Många förstår inte värdet av hämnd.

Callister
Member
Medlem
797188
December 15, 2004 - 8:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Men det är ju vad det går ut på.. att han ska komma ut när han inte är en fara för samhället.. liksom vad tjänar vi på att stänga in alla i 40 år?
Det är bättre som krawefewfewfe(osv) säger att vi ska förebygga med alkolås osv

Krqagyzzz
Member
Medlem
797195
December 15, 2004 - 8:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Deuterium wrote: [quote=Krqagyzzz]Jag tycker att strafflängden är tillräcklig, ganska lagom om jag får säga det själv. Att låsa in folk i 10-15 år hjälper inte, den skylldige kommer inte att köra mindre rattfull för det (möjligtvis att han inte kommer att köra rattfull under de år han sitter inne då). Det viktigaste är att vi får en ändring i mönstret och då på något sätt antingen framtvingar alkolås i bilarna eller kanske ser till att besättningarna på de fartyg som transporterar lastbilarna på något sätt får makt att alkotesta misstänkta förare innan de kör av.

Han är ingen kriminellt belastad person förutom detta, han kommer troligen aldrig mer göra något brottsligt varkensig om han sitter 5, 10, 15 eller 42 år. 4 år räcker gott och väl för en person att tänka över sina synder. Mannen som körde kommer troligen att må taskigt resten av livet pga att han har 5 personers liv på sitt samvete (och det ska han allt ha), men att låta han sitte inne och kosta pengar utan att det gör någon nytta tycker jag är helt onödigt.

Däremot så tycker jag att personer som åker in för tredje gången (tex.) borde få kraftigt höjda straff, de är de återkommande brottslingarna som är problemet.

Deuterium
Kommer du hit ofta?
Medlem
797196
December 15, 2004 - 8:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: Men det är ju vad det går ut på.. att han ska komma ut när han inte är en fara för samhället.. liksom vad tjänar vi på att stänga in alla i 40 år?

Hämd, så enkelt är det.

Callister
Member
Medlem
797197
December 15, 2004 - 8:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Deuterium wrote: [quote=Callister]Men det är ju vad det går ut på.. att han ska komma ut när han inte är en fara för samhället.. liksom vad tjänar vi på att stänga in alla i 40 år?

Hämd, så enkelt är det.

Jo så kan man ju också tänka... Men det är inte sunt för någon av parterna

Deuterium
Kommer du hit ofta?
Medlem
797199
December 15, 2004 - 8:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Krqagyzzz wrote: [quote=Deuterium][quote=Krqagyzzz]Jag tycker att strafflängden är tillräcklig, ganska lagom om jag får säga det själv. Att låsa in folk i 10-15 år hjälper inte, den skylldige kommer inte att köra mindre rattfull för det (möjligtvis att han inte kommer att köra rattfull under de år han sitter inne då). Det viktigaste är att vi får en ändring i mönstret och då på något sätt antingen framtvingar alkolås i bilarna eller kanske ser till att besättningarna på de fartyg som transporterar lastbilarna på något sätt får makt att alkotesta misstänkta förare innan de kör av.

Han är ingen kriminellt belastad person förutom detta, han kommer troligen aldrig mer göra något brottsligt varkensig om han sitter 5, 10, 15 eller 42 år. 4 år räcker gott och väl för en person att tänka över sina synder. Mannen som körde kommer troligen att må taskigt resten av livet pga att han har 5 personers liv på sitt samvete (och det ska han allt ha), men att låta han sitte inne och kosta pengar utan att det gör någon nytta tycker jag är helt onödigt.

Däremot så tycker jag att personer som åker in för tredje gången (tex.) borde få kraftigt höjda straff, de är de återkommande brottslingarna som är problemet.

För att anhöriga till offert troligen skulle må mycket bättre av att han fick sitta inne längre.

Callister
Member
Medlem
797202
December 15, 2004 - 8:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja men. Om man tänker att man bara vill ha hämnd så är det osunt tänkande o det mår man inte bra av...

Deuterium
Kommer du hit ofta?
Medlem
797203
December 15, 2004 - 8:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: [quote=Deuterium][quote=Callister]Men det är ju vad det går ut på.. att han ska komma ut när han inte är en fara för samhället.. liksom vad tjänar vi på att stänga in alla i 40 år?

Hämd, så enkelt är det.

Varför är det inte sunt?

MULLVADEN
Member
Medlem
Forum Posts: 4226
797205
December 15, 2004 - 8:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Rattfylla o sen köra ihjäl nån borde vara Mord eller Dråp o LÅNGT straff på..
kör man rattfull så vet man att man att man e i ett dödligt vapen utan kontroll.

Fattar inte att staten inte gör nåt om lagändringen asså.. helt skadat asså..

Krqagyzzz
Member
Medlem
797206
December 15, 2004 - 8:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Deuterium wrote: [quote=Krqagyzzz][quote=Deuterium][quote=Krqagyzzz]Jag tycker att strafflängden är tillräcklig, ganska lagom om jag får säga det själv. Att låsa in folk i 10-15 år hjälper inte, den skylldige kommer inte att köra mindre rattfull för det (möjligtvis att han inte kommer att köra rattfull under de år han sitter inne då). Det viktigaste är att vi får en ändring i mönstret och då på något sätt antingen framtvingar alkolås i bilarna eller kanske ser till att besättningarna på de fartyg som transporterar lastbilarna på något sätt får makt att alkotesta misstänkta förare innan de kör av.

För att anhöriga till offert troligen skulle må mycket bättre av att han fick sitta inne längre.

Säkerligen, men nu kan man inte tänka på alla anhörigas hämdtankar, skulle vi göra det så skulle Sverige fortfarande ha dödsstraff. Folk ska sitta inne så länga att det inte gör om brottet igen och när det gäller rattfylla och folk som dött så tror jag inte det tar ett liv sona det.

Callister
Member
Medlem
797212
December 15, 2004 - 8:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Deuterium wrote: [quote=Callister][quote=Deuterium][quote=Callister]Men det är ju vad det går ut på.. att han ska komma ut när han inte är en fara för samhället.. liksom vad tjänar vi på att stänga in alla i 40 år?

Hämd, så enkelt är det.

Varför är det inte sunt?

Hur tror du man mår om man går omkring och är förbannad och hämdlysten inför någon hela tiden? Om man klarar av att ta steget, som är att förlåta. Som itne många kan.. då lovar jag att det känns bättre. I detta fall är det inte många som skulle det dock

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 364
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL