October 24, 2002
Krqagyzzz wrote: [quote=Deuterium][quote=Krqagyzzz][quote=Deuterium][quote=Krqagyzzz]Jag tycker att strafflängden är tillräcklig, ganska lagom om jag får säga det själv. Att låsa in folk i 10-15 år hjälper inte, den skylldige kommer inte att köra mindre rattfull för det (möjligtvis att han inte kommer att köra rattfull under de år han sitter inne då). Det viktigaste är att vi får en ändring i mönstret och då på något sätt antingen framtvingar alkolås i bilarna eller kanske ser till att besättningarna på de fartyg som transporterar lastbilarna på något sätt får makt att alkotesta misstänkta förare innan de kör av.
Dock så tycker jag att skadeståndet var ganska lågt, lägg på ett par noller till så kanske vi kan börja snacka.
Ge mig en anledning, en icke ekonomisk anledning, till att han inte ska sitta inne mer än 4 år?
Han är ingen kriminellt belastad person förutom detta, han kommer troligen aldrig mer göra något brottsligt varkensig om han sitter 5, 10, 15 eller 42 år. 4 år räcker gott och väl för en person att tänka över sina synder. Mannen som körde kommer troligen att må taskigt resten av livet pga att han har 5 personers liv på sitt samvete (och det ska han allt ha), men att låta han sitte inne och kosta pengar utan att det gör någon nytta tycker jag är helt onödigt.
Däremot så tycker jag att personer som åker in för tredje gången (tex.) borde få kraftigt höjda straff, de är de återkommande brottslingarna som är problemet.
För att anhöriga till offert troligen skulle må mycket bättre av att han fick sitta inne längre.
Säkerligen, men nu kan man inte tänka på alla anhörigas hämdtankar, skulle vi göra det så skulle Sverige fortfarande ha dödsstraff. Folk ska sitta inne så länga att det inte gör om brottet igen och när det gäller rattfylla och folk som dött så tror jag inte det tar ett liv sona det.
Tycker man i alldra högsta grad ska tänka på hämd, behöver inte vara så "sund" alltid.
October 24, 2002
Callister wrote: [quote=Deuterium][quote=Callister][quote=Deuterium][quote=Callister]Men det är ju vad det går ut på.. att han ska komma ut när han inte är en fara för samhället.. liksom vad tjänar vi på att stänga in alla i 40 år?
Det är bättre som krawefewfewfe(osv) säger att vi ska förebygga med alkolås osv
Hämd, så enkelt är det.
Jo så kan man ju också tänka... Men det är inte sunt för någon av parterna
Varför är det inte sunt?
Hur tror du man mår om man går omkring och är förbannad och hämdlysten inför någon hela tiden? Om man klarar av att ta steget, som är att förlåta. Som itne många kan.. då lovar jag att det känns bättre. I detta fall är det inte många som skulle det dock
Tror du själv har förespråkat att man ska anpassa sig efter majoriteten, som du säger, de flesta kan inte förlåta.
June 18, 2001
Obelix, Krqagyzzz och Callister säger bra saker.
Man kan känna hämndbegär för många saker, även sådant som inte är olagligt. Lagen tar inte hänsyn till begären då, och ska således inte heller göra det när det gäller brottslingar. Fängelsestraff är ett frihetsberövande liksom allt annat och bör minimeras så gott det går.
October 24, 2002
Jerry wrote: Obelix, Krqagyzzz och Callister säger bra saker.
Man kan känna hämndbegär för många saker, även sådant som inte är olagligt. Lagen tar inte hänsyn till begären då, och ska således inte heller göra det när det gäller brottslingar. Fängelsestraff är ett frihetsberövande liksom allt annat och bör minimeras så gott det går.
Har du misst någon nära i mogen ålder? Politiskkorrekthet funkar bara hos sossefittor...
May 17, 2002
Deuterium wrote: [quote=Jerry]Obelix, Krqagyzzz och Callister säger bra saker.
Har du misst någon nära i mogen ålder? Politiskkorrekthet funkar bara hos sossefittor...
Det finns män inom SAP med, bara ifall du missat...
June 18, 2001
Deuterium wrote: [quote=Jerry]Obelix, Krqagyzzz och Callister säger bra saker.
Nej då. Jag kommer säkert att bli lika arg som alla andra om något sådant händer, men jag litar mer på de åsikter jag har när jag är vid mina sinnens fulla bruk. De är bäst i längden. Annars skulle jag lika gärna kunna påstå att misshandel också skulle vara lagligt, för visst finns det tilfällen då jag skulle vilja slå någon.
October 24, 2002
Krqagyzzz wrote: [quote=Deuterium][quote=Jerry]Obelix, Krqagyzzz och Callister säger bra saker.
Det finns män inom SAP med, bara ifall du missat...
Hade jag skrivit isär det hade jag förstått det lustiga.
Jerry wrote: [quote=Deuterium][quote=Jerry]Obelix, Krqagyzzz och Callister säger bra saker.
Nej då. Jag kommer säkert att bli lika arg som alla andra om något sådant händer, men jag litar mer på de åsikter jag har när jag är vid mina sinnens fulla bruk. De är bäst i längden.
Men är det inte bra att veta hur man känner i andra lägen, så man kan anpassa. Klart man kan leva i en drömvärld där sådant här aldrig händer, men nu händer detta och kommer att fortsätta hända i all evig tid, så därför bör man kanske tänka på att slänga in en smula hämnd när man sätter straff.
November 29, 2001
Krqagyzzz wrote: Jag tycker att strafflängden är tillräcklig, ganska lagom om jag får säga det själv. Att låsa in folk i 10-15 år hjälper inte, den skylldige kommer inte att köra mindre rattfull för det (möjligtvis att han inte kommer att köra rattfull under de år han sitter inne då). Det viktigaste är att vi får en ändring i mönstret och då på något sätt antingen framtvingar alkolås i bilarna eller kanske ser till att besättningarna på de fartyg som transporterar lastbilarna på något sätt får makt att alkotesta misstänkta förare innan de kör av.
Dock så tycker jag att skadeståndet var ganska lågt, lägg på ett par noller till så kanske vi kan börja snacka.
Det handlar väl inte så mycket om att att rehabilitera honom (dvs. få honom att sluta köra ratfull), det handlar om att ge personen ett straff för hans gärningar och det straffet är på tok för lågt.
Inte ens ett år per dödsoffer för fan.
Man bör förlåta misstag, olyckor, missöden, små snedsteg. Men att sätta sig bakom ratten full och köra ihjäl folk ser jag ingen som helst anledning att förlåta (varken från samhällets sida eller individernas).
Om någon går ut och skjuter folk på måfå, vad finns det för anledning att förlåta honom. För att förlåta någon måste det ju finnas ett litet kort av brist på ont uppsåt i gärningsmannens handlingar.
Usch nä, inte ska man slösa bort förlåtelse på dem som inte förtjänar det.
June 18, 2001
Om man inte ger människor straff av rent utilitaristiska skäl - dvs. för att förhindra brottslighet - varför gör man det då? "Ett straff för hans gärningar"? Talar du om att straffa honom för att han har gjort någonting som är moraliskt fel? Det är ju fullkomligt godtyckligt i såfall. Vi kan lika gärna låta katolska kyrkan sköta rättssystemet. De har säkert intressanta förslag. Ännu värre är att låta en faktor han inte har kontroll över styra hans straff - hur många som dog ("ett år per dödsoffer").
Problemet med fängelsestraff är att det inte är effektivt varken i förebyggande eller "botande" syfte. Man avskräcks inte lätt av saker som ligger långt fram i tiden, eller som är udragna. Ungefär som att man lätt äter den där pizzan för att tillfredsställa ett omedelbart begär, trots att man vet att det är dåligt i längden.
October 24, 2002
Jerry wrote: Om man inte ger människor straff av rent utilitaristiska skäl - dvs. för att förhindra brottslighet - varför gör man det då? "Ett straff för hans gärningar"? Talar du om att straffa honom för att han har gjort någonting som är moraliskt fel? Det är ju fullkomligt godtyckligt i såfall. Vi kan lika gärna låta katolska kyrkan sköta rättssystemet. De har säkert intressanta förslag. Ännu värre är att låta en faktor han inte har kontroll över styra hans straff - hur många som dog ("ett år per dödsoffer").
Så du tycker något är morliskt fel för att det är moraliskt. Hmm
February 4, 2003
Problemet är att ni "säger bla bla". Det är ju fullkomligt sjukt det samhället som Socce-sverige dragit till.
Det är ju rätt att man kan vara politiskt korrekt i en dikskussion. Men straffet är på tok för lågt. Oavsett vad ni säger.
Han har dödat fem personer. Medvetet. Man sätter sig inte på båten och dricker sprit om man vet att man är yrkeschaffis och snart ska köra lastbil. Det gör man bara inte. Redan där är brottet begått.
Man kan inte skylla på att han inte var vid sina sinnes fulla bruk då han "redan var full" och inte tänkte på konsenkvenserna. Så fan heller! Han visste exakt vad han gjorde när han beställde in sin sprit. Han visste att det han gjorde var både olagligt och livsfarligt. Ändå valde han att trotsa reglerna. Han bröt mot våra samhällsregler. Minst 10 års fängelse direkt. Utan tvekan. MINST.
I Sverige är det värre på straffskalan att inte betala sina CSN skulder, eller skatte skulder, än att döda fem personer. Helt sjukt. Hjärndött. Men är man svin i regeringen så behöver man väl alla ören för att försörja sina lyxlägenheter. Och då vill man ju inte slösa dem på onödiga saker som fängelser. De viktigaste personerna inom regeringen har ju ganska fullgott skydd ändå med säkerhetsvillor, lyxbilar, regeringsplan, livvakter och liknande.
Och det ska inte behövas en massa nollvissioner, alkohols lås och liknande. Eller är vi människor verkligen så inkompetenta varelser att vi inte kan ta eget ansvar någongång?
Om vi ska skydda oss mot allting så blir det tokdyrt och jobbigt. Dock är det väl bra att man i framtiden bygger in alkohol lås i grundutöfrande på en bil. Speciellt ska det väl vara en LAG på att det ska finnas på lastbilar inom EU. Kan gott svinen i Frankrike och även Bryssel besluta. Även om de var så idiotiska och gav åkerierna en massa fördelar på vår svenska marknad, där vi har ett fint järnvägsnät i grunden.
June 18, 2001
Deuterium wrote: [quote=Jerry]Om man inte ger människor straff av rent utilitaristiska skäl - dvs. för att förhindra brottslighet - varför gör man det då? "Ett straff för hans gärningar"? Talar du om att straffa honom för att han har gjort någonting som är moraliskt fel? Det är ju fullkomligt godtyckligt i såfall. Vi kan lika gärna låta katolska kyrkan sköta rättssystemet. De har säkert intressanta förslag. Ännu värre är att låta en faktor han inte har kontroll över styra hans straff - hur många som dog ("ett år per dödsoffer").
Så du tycker något är morliskt fel för att det är moraliskt. Hmm
Så kan man uttrycka det. 🙂
Nej, jag tycker det är fel därför att det öppnar upp för godtycklighet inom rättsväsendet. Kan någon stå bakom det? Ja, tydligen. Oavsett vilket ville jag poängtera det.
Är man överens om att man ska låta människor leva fritt i så stor utsträckning som möjligt får man problem med att vara konsekvent om man straffar folk på moraliska grunder.
June 18, 2001
davidhellmyrs - du säger själv att brottet begicks redan när chauffören satte sig full bakom ratten, men ändå använder du antalet offer som något mätintstrument för graden av hans brott. Jag tycker att det är lite motsägelsefullt.
Jag håller med dig om att brottet begicks när han satte sig bakom ratten, och att straffet för det ska vara så grovt som krävs för att folk ska sluta köra onyktra. Många års fängelse, om det hade varit effektivt. Kanske andra straff. I vilket fall, min poäng är att om man kör onykter och inte dödar någon så har man inte gjort sig skyldig till ett mindre brott - den medvetna handlingen är densamma som om man dödar någon. Den enda skillnaden är att man har tur. Ska tur (och otur) avgöra hur hårt straff man ska få?
1 Guest(s)