February 4, 2003
På sätt och viss förstår jag din tankegång.
Men jag tycker ändå straffet ska stå i propostion med hur många man skadar. Likadant överallt. Om man skjuter 10 st så betraktas det som allvarligare än att man skjuter 1 person.
Dock håller jag med dig om att straffet för att överhuvudtaget köra full ska bli avsevärt högre. Avsevärt. Nästan i samma klass som att köra på någon. För det är som sagt tur att man "klarar sig". Och det ska det inte vara helt.
Kunde vara ett grundstraff för att köra grovt rattfull om kanske 5 år. Oavsett omständigheterna. Och om någon "dödas" så får man mord, alternativt vålande till annans död DESSUTOM, utöver grundstraffet.
Eller liknande.
Nej nu måste jag dra ut 😛
Skolfest ikväll.
Ha're bra allesamm!
March 15, 2002
davidhellmyrs wrote: På sätt och viss förstår jag din tankegång.
Men jag tycker ändå straffet ska stå i propostion med hur många man skadar. Likadant överallt. Om man skjuter 10 st så betraktas det som allvarligare än att man skjuter 1 person.
Problemet är ju bara att brottet är exakt det samma oavsett om personen ifråga krockar med ett lastbilssläp, en personbil med en person i eller en skolbuss med 30 barn. Isåfall så är det ju bara slumpen som avgör hur hårt straff personen ska få.
February 4, 2003
På sätt och vis förstår jag dig sPaZz. Brottet är detsamma att du kört rattfull vilket som sagt borde resultera i ett "grundstraff". (även om du inte kört ihjäl någon, utan bara kört ner en lyktstople)
Men om du dödar 4 st skolbarn så ska du dessutom kanske bli skyldig till mord, alt. vålande till annans död.
Maxstraffet ska dock inte kunna vara längre än 14år kanske. Max. Lägsta kanske 5år. Den som kör rattfull är ju bara riktigt inkompetent och inte värdig att vistas ute i samhället. Och förhoppningsvis mognar han på 5år och slipper sina "ohh jag måste ha sprit för att våga snacka"-symtom på fester. Då har han sunt förnuft och tar taxin istället.
Återkommande brott ska resultera i ett skott i pannan. Nej, jag vet faktiskt inte hur det ska gå till.
Men jag har ingen pålit till det system som är idag. Tycker det är åt helvete när det nästan är värre att inte betala sina skatteskulder, piratkopiera och liknande (kommersiela och statliga intressen) än att köra ihjäl folk.
July 27, 2002
Där håller jag med dig. Men det handlar åter igen om man gjorde det medvetet eller inte. I det fall du beskriver är det rätt åt pipsvängen men det handlar om att det alltid är medvetet när man gör något skattebedägeri eller liknande.
Och visst, det är medvetet när man dricker den där ölen innan man kör bil, man det är inte uppsåttligt att döda någon, även om chansen finns.
February 4, 2003
Tolkningsfråga.
Jag tycker fortfarande att man inte bör dricka ölen. Och om man dricker den så har man gjort ett medvetet val. Tyvärr. Och då är man inte värdig att vistas ute i samhället.
Inför noll gräns. Tillåt ingen alkolhol överhuvudtaget. Tyvärr vet inte folk att man inte bör dricka mer än kanske en lättöl. Utan de försöker lägga sig på gränsen. Och när man väl nått gränsen, så är det inte allt för svårt att få i sig för mycket (det vet alla som har druckit...).
Om man har en nollgräns så kan vi inte skylla på att vi inte "visste" i alla fall.
Om man då dricker och kör, då har man satt sitt eget liv i större värde än andras, och då är man inte värdig att vistas ute i samhället. För i samhället lever vi kollektivt och ska vistas tillsammans på allmäna vägar. Om någon vill köra som en kemikaze så får de försöka få in en bil i sin cell på fängelset.
Men det är klart det är en tolkningsfråga. Alla tycker olika. Men jag tycker som sagt att det är skitsamma om det är medvetet i den omfattning du menar. Det ÄR ett mord (alt. vålande till annans död) om du sätter dig bakom ratten. För du vet att du måste komma hem från festen (eller dylikt) och då ser du till att inte dricka överhuvudtaget eller komma dit med annat transportsätt.
Lite lång parallel.
Ska man få lägre straff om man fyller i sin skatteblankett (och råkar "skattefuska") om man är påverkad? Eller ska man vara klok nog och inte dricka under sådana omständigheter?
2 Guest(s)