October 28, 2002
Jag har några Persondatafrågor, ska ha prov imorgon och är inte riktigt säker på dessa:
1. Vad är Interlaced?
2. Hur räknar man ut antal färger x-bitar har?
3. Vad skiljer Stordator och minidator? Alltså inom "Persondata".
4. Vad innebär att bilden på en skärm är skalbar?
5. Hur exakt funkar PnP (Plug and Play)?
Mycket tacksam över snabba svar :-*
April 20, 2002
Coolt...jag har ju ägt dator i runt 15 år och jag kan inte svara på EN av de frågorna. Tur man inte behöver ha körkort för att hantera datorer...hehe.
Min fiskeblogg:
specimenfiske.se
October 7, 2002
WiCHeR wrote: PnP är väll att det inte behövs några drivrutiner elelr någe? bara stoppa in skiten så funakr det direkt , inte fan vad jag , men är väll det om jag inte har för mycke fel =)
En av frågorna:
Hur exakt fungerar PnP?
Bör man inte typ ha doktorerat i datateknik/hårdvara för att kunna tillräckligt mycket för att svara på den frågan på ett genomträngande sätt?
Vill man vara lite lätt på det där med exakt kan man skriva:
stäng av datorn. (om det inte är exempelvis USB som är "hotpluggable")
sätt i hårdvaran.
Starta datorn.
--
stordatorer är datorer som fyller ett mindre rum. Minidatorer är minidatorer i den meningen att de är mindre än stordatorer, ett skåp eller så räcker alltså. De var mycket moderna på 70- och 80-talet....
--
Resten får vara för min del...
February 1, 2002
1.Interlaced är att skärmen "skriver" upp varannan rad på skärmen och noninterlaced fixar hela skärmen i ett svep.. för att få det så flimmerfritt som möjligt används såklart noninterlaced
2.t.ex GIF-bilder kan visa 256 färger, och det är samma som ett bitdjup om 8 bitar... så om man delar 8 med 256 så får man ju 32 färger på 1 bit 🙂
är säkert ute o cyklar där men 😉
3.En stordator är väl mer som en kraftfull server och minidator en vanlig persondator.
4.Att bilden är skalbar betyder att oavsett i vilken upplösning du har så ska en t.ex bild inte ska se jättestor ut på en skärm som har hög upplösning eller jätteliten på en som har låg.
5.PnP betyder helt enkelt att du kan ansluta en ny enhet till datorn utan att behöva tala om det för operativsystemet, utan det känner automatiskt av om något nytt kort etc har satts i.
October 7, 2002
Starscream wrote: 2.t.ex GIF-bilder kan visa 256 färger, och det är samma som ett bitdjup om 8 bitar... så om man delar 8 med 256 så får man ju 32 färger på 1 bit 🙂
är säkert ute o cyklar där men 😉
I "snälla" system är antalet färger 2^bitantalet.
Dvs
1 bit = monokromt
4 bit = 16 färger
8 bit = 256 färger
15 bit = 32768 färger
16 bit = 65536 färger
24 bit = ca 16,7 miljoner färger
Men så kommer man då till 32 bit... som också har 16,7 miljoner färger, och de sista 8 bitarna gör något annat trevligt (vet inte exakt vad)...
För att ställa till det ännu mer så finns det nyare grafikkort som representerar färginformationen på helt andra sätt, inklusive flyttalsrepresentation!
May 22, 2001
Fråga 1;
http://internet.physto.se/html/gif.html
Fråga 2;
Svar redan angivit.
Fråga 3;
Minidator; http://domino.idg.se/cs/sprak....../minidator
Stordator; http://susning.nu/Stordator
1 Guest(s)