November 4, 2001
Rune wrote: Det känns som den dagen man "åker fast" närmar sej för varje dag som går. :-k
Och det är precis den känslan dom vill ingjuta!
... vilket också är det enda "effektiva" dom kan göra, att skrämma folk.
Frågan är bara vad som är värst, att bryta mot grundlagar eller att piratkopiera 🙄
March 14, 2001
dupa666 wrote: [quote=Snorch][quote=beta][quote=serdna]alltså jag har tänkt på en sak. Man kan väll inte bestraffa en familj för att de har laddat hem olagligheter utan man måste ju bevisa att just jag eller just min bror har det. Om vi bara skyller på varandra så borde de inte kunna göra nått. För jag kan säga att det var han som lånaqde min dator och han tvärtom. Så alltså borde det vara omöjligt att sätta dit en familj med fler än två om ingen erkänner. HAr jag rätt?
Den som står för abbonemanget har ansvaret för att inga olagligheter görs.
Japp, är ungefär som med fortkörning och fartkameror (de efter vägen), fottas bilen är det ägaren som får betala även fast det var grannen som körde..
Eeh nej. Kan du inte bevisa vem som kör bilen kan du inte få böter.
Håll handen för ansiktet och du är safe
Nu blev jag lite osäker, hörde detta förra året att det var påväg att ändras och antog att det blev så. Men läste precis på VV.se att det togs ett beslut 15 oktober 2005 att det är strikt föraransvar, så då stämmer det som du säger, känner man inte igen föraren avskrivs ärendet..
Fint.. Då behöver man inte oroa sig.. 🙂
October 3, 2004
Så jagas fildelarna
1. Antipiratbyråns personal går ut på fildelningsprogram som Limewire och DC++.
2. Med hjälp av en programvara, sannolikt ett så kallat trackingprogram, letar byrån upp ip-adresser som fildelar.
3. Byrån tar fram ip-adresser, alias, filnamn, sökväg, tidpunkt och vilken server datorn är uppkopplad mot.
4. Informationen tas hem och sparas i en databas.
5. Sedan skickar byrån ett varningsbrev till ip-adressernas internetleverantör och polisanmäler i vissa fall.
Det där kan ju inte stämma.
Har ingen erfarenhet av Limewire men på DC så kan de ju inte få reda på något sådant om de inte själva är med och skickar/laddar ner.
Snacka om värdelöst register om de bara registrerat att personerna befunnit sig på en hubb.
1 Guest(s)