45 minuter|Page 3|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
45 minuter
-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
Forum Posts: 4679
sp_UserOfflineSmall Offline
421433
September 26, 2003 - 9:58 am
sp_Permalink sp_Print

NH|Falcon wrote:

Erfarenhet är inte att kunna köra 300km/h, det klarar vilken j**la idiot som helst.
Erfarenhet i trafiken är något helt annat.

Exakt..
För att köra fort behöver man ju bara hålla nere gasen blunda med ena ögat och hoppas på att inget händer.. 😛
Men funkar det en gång så har man ju fått erfarenhet och då funkar det säkert igen... laugh

heimdal
Member
Medlem
Forum Posts: 2779
421442
September 26, 2003 - 10:13 am
sp_Permalink sp_Print

allt har väl att göra med mogenhet också

Stefan Samuelsson
Member
Medlem
Forum Posts: 3346
421516
September 26, 2003 - 11:39 am
sp_Permalink sp_Print

http://www.youfindall.com/blackrace/

Den formen av streetrace som vi borde se mer av så vi får bort det olagliga. Roligare med blackrace eftersom man får reda på tid och sluthastighet.

sebbe2
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 179
421538
September 26, 2003 - 12:43 pm
sp_Permalink sp_Print

-=*ThE_cRoW*=- wrote: [quote=Laglorden]Tja, hur stor andel av antelet döda beror på för hög fart? 25%?

Att vi inte har ännu fler döda i trafiken beror på att ett antal andra bilister får ta ansvar för dem som kör som idioter.

Jag är inte mycket för att ropa efter fler poliser som lösningar men i det här fallet borde vi ha fler trafikpoliser och höga böter för att en del använder bilen mot sina medtrafikanter på samma sätt som resande av livsfarligt vapen.

99% av alla döda i trafiken beror på att hastigheten var för hög.. Försök argumentera emot det... 🙄

De skulle vara häftigt om det fanns någon speciell polisstyrka som hade 800 hästars bilar och var extremtränade på att köra fort och fånga fartsyndare..
Plus lite vapen på bilen skulle va kul! Ex emp kanon,olja,smoke och varför inte spikar/pilar man kan sikta in på den man ska fångas däck.. 😀

Smirnoff wrote:
Dom som kör streetrace är mycket erfarna bilförare, och de kan sätta gränser.

Jo visst!! laugh laugh laugh

Vem som helst kan väl delta!! Kanske den 18 åriga pojken som tagit körkort dagen innan och nu är ute och "joyriding" sin farsas Porsche me 400 hästar.. :cy:

keffing wrote:
hmm... tyckte att programmet inte var så värst objektivt... men vad kan man förvänta sig av tv3...?

Utveckla!
Det här var väl en av de mer objektiva dockumentärer 3'an gjort.

det finns en polis bil i sundsvall som kan plocka in motorcycklar

och hur moget var det att börja snakka om mogen het i en sån här tråd då

sebbe

Brillko
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 5
421646
September 26, 2003 - 3:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Alkohol och Yrkestrafik Samt knark. Lite ödet oxå. Jag tycker det e helt ok att slopa Alkohol, knark. Men vill gärna ha kvar yrkestrafiken.

Inte en enda person omkom i år på arrangerade streetrace.

Så ManiacBlue. Du får trappa ner lite innan du kissar på dig. ,)

Brillko
Medlem
421651
September 26, 2003 - 3:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Sen får ni gärna Skilja på Streetrace och vad gemene man tror är streetrace. Streetrace kör man rakt fram mot en motståndare på 201 eller 402m Oftats den kortaste av dessa två.

Vi som förare av de lite tyngre gardet har massa säkerhet i vårt tänkande. Dels våran egen med bur, hjälm, osv. Dels andras eftersom vi bara kör när det ser bra ut.

Highway Challenge har massor med folk ute som inte är där för att titta. Mao ovetande. Dessa kan man inte förutspå vad de skall göra. Mao livsfara! Och det skall inte hamna i samma Genre som Streetracing.

Det var TV3:s stora misstag. Att blanda in junket bland det bra.

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
421656
September 26, 2003 - 3:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Brillko wrote: Sen får ni gärna Skilja på Streetrace och vad gemene man tror är streetrace. Streetrace kör man rakt fram mot en motståndare på 201 eller 402m Oftats den kortaste av dessa två.

Hur säker är du? Jag har ingen större aning men i många spel (vilket ju är den källa jag hämtar alla information i livet ifrån) så ingår både Dragrace ( den typ man kör på allmänna gator då) och Highway Challenge i benämningen Streetrace.

Brillko
Medlem
421674
September 26, 2003 - 4:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Data nördar som blandar ihop

Dragrace/Streetrace där dragrace är strikta regelverk på en legal bana och streetrace har enkla regler eller inga regler på gatan.

Samt de har blandat ihop Roadrace och streetrace.

Har bra många timmar bakom böcker med streetracingens historia. Men är medveten om att det lätt blir fel när man som icke intresserad person skall tjäna pengar på nått man ej har kunskap i.

Mvh
Stefan (it-fjolla) 😉

ManicBlue
Member
Medlem
Forum Posts: 2005
421732
September 26, 2003 - 5:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Brillko wrote: Alkohol och Yrkestrafik Samt knark. Lite ödet oxå. Jag tycker det e helt ok att slopa Alkohol, knark. Men vill gärna ha kvar yrkestrafiken.

Inte en enda person omkom i år på arrangerade streetrace.

Så ManiacBlue. Du får trappa ner lite innan du kissar på dig. ,)

Nä så länge som du med flera tydligen misstolkar allt med eller utan vilja tänker jag inte trappa ner. Ingen risk att jag kissar på mig heller ska du se lilla gubben.

Återigen, jag pratar inte om arrangerade streetrace. Var de verkligen så lätt att missa de idiotkörningar som programmet visade? Så länge den typen av lek pågår på allmänna vägar kan resultatet bara bli ett.......Dödsfall

Förmodligen krävs de att man haft körkort ett par år, eller att man nått en viss mognad både som förare och människa innan man slutar tycka sånt skit är roligt, coolt och ett levnadssätt att se upp till!!

Gueno
Member
Medlem
Forum Posts: 9881
421733
September 26, 2003 - 5:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Hmm.. Brillko från zatzy?

Brillko
Medlem
421785
September 26, 2003 - 6:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Brillko wrote:

Highway Challenge har massor med folk ute som inte är där för att titta. Mao ovetande. Dessa kan man inte förutspå vad de skall göra. Mao livsfara! Och det skall inte hamna i samma Genre som Streetracing.

Det var TV3:s stora misstag. Att blanda in junket bland det bra.

Det jag menade oxå. Resterande del av programmet gjorde att jag skämdes för att vara med i det.

Zatzy, Lazzat, Nitroz. Ja alla stora motorsidor 😉

Gueno
Member
Medlem
Forum Posts: 9881
421851
September 26, 2003 - 7:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Brillko wrote: Zatzy, Lazzat, Nitroz. Ja alla stora motorsidor 😉

I KNOW IT!
Kände igen ditt nick från zatzy. 🙂

loop200
Hi, nice to meet you!
Medlem
Forum Posts: 1
422333
September 27, 2003 - 1:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Ni glömmer en viktig dödsorsak i trafiken, självmord! Förmodligen en av de största. Framför allt när det gäller tre olyckstyper, järnvägsöverfart, frontalkrock på raka(2% av olyckorna 20% av dödsolyckorna i Norge för något år sedan, svårt att veta hur många av dem som var självmord dock.), singelolycka in i något massivt eller ner i plurret.

Så 99% pga för hög fart stämmer inte.

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
422359
September 27, 2003 - 2:00 pm
sp_Permalink sp_Print

speed kills, but you get there faster.

hawkie
Member
Medlem
Forum Posts: 2327
422787
September 28, 2003 - 8:14 am
sp_Permalink sp_Print

Klart som FAN att man ska få köra hur man vill. Det är ju förarens ansvar helt och hållet! Lärde ni er inte det på bilskolan?

Varför lipar vissa här? Om ni vet att det körs fort på vissa sträckor så kör/stå inte där, det här är ingen perfekt och säker värld där man borde gå säker på gatorna.

Man kan ju dö när somhelst...när man är ute på stan, när man cyklar osv.
Det handlar om risker, vissa riskerar lite och vissa mer....sluta lipa lixsom.

NH|Falco: hur gammal är du?

PaiN
Member
Medlem
Forum Posts: 2534
422791
September 28, 2003 - 8:36 am
sp_Permalink sp_Print

hawkie wrote: Klart som FAN att man ska få köra hur man vill. Det är ju förarens ansvar helt och hållet! Lärde ni er inte det på bilskolan?

Varför lipar vissa här? Om ni vet att det körs fort på vissa sträckor så kör/stå inte där, det här är ingen perfekt och säker värld där man borde gå säker på gatorna.

Hawkie, när du börjar skolan kommer du förmodligen lära dig lite saker som kallas medmänsklighet och omtanke.

Några år efter det så kommer du förmodligen att gå på körskolan, där lär du dig att du ska visa hänsyn för dina medtrafikanter.

Om man nu måste köra ihjäl sig så får man söka upp en racingbana. Där och endast där kan du testa hur mycket du och din bil klarar av.

Det är bra med lagliga steetrace, om man nu måste ha tävlignar på allmänna vägar, eftersom säkerheten förhoppningsvis är högre där än hos de olagliga.

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
422798
September 28, 2003 - 8:54 am
sp_Permalink sp_Print

hawkie wrote: Varför lipar vissa här? Om ni vet att det körs fort på vissa sträckor så kör/stå inte där, det här är ingen perfekt och säker värld där man borde gå säker på gatorna.

1. Hur vet man vilket gator man går/kör säkert på då?

2. Visst kan man dö närsomhelst... Men behöver man öka risken för det?

Klart det är kul att köra fort... Men man får ju tänka på andra människor och göra det på säkra ställen

Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1330
422925
September 28, 2003 - 12:58 pm
sp_Permalink sp_Print

loop200 wrote: Ni glömmer en viktig dödsorsak i trafiken, självmord! Förmodligen en av de största. Framför allt när det gäller tre olyckstyper, järnvägsöverfart, frontalkrock på raka(2% av olyckorna 20% av dödsolyckorna i Norge för något år sedan, svårt att veta hur många av dem som var självmord dock.), singelolycka in i något massivt eller ner i plurret.

Så 99% pga för hög fart stämmer inte.

Nej 99% stämmer inte alls. 100% av alla olyckor skulle kunnat undvikits om dom kört långsammare! Om alla fordon står still skulle vi inte ha några olyckor i trafiken. Därmed inte sagt att farten är den enda orsaken till olyckor, bara omfattningen av dom.

Jag kan för mitt liv inte förstå hur man kan sitta och försvara nått sånt jävulskap som att sitta och tävla med bilar, motorcyklar o dyl. i trafiken. Vansinne!

Dom som vill ha banor att rejsa på har jag däremot full förståelse för, men allt för ofta är det dessa som även tävlar på vanliga vägar och beter sej som idioter då det inte finns nått annat alternativ. Med fler motorbanor så kanske det skulle minska i omfattning. Men klart är att allt för många vill ha kicken av att köra fort bland alla andra.

Nä det är alldeles för klena straff på dylika brott... döm fler till långa fängelsestraff så kanske det blir lite bättre. Ni som vill påskina att det inte händer olyckor vid tävlingar i trafiken, läser ni inte tidningar eller ser på nyheterna på tv eller radion?

Det här med körkort och trafik är en svårt fråga, kanske en lösning vore att höja åldern till 25 eller dylikt när man mognat lite mer. Jag kan ju bara se till mej själv, jag var inte heller så värst lugn när jag var yngre, lätthetsad osv, inget jag är stolt över men så är det. Men tyvärr behövs ju bilen även för många 18:åringar så det är ju inte heller nån lösning...

// Jekyll 3000

Falcon
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 901
423582
September 29, 2003 - 10:15 am
sp_Permalink sp_Print

hawkie wrote:

Jag är 24år, har haft körkort i 6år.

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
423722
September 29, 2003 - 1:38 pm
sp_Permalink sp_Print

hawkie wrote: Klart som FAN att man ska få köra hur man vill. Det är ju förarens ansvar helt och hållet! Lärde ni er inte det på bilskolan?

Hawkie hur gammal är du? 😕

Eftersom PaiN skrev det mesta jag ville ha fram till dig så behöver jag ju inte ta det en gång till.

Men varför lipar du då? Om jag kommer hem till dig med mitt avsågade hagel och börjar skjuta vilt omkring mig?
Vad gör det om jag träffar dig i knät och du aldrig kan gå igen? Livet är ju fullt utav risker.. Du behövde ju inte stå i vägen för mina kulor. :arg:

Nä gjärna utsätta sig själv för riskrer men inte oskyldiga och det är precis vad människor som bränner iväg efter allmänna vägar gör.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 482
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL