June 5, 2004
Hej!
Nu har jag fått tillbaka ett matteprov som jag hade för någon vecka sen, jag kollade igenom provet och upptäcker det fasansfulla...
11. En månadshyra på 5600kr höjs med 5,6%. Vad blir hyran?
5600 x 1.056 = 5913.6 och det får jag till 5913,50 kr.
Varför blir svaret 5914 kr? Varför finns det i Sverige 50öringar om dom inte ska användas? För senare kollade jag på en av min fars räkningar och då använder dom samma system. Men om man i en affär ska köpa någon sak för till exempel 21,60 så avrundas det till 21,50kr, kan någon snälla förklara varför detta blir som det blir? Blir galen bara jag tänker på att jag missade ett MVG pga detta...
//Rickard
March 5, 2005
azN- wrote:
Men om man i en affär ska köpa någon sak för till exempel 21,60 så avrundas det till 21,50kr, kan någon snälla förklara varför detta blir som det blir?
//Rickard
Du menar väl 22 kr ?
Under .50 avrundas till lägre tal över .50 till högre. Och det används för att sno pengar från folk 😉 plus att ingen har en 10 öring på sig för att betala jämn summa. Om en butik sket i alla 10-20 öringar blir det flera hundra (tusen kr, beroende på hur många kunder dom har) om dag. Muliplicera det med 365 dagar om året så för du stora pengar som dom skulle förlora. Ingen bra ekonomi det där.
February 16, 2005
Redzo wrote:
Du menar väl 22 kr ?
.. Och det används för att sno pengar från folk 😉 ..
precis.. om man som hyresvärd har tex. 1000 lägenheter och kan "sno"
50 öre i månaden för varje blir det ju 6000/år .. + ränta .. dessa 6000 myglar säkert vederbörande ut ur företaget genom "milersättning" eller nått.. vips har man 6000 i julbonus..
December 5, 2002
Det där är lite fel. Handlar man för 20.24 kr så blir det 20:-. Handlar du däremot för 20.25 eller uppåt till 20.50 så blir det såklart 20.50:-...
EDIT: Anledningen till att svaret på ditt prov blev vad det nu var, är ju för att dom avrundar till hela kronor. Tycker du ska klaga på din mattelärare över att han/hon inte skrivit att du ska avrunda till HELA kronor. Du ska ju få det där extra poänget 🙂
January 4, 2001
Som DiZi skriver så avrundar man inte alls så som ni säger.
.01-0.24 avrundas ner till .00
0.25-0.74 avrundas till .50
0.74-0.99 avrundas upp till .00
Men detta är ju bara i affärer det är såhär.
Jag hade svarat 5913,60:-
Jag tycker du ska prata med din lärare om detta. Om han har tagit avdrag för det dära så att du missar ett MVG för det så skulle jag börja fundera på om han inte har ett horn i sidan på dig.
January 22, 2003
Coore wrote: Som DiZi skriver så avrundar man inte alls så som ni säger.
.01-0.24 avrundas ner till .00
0.25-0.74 avrundas till .50
0.74-0.99 avrundas upp till .00Men detta är ju bara i affärer det är såhär.
Jag hade svarat 5913,60:-
Jag tycker du ska prata med din lärare om detta. Om han har tagit avdrag för det dära så att du missar ett MVG för det så skulle jag börja fundera på om han inte har ett horn i sidan på dig.
Ah, nån som tycker som jag i alla fall. Skulle svara precis lika dant.
Det är bara att springa till din lärare och klaga på nästa matte lektion
August 11, 2001
Svaret blir faktiskt som din lärare säger!
Dom flesta bostadsföretag använder sig av öresutjämning. Faktiskt dom flesta som skickar ut räkningar. Därför avrundas det uppåt om det ligger över 50-öringen. Nedåt om det ligger under...
Affärer däremot änvänder sig fortfarande utav ören, för att priset ska se lägre ut än vad det är.
December 5, 2001
Holetaker wrote: Svaret blir faktiskt som din lärare säger!
Dom flesta bostadsföretag använder sig av öresutjämning. Faktiskt dom flesta som skickar ut räkningar. Därför avrundas det uppåt om det ligger över 50-öringen. Nedåt om det ligger under...
Affärer däremot änvänder sig fortfarande utav ören, för att priset ska se lägre ut än vad det är.
Man ska inte ta för givet att alla vet det. De som inte har eget boende vet säkerligen inte det.
Du ska ha rätt för den dära uppgiften om det inte framgår att du ska avrunda till närmaste krona! Står det inget om avrunding ska du svara i exakt form!
Jag förmodar att ni ändå inte läst om gällande siffror på denna nivå.
January 22, 2003
airman wrote: Man skall väl inte behöva veta hur företag avrundar sina ören för en uppgift i matematik! Man skall avrunda efter matematiska regler om inget annat anges, men "exaktheten" på hyran är ju i hela kronor och 0,6 blir avrundat 1 i heltal...
Det är inte säkert, används kronor i uppgiften brukar många lärare ge fel om man avrundar till närmaste heltal istället för femtioöre.
Sen med gällande siffror är det självklart sant, men då har ju läraren ännu mer fel som påstår att det ska avrundas till närmaste heltal.
December 5, 2001
NES_Boy wrote: [quote=airman]Man skall väl inte behöva veta hur företag avrundar sina ören för en uppgift i matematik! Man skall avrunda efter matematiska regler om inget annat anges, men "exaktheten" på hyran är ju i hela kronor och 0,6 blir avrundat 1 i heltal...
Det är inte säkert, används kronor i uppgiften brukar många lärare ge fel om man avrundar till närmaste heltal istället för femtioöre.
Sen med gällande siffror är det självklart sant, men då har ju läraren ännu mer fel som påstår att det ska avrundas till närmaste heltal.
Grejen är att fastighetsägarna brukar avrunda till hela kronor på sina fakturor, och det är ju inte meningen att man ska veta.
Sedan gäller bara femtioöringsavrundningen vid kontant betalning.
1 Guest(s)