February 12, 2003
Hehe, den här var lite gammal. Men jag tyckte den var intressant, så jag slänger in en ny lista:
Röyksopp - Remind Me (Zabielas Ingeborg Mix)
Ministry - Psalm 69
Anorexia Nervosa - Hail Tyranny
Gojira - Flying Whales
Skindred - Kiss & Make Up
Vader - Choices
Håll till godo, den som råkar bry sig.
June 17, 2006
Har faktiskt funderat ett par dagar nu på att ta fram mina bidrag 🙂
Styckena har antingen påverkat mitt musiklyssnande ordentligt, alternativt framkallat den här klumpen i halsgropen, alt. både och.
Led Zeppelin - Stairway to heaven
Taro Iwashiro - Her most beautiful smile/eyes
Chieko Kawabe - Be your girl
Chinatsu Yamamoto - Cloé
Kazami - You
J.S. Bach - Air
Mjo, nåt sånt där ser listan ut.. :blink:
January 21, 2004
Rammstein - Stein um stein
Ebba Forsberg - Kiss of life
Beth Hart - Learning to live
Aimee Mann - It's not
Placebo - Without you I'm nothing
Semisonic - Closing time
det är ett par GRYMT bra låtar. som ett par gamla kompisar man kan ta fram när man är på det humöret. har gråtit och skrattat och njutit och hatat med dom.
November 27, 2003
Imperiet - Saker som hon gör
Black Sabbath - Changes
Emiliana Torrini - Fisherman's wife
Ebba Grön - Mamma Pappa Barn
Joan Jett & Blackhearts - I love rock n roll
Wolf - Charlot the harlot
Fyra första är väl inget att förklara direkt. Den näst sista är helt enkelt min mors favorit och jag har många kopplingar till den på så vis.
Den sista är utan tvekan den bästa cover jag hört ett band göra live. Det var fasen bättre än sex.
//Andreas
January 20, 2003
ZIre wrote: Keith Jarrets The Koln Concert. Är iofs bara 4 låtar men de berörde mig så till den milda grad att jag börjat lyssna på piano och jazz =)
Kölnkoncerten från 1975 (då Jarret var i 20-årsåldern!) är förmodligen den bästa solokoncerten någonsin enligt mig. I synnerhet Part I. Om du inte visste det så är alltihop improviserat (som Jarret's flesta solokoncerter) dessutom.. Kul att du gillar post-bop 😉
Om du vill gräva vidare så rekommenderar jag albumen "Up for it", med legendariska Keith Jarret-trion (Jarret, DeJohnette, Peacock) live i frankrike runt 1994, "At the deerhead inn", samt även Tokyo solo concert.
Andra trevliga Bop/Post-bop pianister är Bobby Timmons (art blakey&the jazz messengers) och Bud Powell (pionjär inom subgenren Bop tillsammans med Charlie "bird" Parker (sax) och Dizzie Gillespie(trumpet)). Bill Evans borde du gilla också!
Själv kommer jag inte på några 6 låtar på rak arm, men Nick Drake's Things Behind the Sun betydde mycket för mig för ett år sedan.
June 8, 2001
>Nick Cave - Straight to You /// +Far from me, Idiot Prayer, Do you Love Me? + Sad Waters...
>Leonard Cohen - Famous blue Raincoat /// + Take this longing + Chelsea Hotel + Avalanche...
>Einstürzende Neubauten - Ein Leichtes Leises sauseln (Live) /// Sabrina + Stella Maris + Redukt (Live)...
>Sophie Zelmani - Stay with My heart /// Gone with the madness + Dreamer + Curtain Fall...
>Depeche Mode - Dream On (single vers) /// + In your Room (album) + I Feel You + Walking in my shoes....
>Erasure - Ship of Fools /// +Breath of Life + Siren Song
>Beth Gibbons - Mysteries /// + Resolve
>Lisa Lindal and the Luminol - Cold Dirty Streets
För reptilhjärnan:
>Rammstein- Sonne /// + Mein Teil
2 Guest(s)