March 11, 2003
6 timmars arbetsdag är bra, men det kommer aldrig att fungera på det sättet som V och FI vill ha det. De vill ha en bibehållen lön, men ändå mindre arbetsdag, vilket är idiotiskt. Dock hade det varit bra om man kunde få folk att acceptera en lönesänkning. Det kommer dock inte att hända så länge facken kan kämpa emot.
June 18, 2001
Vad denstore säger, om han menar minskad absolut lön (minskad konsumtion). Det är en självklarhet.
Minskad relativ lön är en annan sak. Det är varken nödvändigt eller önskvärt. Minskar vi arbetsdagen gäller det alla. Tyvärr är det förmodligen främst i låginkomstyrken denna förändring skulle ske till en början. Det är där de enformiga och föga stimulerande arbetena finns, de man helst vill slippa.
Så vad gör man?
March 11, 2003
skinner wrote: Tycker det är dåligt.Småföretagen är sveriges framtid och med detta förslag så företag anställa 2 i stället för en och det har dom oftast inte råd med vilket leder till att man inte anställer någon och där med så förlorar Sverige ett arbetstillfälle.
De flesta arbetsstudier visar på att man presterar oerhört dåligt de sista två timmarna man jobbar, så att man skulle behöva anställa en extra, för att göra de där sista två timmarna är inte trovärdigt.
Däremot hade det varit bra för Sverige om man kunde få ner arbetslösheten, genom att skapa fler arbetstillfällen. Och det hade 6 timmars arbetsdag kunnat göra. Och det hade inte blivit en massa fjantjobb som merparten av de arbetsmarknadsfrämjande lösningarna som S har presterat de sista 10 åren.
Men som jag sade, så hade det varit tvunget för folk att gå ner i lön motsvarande. Ganska snart hade lönenivån ändå varit ifatt de länder som hade hållit kvar i 8-timmarsdagen, då vi hade blivit av med en massa A-kassafolk, och de totala samhällsutgifterna hade minskat överlag.
June 18, 2001
denstore wrote: [quote=skinner]Tycker det är dåligt.Småföretagen är sveriges framtid och med detta förslag så företag anställa 2 i stället för en och det har dom oftast inte råd med vilket leder till att man inte anställer någon och där med så förlorar Sverige ett arbetstillfälle.
De flesta arbetsstudier visar på att man presterar oerhört dåligt de sista två timmarna man jobbar, så att man skulle behöva anställa en extra, för att göra de där sista två timmarna är inte trovärdigt.
Däremot hade det varit bra för Sverige om man kunde få ner arbetslösheten, genom att skapa fler arbetstillfällen. Och det hade 6 timmars arbetsdag kunnat göra. Och det hade inte blivit en massa fjantjobb som merparten av de arbetsmarknadsfrämjande lösningarna som S har presterat de sista 10 åren.
Men som jag sade, så hade det varit tvunget för folk att gå ner i lön motsvarande. Ganska snart hade lönenivån ändå varit ifatt de länder som hade hållit kvar i 8-timmarsdagen, då vi hade blivit av med en massa A-kassafolk, och de totala samhällsutgifterna hade minskat överlag.
Det skulle kräva att de där två timmarna utnyttjas ganska så mycket mer effektivt, annars får vi en redig inflation på halsen.
March 11, 2003
Jerry wrote:
Det skulle kräva att de där två timmarna utnyttjas ganska så mycket mer effektivt, annars får vi en redig inflation på halsen.
Jag tror att man kunde fått en ganska hög nyttjandegrad av den modellen. Det handlar om att börja köra två skift lite oftare. Nu är det väldigt få som jobbar, och de flesta företag och instutitioner har korta arbetsdagar/öppentider. Med ett utarbetat tvåskiftssystem, så hade vi kunnat ökat tillgängligheten för de flesta företag, och fått fler människor i arbete.
January 12, 2004
Det är väl beroende på hur det genomförs.
Generellt så är jag för, för det finns vissa yrken som skulle behöva det, som vården tex.
Men om man skulle ha det som ett krav inom alla yrken tror jag inte på.
Tror inte heller på att man ska få bibehålla en 8h lön om man går ner till 6h
March 11, 2003
obelix wrote: Det är väl beroende på hur det genomförs.
Generellt så är jag för, för det finns vissa yrken som skulle behöva det, som vården tex.
Men om man skulle ha det som ett krav inom alla yrken tror jag inte på.
Tror inte heller på att man ska få bibehålla en 8h lön om man går ner till 6h
Självklart kan det inte implementeras överallt. Det är ju inte alla ställen som har 8-timmars arbetsdag nu heller. Det är helt enkelt inte behändigt. Men industri och stora delar av den offentliga sektorn hade kunnat göra bytet imorgon. Det är bara att ersätta 3-skiften med 4-skift o.s.v.
November 4, 2001
Annars kan man ju alltid jobba 75%....
6 timmar kör man ju på tex ubåtar där man jobbar 6, sover 6, jobbar 6, sover 6 timmar.
Att jobba mellan 8 till 14 varje dag känns ju jävligt trist. Man vill ju slippa gå upp tidigt när man har semester.
Som ovan, har man gått upp kan man lika gärna jobba!
October 24, 2002
På mitt sommararbete fick jag testa både 6h och 8h arbetsdagar (i olika perioder). Måste säga att 6h var helt underbart, börja klockan sju på morgonen, ta lunch i 20min klockan tio och sedan bryta lite över ett, packa ner och kicka hem, lunch käka man påväg hem.
Var störtskönt (hade timlön), så fick bara ut 75% av lönen, men helt klart värt det. Att komma hem så tidigt var guld värt.
July 10, 2004
Men jävla översittar regering vi har. Låt företagen själva bestämma?
Att man sedan ska ha bibehållen lön för 6 timmar är det värsta jag hört, hörs ju lång väg att det kommer från ett kommunistparti.
Införs detta, speciellt med bibehållen lön, ser jag hur jobben flyttas utomlands, det torde ju vara rätt uppenbart med tanke på de ökade utgifterna för företagen.
January 12, 2004
Adestro wrote: Men j**la översittar regering vi har. Låt företagen själva bestämma?
Att man sedan ska ha bibehållen lön för 6 timmar är det värsta jag hört, hörs ju lång väg att det kommer från ett kommunistparti.
Införs detta, speciellt med bibehållen lön, ser jag hur jobben flyttas utomlands, det torde ju vara rätt uppenbart med tanke på de ökade utgifterna för företagen.
Låt företagen själva bestämma...
Jo tjena, dom skulle nog hellre se att man jobbade i 24h och fick betalt för 1h.
Låt då hellre företagen och dom anställda bestämma.
1 Guest(s)