6 timmars arbetsdag, något att ha?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
6 timmars arbetsdag, något att ha?
skinner
Member
Medlem
Forum Posts: 2394
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 2, 2005 - 6:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Som topic. FI värkar ansluta med V och driva frågan hårt, men vad tycker du om förslaget?

Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1330
930368
August 2, 2005 - 6:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tar hellre längre semster än kortare arbetsdag, jobba 6 timmar känns ju lite meningslöst =)

Izomatic
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 757
930371
August 2, 2005 - 6:46 pm
sp_Permalink sp_Print

När man väl gått upp kan man ju lika gärna jobba...

Ett förslag jag hade stöttat var om en standardarbetsdag var mellan 14:00 - 22:00. Innan dess är ju ingen vanlig människa vaken:-P

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
930372
August 2, 2005 - 6:46 pm
sp_Permalink sp_Print

6 timmars arbetsdag är bra, men det kommer aldrig att fungera på det sättet som V och FI vill ha det. De vill ha en bibehållen lön, men ändå mindre arbetsdag, vilket är idiotiskt. Dock hade det varit bra om man kunde få folk att acceptera en lönesänkning. Det kommer dock inte att hända så länge facken kan kämpa emot.

skinner
Member
Medlem
Forum Posts: 2394
930374
August 2, 2005 - 6:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Tycker det är dåligt.Småföretagen är sveriges framtid och med detta förslag så företag anställa 2 i stället för en och det har dom oftast inte råd med vilket leder till att man inte anställer någon och där med så förlorar Sverige ett arbetstillfälle.

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
930380
August 2, 2005 - 7:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad denstore säger, om han menar minskad absolut lön (minskad konsumtion). Det är en självklarhet.

Minskad relativ lön är en annan sak. Det är varken nödvändigt eller önskvärt. Minskar vi arbetsdagen gäller det alla. Tyvärr är det förmodligen främst i låginkomstyrken denna förändring skulle ske till en början. Det är där de enformiga och föga stimulerande arbetena finns, de man helst vill slippa.

Så vad gör man?

denstore
Member
Medlem
930381
August 2, 2005 - 7:16 pm
sp_Permalink sp_Print

skinner wrote: Tycker det är dåligt.Småföretagen är sveriges framtid och med detta förslag så företag anställa 2 i stället för en och det har dom oftast inte råd med vilket leder till att man inte anställer någon och där med så förlorar Sverige ett arbetstillfälle.

De flesta arbetsstudier visar på att man presterar oerhört dåligt de sista två timmarna man jobbar, så att man skulle behöva anställa en extra, för att göra de där sista två timmarna är inte trovärdigt.
Däremot hade det varit bra för Sverige om man kunde få ner arbetslösheten, genom att skapa fler arbetstillfällen. Och det hade 6 timmars arbetsdag kunnat göra. Och det hade inte blivit en massa fjantjobb som merparten av de arbetsmarknadsfrämjande lösningarna som S har presterat de sista 10 åren.
Men som jag sade, så hade det varit tvunget för folk att gå ner i lön motsvarande. Ganska snart hade lönenivån ändå varit ifatt de länder som hade hållit kvar i 8-timmarsdagen, då vi hade blivit av med en massa A-kassafolk, och de totala samhällsutgifterna hade minskat överlag.

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
930384
August 2, 2005 - 7:21 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=skinner]Tycker det är dåligt.Småföretagen är sveriges framtid och med detta förslag så företag anställa 2 i stället för en och det har dom oftast inte råd med vilket leder till att man inte anställer någon och där med så förlorar Sverige ett arbetstillfälle.

De flesta arbetsstudier visar på att man presterar oerhört dåligt de sista två timmarna man jobbar, så att man skulle behöva anställa en extra, för att göra de där sista två timmarna är inte trovärdigt.
Däremot hade det varit bra för Sverige om man kunde få ner arbetslösheten, genom att skapa fler arbetstillfällen. Och det hade 6 timmars arbetsdag kunnat göra. Och det hade inte blivit en massa fjantjobb som merparten av de arbetsmarknadsfrämjande lösningarna som S har presterat de sista 10 åren.
Men som jag sade, så hade det varit tvunget för folk att gå ner i lön motsvarande. Ganska snart hade lönenivån ändå varit ifatt de länder som hade hållit kvar i 8-timmarsdagen, då vi hade blivit av med en massa A-kassafolk, och de totala samhällsutgifterna hade minskat överlag.

Det skulle kräva att de där två timmarna utnyttjas ganska så mycket mer effektivt, annars får vi en redig inflation på halsen.

denstore
Member
Medlem
930393
August 2, 2005 - 7:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote:
Det skulle kräva att de där två timmarna utnyttjas ganska så mycket mer effektivt, annars får vi en redig inflation på halsen.

Jag tror att man kunde fått en ganska hög nyttjandegrad av den modellen. Det handlar om att börja köra två skift lite oftare. Nu är det väldigt få som jobbar, och de flesta företag och instutitioner har korta arbetsdagar/öppentider. Med ett utarbetat tvåskiftssystem, så hade vi kunnat ökat tillgängligheten för de flesta företag, och fått fler människor i arbete.

Vitamin-C
Member
Medlem
Forum Posts: 3083
930396
August 2, 2005 - 7:33 pm
sp_Permalink sp_Print

jag säger blint nej.

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
930399
August 2, 2005 - 7:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är väl beroende på hur det genomförs.

Generellt så är jag för, för det finns vissa yrken som skulle behöva det, som vården tex.

Men om man skulle ha det som ett krav inom alla yrken tror jag inte på.

Tror inte heller på att man ska få bibehålla en 8h lön om man går ner till 6h

denstore
Member
Medlem
930402
August 2, 2005 - 7:53 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: Det är väl beroende på hur det genomförs.

Generellt så är jag för, för det finns vissa yrken som skulle behöva det, som vården tex.

Men om man skulle ha det som ett krav inom alla yrken tror jag inte på.

Tror inte heller på att man ska få bibehålla en 8h lön om man går ner till 6h

Självklart kan det inte implementeras överallt. Det är ju inte alla ställen som har 8-timmars arbetsdag nu heller. Det är helt enkelt inte behändigt. Men industri och stora delar av den offentliga sektorn hade kunnat göra bytet imorgon. Det är bara att ersätta 3-skiften med 4-skift o.s.v.

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
930404
August 2, 2005 - 7:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Annars kan man ju alltid jobba 75%....
6 timmar kör man ju på tex ubåtar där man jobbar 6, sover 6, jobbar 6, sover 6 timmar.

Att jobba mellan 8 till 14 varje dag känns ju jävligt trist. Man vill ju slippa gå upp tidigt när man har semester.
Som ovan, har man gått upp kan man lika gärna jobba!

NES_Boy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1308
930415
August 2, 2005 - 8:18 pm
sp_Permalink sp_Print

6 timmar på sommarjobb isf, sen 9 timmar+ om man ska jobba normalt -.-

Gueno
Member
Medlem
Forum Posts: 9881
930417
August 2, 2005 - 8:21 pm
sp_Permalink sp_Print

6 timmar ja.
75% av lönen näe tack.

Krqagyzzz
Member
Medlem
Forum Posts: 7176
930424
August 2, 2005 - 8:37 pm
sp_Permalink sp_Print

6h arbetsdag, bah. 6h arbete och 6h ledigt följt av 6h arbete och sedan ytterligare 6h ledigt är bättre....

Deuterium
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1644
930433
August 2, 2005 - 8:52 pm
sp_Permalink sp_Print

På mitt sommararbete fick jag testa både 6h och 8h arbetsdagar (i olika perioder). Måste säga att 6h var helt underbart, börja klockan sju på morgonen, ta lunch i 20min klockan tio och sedan bryta lite över ett, packa ner och kicka hem, lunch käka man påväg hem.

Var störtskönt (hade timlön), så fick bara ut 75% av lönen, men helt klart värt det. Att komma hem så tidigt var guld värt.

Adestro
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 226
930437
August 2, 2005 - 8:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Men jävla översittar regering vi har. Låt företagen själva bestämma?

Att man sedan ska ha bibehållen lön för 6 timmar är det värsta jag hört, hörs ju lång väg att det kommer från ett kommunistparti.

Införs detta, speciellt med bibehållen lön, ser jag hur jobben flyttas utomlands, det torde ju vara rätt uppenbart med tanke på de ökade utgifterna för företagen.

Smirnoff
Member
Medlem
Forum Posts: 3881
930449
August 2, 2005 - 9:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Dumma i huven?

Höj arbetstiden med 1 timma, så att det blir 45timmars arbetsvecka kostnadsfritt.

Allt för att rädda dom få jobben som är kvar.

Tro mig, det skulle göra fart på Sverige

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
930451
August 2, 2005 - 9:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Adestro wrote: Men j**la översittar regering vi har. Låt företagen själva bestämma?

Att man sedan ska ha bibehållen lön för 6 timmar är det värsta jag hört, hörs ju lång väg att det kommer från ett kommunistparti.

Införs detta, speciellt med bibehållen lön, ser jag hur jobben flyttas utomlands, det torde ju vara rätt uppenbart med tanke på de ökade utgifterna för företagen.

Låt företagen själva bestämma...

Jo tjena, dom skulle nog hellre se att man jobbade i 24h och fick betalt för 1h. laugh

Låt då hellre företagen och dom anställda bestämma.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 298
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL